تکرار ادعاهای ضدایرانی توسط مایک پمپئو در آستانه نشست شورای حکام

کدخبر: ۵۰۰۴۹۱
اقتصادنیوز: وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ همزمان با نشست شورای حکام آژانس، ادعاهای ضد ایرانی خود علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران را تکرار کرد.
تکرار ادعاهای ضدایرانی توسط مایک پمپئو در آستانه نشست شورای حکام

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، این سیاستمدار تندرو جمهوریخواه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی ادعا کرد: ایران ممکن است به زودی ظرفیت تولید مواد هسته ای کافی برای ساخت سلاح را به دست آورد.

وزیر خارجه دولت جنگ طلب دولت دونالد ترامپ که خود از بانیان ترور شهید سردار قاسم سلیمانی است، با تکرار اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران مدعی شد در دولت پیشین به عنوان وزیر خارجه آمریکا، توانایی ایران برای گسترش ترور را متوقف و از توانایی ایران برای تولید سلاح هسته ای جلوگیری کردم.

 این سیاستمدار ضد ایرانی در عین حال ادعا کرد، با این حال، بایدن به سیاست هایی بازگشته است که  به ایران قدرت می دهد.

پروژه سیاسی و امنیتی‌سازی برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران درحالی با شیطنت محور غرب-تل‌آویو برای صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی در شورای حکام وارد مرحله‌ای تازه‌ای شده که تهران در عین همکاری‌ گسترده و شفاف با آژانس اتمی، به صراحت نسبت به عواقب توسل به روش‌های تهدیدآمیز هشدار داده است.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و نیز تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون نه تنها گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است بلکه در راستای سیاست های شکست خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ حرکت کرده و در تازه ترین اقدام نیز  همسو با رژیم صهیونیستی به تلاش های ضد ایرانی سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران پیوسته است.

سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه  با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه‌گیری بر خط سطح غنا OLEM و فلومتر آژانس در ایران خبر داد.

در بیانیه سازمان انرژی اتمی ایران آمده است: جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حُسن نیت ایران است نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است؛ به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولین مربوطه داده شده است.

سازمان انرژی اتمی تصریح کرده است: البته بیش از ۸۰ درصد از دوربین‌های موجود آژانس دوربین‌های پادمانی هستند که کمافی‌السابق فعالیت این دوربین‌ها ادامه خواهد یافت.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران پیش از این در تماس تلفنی با جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه ارو با اشاره به عزم و اراده دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار، اقدام اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی در تهیه پیش‌نویس قطعنامه پا  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رفتاری برخلاف رویه دیپلماسی، شتاب‌زده و غیرسازنده خوانده بود که موجب سخت‌تر و پیچیده‌تر شدن روند مذاکرات خواهد شد.

وزیر خارجه ایران با اشاره به قانون مجلس شورای اسلامی هشدار داده بود که هرگونه اقدام سیاسی از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی در آژانس، بی‌تردید با واکنش متناسب، موثر و فوری جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد.

این در حالی است که دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند تا آمریکا تصمیم سیاسی خود را بگیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید