محسنی اژه‌ای: قوه قضائیه باید سند متحول داشته باشد

کدخبر: ۵۰۳۶۱۷
اقتصادنیوز: رئیس قوه قضائیه درباره سند تحول قضایی گفت: اینکه قوه قضاییه بتواند یک سند تحول داشته باشد امر مطلوبی است.
محسنی اژه‌ای: قوه قضائیه باید سند متحول داشته باشد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، گزارش عملکرد قوه قضائیه طی ماه‌های گذشته و ارائه برنامه‌های آتی قوه قضائیه در حوزه‌های گوناگون، محورهای گفت‌وگوی تلویزیونی امشب حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای است.

محسنی اژه‌ای ضمن تبریک فرارسیدن هفته قوه قضائیه درباره ویژگی‌های یک  قوه قضائیه مطلوب گفت: امر قضا امر خطیری است.مقام معظم رهبری و امام(ره) هم نسبت به امر قضا و حکمرانی عادلانه نظرات ویژه‌ای داشته‌اند. در قانون اساسی برای قوه قضائیه وظایفی تعریف شده است و یکی از وظایف این قوه گسترش عدل و عدالت و احیای حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم و تعقیب مجرم و مجازات او و نظارت بر قانون و... است.

وی تاکید کرد: از نظر ما قوه قضائیه مطلوب این است که بتواند پناه هر مظلوم باشد و بتواند جلوگیری از هر گونه تعدی و تجاوز به حقوق فرد و بیت‌المال داشته باشد و باید زمینه‌هایی وجود داشته باشد و تحقق این امور مستلزم عواملی است و یکی از عوامل آن، نیروی انسانی در قوه قضائیه و قوانین است.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: یکی از مسایل مهم، بودجه و استفاده از ظرفیت‌های مردمی است و ما باید در بسیاری از امور از توان مردم استفاده کنیم.

وی درباره سند تحول قضایی گفت: اینکه قوه قضاییه بتواند یک سند تحول داشته باشد امر مطلوبی است و این سندی که در زمان آقای رئیسی رئیس سابق قوه قضاییه و رئیس‌جمهور فعلی تدوین شد، در سند تحول دیده شد که این سند تحول ایستا نیست و می‌تواند در هر زمان ارتقا یابد. ما در زمانی که وارد شدیم دوره تحول و تعالی را مطرح کردیم و محورهایی را برای ارتقای سند پیش‌بینی کردیم. سند، خوب است ولی باید ارتقا پیدا کند.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: یکی از خصوصیات سند تحول این بود که زمان‌بندی شود. رهبری بر زمان‌بندی تاکید دارند و بر همین اساس بصورت برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت و بلندمدت زمان‌بندی شد ولی برخی از امور نیاز به همراهی دولت و مجلس دارد، زیرا برخی نیاز به تغییر قانون دارد. بیش از ۹۰ درصد از موارد برنامه‌های کوتاه‌مدت انجام شده و ۷۰ درصد برنامه‌های میان‌مدت تامین شد و در زمینه برنامه‌های بلندمدت هنوز زمان داریم. بصورت کلی ما در راستای توسعه، از برنامه جلو هستیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید