اقتصاد بی‌رحم و رسواگر است!

کدخبر: ۴۹۵۱۲۴
در دوران حکومت محمدرضا شاه، هر یک از گروه‌های مخالف آن مدعی بودند که اگر خودشان به قدرت برسند چنان اقتصادی را سامان می‌دهند که سرشار از عدالت و ثروت و وفور نعمت و ارزانی و رفاه و راحتی و پیشرفت باشد.

خیلی‌ها هم باور کردند و یک جمله نپرسیدند: خب، چطوری؟ با کدام نظام اقتصادی؟

اقتصاد نهایتاً یا آزاد است یا دولتی یا مختلط. هر کدام هم مشکلات و گرفتاری‌ها و منتقدان سرسخت خود را دارد. برای همین هست که نوع بشر از ابتدای مدنیت خود تا کنون ذهنش درگیر بهترین نظام اقتصادی ممکن بوده و هنوز در این باره به هیچ اجماعی نرسیده است. 

حالا که دولت آقای رئیسی درگیر آزادسازی قیمت برخی کالاها و تغییر نظام پرداخت یارانه‌ها شده، به نظرم فرصت مناسبی پیش آمده است تا گروه‌های مختلف سیاسی از هر طیف و گرایشی، نظام اقتصادی مورد نظر خود را برای جامعه تبیین کنند تا مخاطبان آنها دچار سوءتفاهم نشوند.

گریز از این موضوع به نظرم برخورد ناصادقانه با جامعه است. پس هر گروهی که واقعاً صداقت دارد، لازم است برای مردم نظام اقتصادی مورد نظر خود را با شفافیت تمام تشریح کند. اینکه هر گروهی چنان چندپهلو سخن بگوید که گویی توأمان قصد جذب حامیان اقتصاد آزاد و دولتی و مختلط را دارد، بدبختانه از جنس فریب است. 

به خلاف سیاست خوشبختانه اقتصاد عرصۀ شوخی و فریبکاری و دغل‌بازی نیست. اقتصاد با بی‌رحمی تمام، مدعیان را در ملأعام عریان می‌کند و تمام توانایی‌ها و ناتوانی‌ها را به نمایش می‌گذارد. پس هر فرد و گروهی در این زمینه اگر فراتر از توانایی و تخصص خود داد سخن دهد؛ بدون تردید رسوا خواهد شد مگر آنکه هرگز دستش به قدرت اجرایی نرسد!

منبع: کانال تلگرامی نویسنده

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید