اظهارات رئیس‌جمهور فنلاند درباره زمان عضویت در ناتو

کدخبر: ۵۰۳۳۸۶
اقتصادنیوز: رئیس جمهور فنلاند گفت که به نظرش امکان عضویت در ناتو پیش از ماه سپتامبر وجود ندارد.
اظهارات رئیس‌جمهور فنلاند درباره زمان عضویت در ناتو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، «سائولی نینیسته» رئیس‌ جمهور فنلاند امروز سه شنبه در گفتگو با شبکه تلویزیون دولتی این کشور درباره روند عضویت هلسینکی در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت: فکر نمی‌ کنم پیش از سپتامبر عضو ناتو شویم.

رئیس‌ جمهور فنلاند در مورد انتظارات ترکیه از فنلاند به منظور حمایت از روند عضویت این کشور در ناتو اضافه کرد: شاهد پیشرفت در مذاکرات هستیم و گفتگوها ادامه دارد. فکر نمی‌ کنم در اجلاس سران ناتو در اسپانیا موفق به رسیدن توافق با ترکیه شویم. فکر نمی‌ کنم پیش از سپتامبر عضو ناتو شویم.

در همین ارتباط، «آن لینده،» وزیر امور خارجه سوئد نیز امروز در مصاحبه با خبرگزاری رسمی کشورش با اشاره به مذاکرات صورت گرفته میان ترکیه و سوئد در بروکسل، اظهار کرد: شاهد روند مثبتی در مذاکرات بودیم. مهم ترین مساله نیز تداوم مذاکرات خواهد بود.

وزیر امور خارجه سوئد همچنین گفت که خود را آماده یک مذاکره طولانی کرده‌ است.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه پیشتر در این خصوص گفته بود که مذاکرات سه جانبه با فنلاند و سوئد با محوریت عضویت این دو کشور اروپایی در ناتو کماکان ادامه خواهد داشت.

«ابراهیم کالین» دیروز پس از گفتگوها در بروکسل اعلام کرد که این مذاکرات ادامه خواهد داشت و نشست آتی سران ناتو در مادرید ضرب الاجل آنکارا برای رسیدن به نتیجه در این خصوص نیست.

سخنگوی دولت ترکیه اعلام کرد: آنکارا به طور ویژه از سوئد انتظار دارد اقدامات فوری در خصوص اقدامات گروهک پ ک ک دراین کشور را صورت دهد. درخواست سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو در حال حاضر به مسیر و سرعتی بستگی دارد که این کشورها در آن گام بر می‌دارند.

گفتنی است که از ۱۸ ماه ماه، می فنلاند و سوئد پس از دهه ها بی طرفی، به بهانه‌ های امنیتی و جنگ روسیه و اوکراین درخواست خود برای عضویت در ناتو را مطرح کردند. با این حال ترکیه با استناد به حمایت دیرینه هلسینکی و استکهلم از گروهک پ‌ ک‌ ک، که آن را تهدیدی جدی برای امنیت ملی خود تلقی می‌ کند، روند بررسی درخواست‌ های عضویت هر دو کشور را مسدود کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید