شیرزاد: دیپلماسی نیاز به هوش فراوان دارد/ توافق ظریف خوب بود

کدخبر: ۵۰۵۷۰۲
اقتصادنیوز: نماینده مجلس ششم با اشاره سخنان دیروز امام جمعه مشهد گفت: نباید فراموش کرد که هر کاری را باید به متخصصش سپرد. دیپلماسی کار بسیار حساسی است و نیاز به هوش فراوان دارد.
شیرزاد: دیپلماسی نیاز به هوش فراوان دارد/ توافق ظریف خوب بود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، احمد شیرزاد نماینده مجلس ششم گفت: باید در محاسبات خود زمان را نیز در نظر بگیریم. چرا که هر روز و ماه و سالی که شرایط تحریم ها ادامه پیدا می کند، مقدار زیادی از منافع ما از دست می رود. بنابراین با اینکه شرایط تحریمی امروز آرام تر از گذشته شده است، ولی همین وضعیت هم منافع زیادی را از ما سلب می کند. ما اگر در قدم اول به یک توافق نسبی برسیم و بتوانیم از منافع حاصل از آن استفاده کنیم، به راحتی می توان قدم های بعدی را هم برداشت. اما اینکه بخواهیم تمام مسائل و مشکلات را در کوتاه مدت حل کنیم، منطقی نخواهد بود

احمد شیرزاد با اشاره به روند مذاکرات هسته ای ایران گفت: در سال های اخیر تقریبا اغلب کارشناسان و تحلیلگران سیاسی به این نتیجه رسیده اند که ضرورت تنش زدایی در سیاست خارجی ایران به ویژه در ارتباط با پرونده هسته ای بسیار مهم است. به این دلیل که ما در این مدت خسارات زیادی دیده ایم و با اینکه تحلیل های زیادی وجود دارد، اما هنوز هم عده ای تلاش می کنند بگویند مشکل از تحریم ها نیست و مدیریت دولت گذشته مشکل داشته است.

وی افزود: با این وجود همان مدعیان و منتقدان عملکرد دولت قبل که امروز به قدرت رسیده اند، می بینند که ادامه تحریم ها تا چه اندازه مدیریت کشور را دشوار کرده است. از این رو، ضمن اینکه همگان می دانیم که تحریم های وضع شده علیه ایران بسیار ظالمانه و یکجانبه هستند، ولی به صرف بازگو کردن این اعتقاد نمی توانیم مشکل را حل کنیم بلکه باید برای حل این موضوع وارد عمل شوند.

هیچکس غیر از اسرائیلی ها در منطقه از توافق ناراحت نمی شود

شیرزاد ادامه داد: در میان طرف اروپایی و آمریکایی تمایل جدی برای حصول توافق وجود دارد. در طرف ایرانی هم چنین تمایلی دیده می شود. بنابراین به نظر می رسد که هیچکس غیر از اسرائیلی ها در منطقه از توافق ناراحت نشود و مانع جدی ای برای عدم توافق وجود ندارد. از این رو، در یک محاسبه منطقی، شاید شرایطی بهتر از این نتوان در آینده تصور کرد.

در حال حاضر واقعا شرایط از هر نظر برای حصول یک توافق مناسب است

او بیان کرد: ممکن است کسانی فکر کنند که امروز شرایط برای حصول توافق خوب نیست و تلاش برای این موضوع را به وقت دیگری موکول کنند. من نیز در دوره ترامپ، همین باور را داشتم و معتقد بودم که ما هرگز نمی توانیم با روش های ترامپ به توافق برسیم. اما در حال حاضر واقعا شرایط از هر نظر برای حصول یک توافق مناسب است. به ویژه اینکه نیاز نفتی و کمبود انرژی در جهان، غرب را وادار کرده است که وجود ایران را نادیده نگیرند. این رویکرد نیز مستلزم برچیده شدن تحریم ها علیه کشور خواهد بود.

شیرزاد با بیان اینکه باید از شرایط کنونی برای حصول یک توافق استفاده کرد، گفت: ممکن است این شرایط در چشم به هم زدنی برهم بخورد و ما با وضعیت نامطلوبی مواجه شویم.

وی اظهار داشت: به لحاظ نظری نمی توان این احتمال را رد کرد که ممکن است شرایط به سمتی پیش رود که طرف مقابل حاضر به دادن امتیازهای بیشتری باشد اما عکس قضیه نیز محتمل است. هیچکس از آینده خبر ندارد و ما باید بر اساس شرایط موجود روی به محاسبه بیاوریم. اینکه کسانی عجولانه خواستار به نتیجه رسیدن آنی مذاکرات هستند، همان‌قدر اشتباه می کنند که عده ای مذاکرات را به امید شرایط بهتر جدی نمی گیرند.

شیرزاد ادامه داد: رهاکردن مذاکره در مقطع فعلی به امید ایجاد شرایط بهتر، مانند نفروختن ملک در زمان رونق بازار است. متاسفانه طمع شرایط بهتر باعث می شود تا خیلی ها در زمان مناسبی که باید ملک خود را بفروشند، این کار را نکنند. بازار سیاست هم این گونه است. وقتی یک کاری باید انجام شود، سرانجام باید آن را انجام داد. فکر می کنم منافعی که از عادی شدن روابط ما با قدرت های جهانی به دست می آید، بسیار زیاد است.

او گفت: باید در محاسبات خود زمان را نیز در نظر بگیریم. چرا که هر روز و ماه و سالی که شرایط تحریم ها ادامه پیدا می کند، مقدار زیادی از منافع ما از دست می رود. بنابراین با اینکه شرایط تحریمی امروز آرام تر از گذشته شده است، ولی همین وضعیت هم منافع زیادی را از ما سلب می کند.

شیرزاد گفت: ما اگر در قدم اول به یک توافق نسبی برسیم و بتوانیم از منافع حاصل از آن استفاده کنیم، به راحتی می توان قدم های بعدی را هم برداشت. اما اینکه بخواهیم تمام مسائل و مشکلات را در کوتاه مدت حل کنیم، منطقی نخواهد بود.

اینکه آمریکا از برجام خارج شد نشان داد که توافق ظریف «توافق خوبی» بوده است

وی با اشاره به تقسیم بندی توافق به دو توافق خوب و بد و کنایه عده ای به توافق دوران روحانی، گفت: امروز که دیگر دولت سابق روی کار نیست ممکن است هر حرفی درباره اش بزنند. اصلا بیاییم فرض کنیم توافقی که آقای ظریف انجام داده بود، توافق خوبی نبود. هر چند یک جواب ساده برای چنین ادعایی این است که اگر آن توافق به نفع آمریکا و یا به ضرر ایران بود چرا آمریکایی ها از آن خارج شدند؟ دولتمردان آمریکا در دوره ترامپ عکس این ادعا را مطرح می کنند. بی تردید همین که آمریکا احساس کرد ایران امتیازات زیادی گرفته، از توافق خارج شد و این موضوع نشان داد که توافق آقای ظریف «توافق خوبی» بوده است.

شیرزاد ، فعال سیاسی اصلاح طلب : توافق ظریف خوب بود / آمریکا احساس کرد ایران امتیازات زیادی گرفته، از توافق خارج شد

 

مدعیان توافق خوب در کشور، خودشان اول توافق کنند و بعد به توافق های پیشین بپردازند

شیرزاد گفت: ما امیدواریم آقایانی که امروز بر اریکه قدرت سوار هستند، بروند و توافقی خوبی انجام دهند. به نظرم وقت برای قضاوت درباره توافق ظریف و آنها زیاد است و امروز زمان آن نیست که بخواهیم درباره توافقی که طرف مقابل، در قبال آن عهدشکنی کرده است، چالش کنیم. لذا بهتر است که مدعیان توافق خوب در کشور، خودشان اول توافق کنند و بعد به توافق های پیشین بپردازند.

شیرزاد همچنین با اشاره سخنان دیروز امام جمعه مشهد که گفته بود «در تیم مذاکرات هسته ای ایران یک جوان نماز شب خوان حضور دارد»، گفت: «به نظرم حداقل چیزی که یک امام جمعه باید بداند این است که میان ارتباط انسان ها با خدا قرار نگیرد و اجازه دهد که خداوند این ارتباط را بسنجد. این که چه کسی عبادت کرده، مهم نیست. خیلی های دیگر هم عبادت می کنند ولی جار نمی زنند و برخی ها نیز ممکن است عبادت کنند، ولی خلوصی در آن نباشد. قصد ندارم کسی را متهم کنم ولی به هر حال آنچه درباره عبادت و نماز شب و ... گفته می شود بین انسان و خدای خودش بوده، و هیچ امام جمعه یا مقام مذهبی حق قضاوت در این باره را ندارد. مهم این است که فرد به کاری که به او سپرده می شود، واقف باشد. همین آقای امام جمعه، اگر مریض شود بعید است که ملاک و معیارش برای درمان، دکتری باشد که نماز شب می خواند. یا همچنین اگر نیاز به راننده داشته باشد، به دنبال کسی می رود که رانندگی بلد باشد. نباید فراموش کرد که هر کاری را باید به متخصصش سپرد. دیپلماسی کار بسیار حساسی است و نیاز به هوش فراوان دارد. در این مسیر باید از لحظه ها و جمله ها درست استفاده کرد و اگر دیپلمات ها به زبان خارجه تسلط داشته باشند، می توانند سریعتر و قوی تر برخورد کنند. این ها نکات بسیار مهمی هستند. به هر روی، باید بازهم تکرار کنم که مهم است آقایان با هر رویکرد و منشی که شده به توافق برسند، حتی اگر آنها مایلند که ارتباطی میان نماز خواندن و دیپلماسی پیدا کنند، امیدواریم که با یک دیپلمات نماز شب خوان به توافق برسند.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید