اظهارات لاوروف پس از اجلاس کشورهای حاشیه دریای خزر

کدخبر: ۵۰۴۹۳۰
اقتصادنیوز: رهبران پنج کشور ساحلی دریای خزر (روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان و ایران) برای تسریع کار بر روی توافقنامه اعتمادسازی و همکاری نظامی در دریای خزر موافقت کردند.
اظهارات لاوروف پس از اجلاس کشورهای حاشیه دریای خزر

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی پس از اجلاس وزرای خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر اعلام کرد: «رهبران پنج کشور ساحلی دریای خزر (روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان و ایران) برای تسریع کار بر روی توافقنامه اعتمادسازی و همکاری نظامی در دریای خزر موافقت کردند.»

تاس گزارش داد، لاوروف در نشست مطبوعاتی همچنین گفت: «ما بر اهمیت همکاری در زمینه نظامی تاکید کردیم و پیشنهاد شد که کار بر روی توافقنامه اعتمادسازی در خصوص فعالیت‌های نظامی کشورهای ساحلی دریای خزر تسریع شود.»

در نشست کشورهای ساحلی دریای خزر، شرکت کنندگان همچنین تاکید کردند که حضور نیروهای مسلح کشورهای غیرحاشیه خزر در منطقه منتفی است. لاوروف در همین ارتباط خاطرنشان کرد: «همه طرف‌ها با قاطعیت و بدون ابهام بر اصل کنوانسیون درباره وضعیت دریای خزر تاکید کردند و اعلام کردند که هرگونه حضور نظامی کشورهای غیرخزری و غیر ساحلی در اینجا قابل پذیرش نیست. به همین ترتیب، در مورد دریانوردی به طور کلی، از جمله دریانوردی غیرنظامی، تصمیم گرفته شد که بر اساس کنوانسیون وضعیت دریای خزر، دریانوردی در اینجا فقط برای کشتی‌هایی که پرچم هر یک از کشورهای دریای خزر را حمل می‌کنند امکان‌پذیر است. این اصل همچنین شامل ورود به دریای خزر نیز می‌شود.»

نشست کشورهای حاشیه‌ای دریای خزر روز سه شنبه با حضور وزیرخارجه ایران برگزار شد. در این نشست «حسین امیر عبداللهیان»، وزیر امورخارجه ایران در سخنرانی خود در اجلاس وزیران خارجه کشورهای حاشیه خزر گفت: تحدید حدود بستر و زیر بستر دریای خزر همچنان باقی مانده است که طی چهار سال گذشته چهار اجلاس گروه کاری برای نهایی کردن پیش نویس موافقتنامه خطوط مبدا برگزار شده که همچنان مذاکرات آن ادامه دارد.

وی تاکید کرد: از پیشنهاد اخیر روسیه برای تکامل و تشکیل ساختار همکاری در دریای خزر حمایت می‌کنیم. این ابتکار، همکاری‌های پنج جانبه در دریای خزر را تقویت و نظام مند می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید