ادعای یک مقام اطلاعاتی آمریکا درباره آینده جنگ اوکراین

کدخبر: ۴۹۴۳۰۳
اقتصادنیوز: مدیر اطلاعات ملی آمریکا مدعی شد پیش‌بینی جنگ روسیه و اوکراین دشوار است و رئیس‌جمهور روسیه با یک ناهماهنگی بین اهداف خود و قابلیت‌های نظامی متعارف فعلی روسیه مواجه است.
ادعای یک مقام اطلاعاتی آمریکا درباره آینده جنگ اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، مدیر اطلاعات ملی آمریکا به کنگره این کشور گفت که جامعه اطلاعاتی آمریکا معتقد است که جنگ روسیه در اوکراین احتمالا در ماه‌های آینده «غیرقابل پیش‌بینی‌تر و شدیدتر» خواهد شد.

"آوریل هاینز" مدیر اطلاعات ملی آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی به کمیته نیروهای مسلح سنا با بیان اینکه پیش‌بینی این جنگ دشوار است، مدعی شد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با یک ناهماهنگی بین اهداف خود و قابلیت‌های نظامی متعارف فعلی روسیه مواجه است.

وی افزود: ما بر این باوریم که این دوگانگی  موجب خواهد شد که روسیه به تصمیم‌گیری های موقتی‌ روی آورد. این تصمیم گیری ها با توجه به تغییرات داخلی مورد نیاز برای حفظ این جنگ و هم درگیری نظامی با اوکراین و غرب انجام خواهد شد.

مدیر اطلاعات ملی آمریکا ادعا کرد: اگر پوتین به این نتیجه برسد که روسیه درحال شکست در اوکراین است، احتمال اتکای او به تمهیدات شدیدتر از جمله وضع حکومت نظامی، تغییر جهت تولید صنعتی یا اقدامات نظامی بالقوه تشدید کننده برای آزاد کردن منابع مورد نیاز جهت دستیابی به اهداف خود وجود دارد.

هاینز با این حال تاکید کرد که جامعه اطلاعاتی آمریکا معتقد نیست ولادیمیر پوتین از سلاح هسته ای استفاده خواهد کرد مگر اینکه روسیه با یک تهدید وجودی مواجه شود.

وی ادعا کرد: جامعه اطلاعاتی بر این باور است که پوتین در حال آماده شدن برای یک درگیری طولانی است  و اهداف او بسیار فراتر از منطقه شرقی دونباس است.

این مقام اطلاعاتی آمریکا ادامه داد: ماه آینده در این نبرد مهم خواهد بود زیرا روسیه به تقویت تلاش های خود در اوکراین دست خواهد زد. حتی اگر آنها موفق شوند، ما مطمئن نیستیم که نبرد در دونباس عملاً به جنگ پایان خواهد داد.

وی مدعی شد : در کوتاه مدت، پوتین به دنبال تصرف دو منطقه شرقی دونتسک و کنترل شهر خرسون است. وی احتمالا یک مسیر ارتباطی را در اطراف بخش جنوبی اوکراین تا ترانس نیستریا، منطقه جدایی طلب مولداوی که در حال حاضر نیروهای روسی در آن مستقر هستند، گسترش خواهد داد.

هاینز در ادامه ادعاهای خود گفت اما جامعه اطلاعاتی  آمریکا معتقد است که روسیه برای رسیدن به ترانس نیستریا باید یک بسیج کامل نیروهای خود در داخل روسیه  را انجام دهد، گامی که تاکنون پوتین از انجام آن خودداری کرده است. از آنجا که روسیه و اوکراین هر دو معتقدند که می‌توانند به پیشرفت نظامی خود ادامه دهند، ما یک مسیر مذاکره قابل قبول را حداقل در کوتاه مدت نمی‌بینیم.

رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین وارد سومین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه همچنان ادامه دارد.

مسکو هشدار داده است تجهیزات نظامی که آمریکا و اروپا در اختیار اوکراین قرار می دهند، موجب تشدید مناقشه در اوکراین می‌شود و پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی به دنبال دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید