خط ونشان اوکراین برای ترکیه و روسیه

کدخبر: ۵۰۰۳۱۰
اقتصادنیوز:وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرد، هرگونه توافق میان روسیه و ترکیه در خصوص صادرات غلات، در صورتی که منافع اوکراین را در نظر گرفته نشده باشد رد می‌کند.
خط ونشان اوکراین برای ترکیه و روسیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، وزارت خارجه اوکراین شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که از تلاش‌های ترکیه برای رفع محاصره بنادر اوکراین قدردانی می‌کند اما هر توافقی را که شامل منافع کی‌یف نباشد،‌ رد می‌کند.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه اوکراین، کی‌یف هر توافقی میان روسیه و ترکیه در خصوص صادرات غلات را در صورتی که منافع اوکراین را در نظر نگرفته باشد، رد می‌کند.

وزارت امور خارجه اوکراین اضافه کرد: «با همکاری سازمان ملل وشرکاء درباره امکان ایجاد گذرگاه برای صادرات محصولات کشاورزی‌مان همکاری خواهیم کرد».

شامگاه سه‌شنبه نیز، دفتر دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد که سازمان ملل هیچ اطلاعاتی در اختیار ندارد که بتواند از ادعاهای مطرح شده توسط اوکراین در این باره که روسیه در حال ربودن غلات این کشور است، حمایت کند.

آمریکا و متحدانش، روسیه را به مسدود کردن بنادر اوکراین در سواحل دریای سیاه و جلوگیری از صادرات مواد غذایی و غلات به بازار جهانی متهم می‌کنند.

این در حالی است که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه می‌گوید هیچ مشکلی در صادرات غلات از اوکراین وجود ندارد و مسکو در این امر دخالتی نداشته است. او گفت اگر رژیم کی‌یف آب‌های نزدیک بنادر خود را از مین‌های دریایی پاکسازی کند، کشتی‌های حمل محصولات کشاورزی بدون هیچ مشکلی می‌توانند آنجا را ترک کنند.

پیش از این اما «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین با مقصر دانستن غرب به دلیل بحران غذایی و کمبود غلات در جهان، گفته بود برای از سرگیری حرکت کشتی‌های حامل مواد غذایی باید تحریم‌های غیرقانونی غرب لغو شود (جزئیات بیشتر).

 روسیه و اوکراین مجموعا نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را تشکیل می‌دهند. اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. روسیه و بلاروس نیز بیش از ۴۰ درصد از صادرات جهانی پتاس مواد مغذی محصول را تشکیل می‌دهند.

به گفته سازمان ملل ۳۶ کشور جهان بیش از نیمی از نیاز گندم خود را از طریق اوکراین و روسیه تأمین می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به لبنان، سوریه، یمن، سومالی و کنگو اشاره کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید