ضربه جدید کنگره آمریکا به برجام

کدخبر: ۵۰۰۷۰۶
اقتصادنیوز: قانونگذاران آمریکا در آخرین اقدامات ضد ایرانی خود علیه توافق احتمالی با تهران، طرحی را مطرح کرده‌اند که بر اساس آن از اختصاص بودجه برای اجرای برجام جلو گیری می‌شود.
ضربه جدید کنگره آمریکا به برجام

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا  "واشنگتن فری بیکن" پنجشنبه‌شب نوشت، در این طرح نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا قصد دارند کمک‌های مالی واشنگتن به سازمان ملل، لبنان، عراق و همچنین بودجه‌های احتمالی مربوط به اجرای توافق هسته‌ای با ایران (برجام) را متوقف کنند. 

این طرح توسط کمیته مطالعاتی جمهوری‌خواهان پیشنهاد شده و مربوط به بودجه پیشنهادی برای سال ۲۰۲۳ است. 

جمهوری خواهان معتقدند با این طرح، در سیاست خارجی آمریکا بازنگری جدی صورت می‌گیرد و از صرف میلیون‌ها دلار آمریکا در غرب آسیا جلوگیری می‌شود. 

قانونگذاران جمهوری خواه ادعا می‌کنند، بودجه آمریکا به دست گروه‌های مورد حمایت ایران مانند حزب‌الله می‌رسد و با قطع بودجه برای اجرای برجام، عملا این توافق را حتی در صورت امضا تخریب می‌کند. 

اگرچه این نمایندگان در طرح خود از کاهش هزینه‌های آمریکا در منطقه سخن می‌گویند، اما در بخش دیگری اعلام کرده‌اند که کمک‌های آمریکا به رژیم صهیونیستی افزایش خواهد یافت. 

باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در واکنش به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اقدام تخریبی کشورش و حامیان اروپایی آن حمایت کرد. 

به گزارش ایرنا، این سناتور دموکرات آمریکایی گفت: من از اقدام شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تصویب قطعنامه‌ای مشترک برای محکوم کردن ایران استقبال می‌کنم.

این سناتور آمریکایی مدعی شد: شورای حکام باید پیش از این ایران را به دلیل عدم همکاری به موقع و معتبر با پرسش‌های آژانس اتمی درباره مواد هسته‌ای اعلام‌نشده که با توافقنامه پادمانی ایران در تضاد هستند، پاسخگو می‌کرد. 

در رأی‌گیری چهارشنبه شب شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قطعنامه پیشنهادی ضد ایرانی آمریکا و متحدانش با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف روسیه و چین و ۳ رأی ممتنع هند، پاکستان و لیبی به تصویب رسید. جمهوری اسلامی ایران این قطعنامه را به عنوان اقدامی سیاسی، نادرست و غیرسازنده تقبیح و محکوم کرد. 

این دومین قطعنامه ضد ایرانی است که پس از اجرایی شدن برجام با فشار رژیم صهیونیستی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر می‌شود. ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ هم قطعنامه مشابهی توسط سه کشور اروپایی عضو برجام و حمایت آمریکا پیشنهاد و تصویب شد. چین و روسیه پیش‌تر مخالفت جدی خود را با قطعنامه ضد ایرانی اعلام کرده بودند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید