گزارش رابرت مالی به سناتورهای آمریکایی درباره ایران و برجام در یک جلسه غیر علنی

کدخبر: ۵۰۲۱۰۴
اقتصادنیوز: دو مقام دولت جو بایدن امروز در جلسه‌ای پشت در‌های بسته، راهبرد آمریکا در قبال ایران را در جلسه غیرعلنی برای اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا تشریح می‌کنند.
گزارش رابرت مالی به سناتورهای آمریکایی درباره ایران و برجام در یک جلسه غیر علنی

خبرنگار رسانه آمریکایی پولیتیکو  روز چهارشنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: برت مک گورک و رابرت مالی نماینده ویژه امریکا در امور ایران درحال توضیح به اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در مورد مذاکرات هسته ای ایران هستند که به هیچ وجه خوب پیش نمی رود.

این خبرنگار آمریکایی افزود: سناتورهای آمریکایی به دنبال دریافت پاسخ از دولت بایدن در خصوص طرح ب آن در مقابل ایران هستند .

خبرنگار پولیتیکو ادامه داد: (باب) منندز (رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا) هفته گذشته ادعا کرد که ایران "اکنون دارای اورانیوم کافی برای تولید یک سلاح هسته ای است." وی از دولت آمریکا  خواسته است که اعتراف کند بازگشت به برجام در راستای منافع راهبردی آمریکا نیست.

نماینده ارشد امریکا در امور ایران چهارم خرداد ماه به سنای آمریکا گفت: تلاش‌ها برای احیای توافق ۲۰۱۵ به مشکل برخورد کرده است اما پیشنهاد کاهش «محدود» تحریم‌ها به تهران همچنان می‌تواند این توافق را نجات دهد و زمینه را برای یک توافق گسترده‌تر فراهم کند.

رابرت مالی در نشست استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با اذعان به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران گفت که بهترین مسیر در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران بازگشت به برجام است.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در پی  تصویب قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز مدعی شد:  شورای حکام آژانس بین المللی اتمی پیامی بدون ابهام به ایران ارسال کرد مبنی بر اینکه ایران باید به تعهدات پادمانی تحت پیمان منع اشاعه سلاح های اتمی (ان پی تی) خود عمل کند.

 نماینده دولت جو بایدن در امور ایران مدعی شد: این سیاسی نیست: به محض اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاعات فنی معتبر مورد نیاز خود را بدست آورد، شورای حکام نیازی به اقدام بیشتر در مورد این موضوعات نخواهد دید.

رابرت مالی ادامه داد: شورای حکام  در مورد تعهدات پادمانی ایران که جدا از برجام است، اظهار نظر کرد. ما آماده بازگشت فوری دوجانبه به پایبندی کامل به برجام هستیم. ایران باید تصمیم بگیرد که خواسته های خارج از برجام خود را کنار بگذارد و با توافقی که از ماه مارس در دسترس است، موافقت کند.

باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در واکنش به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از اقدام تخریبی کشورش و حامیان اروپایی آن حمایت کرد.

این سناتور دموکرات آمریکایی گفت: من از اقدام شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تصویب قطعنامه‌ای مشترک برای محکوم کردن ایران استقبال می‌کنم. شورای حکام باید پیش از این ایران را به دلیل عدم همکاری به موقع و معتبر با پرسش‌های آژانس اتمی درباره مواد هسته‌ای اعلام‌نشده که با توافقنامه پادمانی ایران در تضاد هستند، پاسخگو می‌کرد. 

این سناتور دموکرات آمریکایی پیش از این در یک مراسم شام با اعضای ایپک (کمیته روابط عمومی آمریکا و رژیم اسرائیل) مدعی شده بود: زمان آن رسیده است که دولت جو بایدن و متحدان اروپایی آمریکا به مذاکرات هسته‌ای با ایران پایان دهند. 

این سناتور دمکرات ایالت نیوجرسی بدون اشاره به زیاده خواهی‌های دولت آمریکا مدعی شده بود: زمان آن رسیده است که به اروپایی‌ها بگوییم که با وجود حسن نیت ما و تمایل برای ورود به توافقی قوی‌تر و طولانی‌تر، ایرانی‌ها حاضر به ورود به یک توافق نیستند.

منندز ادعا کرده بود: در این مرحله دیگر دیپلماسی گزینه مناسبی نیست.

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی با بیان اینکه واشنگتن بطور منظم از طریق شرکای اروپایی خود با ایران ارتباط غیرمستقیم داشته است، ادعا کرد که منتظر پاسخ سازنده تهران هستیم.

او در پاسخ به سوالی در مورد پیشنهاد جدید برجامی ایران به آمریکا ادعا کرد همانطور که ما پیش از این مشخص کرده ایم، آماده ایم تا به سرعت توافق وین را به پایان رسانده و آن را اجرا کنیم.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده بود و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند تا آمریکا تصمیم سیاسی خود را بگیرد.

دولت بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و نیز تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون نه تنها گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است بلکه در راستای سیاست های شکست خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ حرکت کرده و در تازه ترین اقدام نیز  همسو با رژیم صهیونیستی به تلاش های ضد ایرانی سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران پیوست.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، قطعنامه پیشنهادی ضد ایرانی آمریکا و متحدانش با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف روسیه و چین و ۳ رأی ممتنع هند، پاکستان و لیبی به تصویب رسید. جمهوری اسلامی ایران این قطعنامه را به عنوان اقدامی سیاسی، نادرست و غیرسازنده تقبیح و محکوم کرد.

وزارت امور خارجه ایران درپی تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس اعلام کرد: این قطعنامه براساس گزارش شتابزده و غیرمتوازن مدیرکل آژانس و مبتنی بر اطلاعات دروغین و ساختگی رژیم صهیونیستی صورت گرفته و نتیجه‌ای جز تضعیف روند همکاری و تعاملات جمهوری اسلامی ایران با آژانس در برنخواهد داشت. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید