توافق جدید انگلیس و فرانسه درخصوص جنگ اوکراین

کدخبر: ۵۰۵۴۰۰
اقتصادنیوز: وزرای خارجه انگلیس و فرانسه درخصوص آخرین تحولات توافق کردند که برای حفظ وحدت بین المللی در حمایت از مبارزات اوکراین تلاش کنند.
توافق جدید انگلیس و فرانسه درخصوص جنگ اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، وزرای امور خارجه انگلیس و فرانسه روز جمعه در پاریس دیدار و درباره آخرین تحولات جنگ در اوکراین گفت‌وگو کردند.

تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس گزارش داد، در این جلسه که بعد از پایان اجلاس سران پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مادرید برگزار شد، خانم لیز تراس وزیر امور خارجه دولت بوریس جانسون بر تعهد انگلیس نسبت به امنیت اروپا و لزوم همکاری نزدیک با فرانسه برای تقویت ائتلاف ناتو تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، وزرای خارجه دو کشور عنوان کردند که اجلاس گروه هفت و ناتو نشان داد که انگلیس و فرانسه در واکنش به جنگ روسیه در اوکراین متحد هستند. دو طرف توافق کردند که برای حفظ وحدت بین المللی در حمایت از مبارزات اوکراین تلاش کنند.

لیز تراس و کاترین کولونا درباره اهمیت افزایش کمک به اوکراین برای معکوس کردن پیشروی روسیه هم بحث کردند. آنها همچنین در مورد همکاری دو کشور در زمینه افزایش تحریم ها علیه روسیه و مقابله با تهدیدهای بین‌المللی از طریق تقویت روابط امنیتی و اقتصادی گفت‌وگو کردند.

انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تقریبا هفته‌ای یک بار تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کند.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه انگلیس، دیپلمات‌های ارشد انگلیس و فرانسه در مورد روابط دوجانبه از جمله بندهای توافق برگزیت درباره ایرلند شمالی که باعث اختلافات شدید میان انگلیس و اتحادیه اروپا شده است هم بحث کردند.

مساله ایرلند شمالی از زمانی که انگلیس تصمیم به خروج از اتحادیه اروپا گرفت پاشنه آشیل اختلافات دو طرف بود. ترزا می نخست وزیر اسبق انگلیس پس از ماه‌ ها چانه‌زنی با اتحادیه اروپا به این توافق رسید که برای این منطقه در دوره پسابرگزیت جایگاه ویژه‌ای در نظر گرفته شود که از منظر سیاسی در قلمرو انگلیس اما از نگاه اقتصادی تابع قوانین اتحادیه اروپا باشد.

بوریس جانسون وزیر امور خارجه وقت انگلیس در مخالفت با طرح «ترزا می» از مقام خود استعفا و ادعا کرد که این روش یکپارچگی کشور را تهدید می‌کند. اما زمانی که خود بعنوان نخست وزیر انتخاب شد همان طرح را با اصلاحات جزئی پذیرفت تا در دسامبر سال ۲۰۲۰ با اتحادیه اروپا توافق کند. 

انگلیس و اتحادیه اروپا در چارچوب توافق برگزیت توافق کردند که مرز زمینی ایرلند فاقد پست‌های گمرکی و سایر بازرسی‌ها باشد. اما این مساله در ۲ سال گذشته برای تبادل کالا میان انگلیس و ایرلند شمالی که به‌لحاظ سیاسی در قلمرو انگلیس اما از نظر اقتصادی تابع قوانین اتحادیه اروپاست مشکل ایجاد کرده است.

انگلیس قصد دارد تا بطور یکجانبه بندهای توافق برگزیت مربوط به ایرلندشمالی را تغییر دهد. اتحادیه اروپا هم تهدید به تلافی‌جویی کرده و احتمال جنگ تجاری میان دو طرف افزایش یافته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید