بیانیه جو بایدن در واکنش به ترور شینزو آبه

کدخبر: ۵۰۶۹۶۸
اقتصادنیوز: شینزو آبه، نخست‌وزیر پیشین ژاپن امروز در حال سخنرانی در شهر نارا که برای انتخابات پارلمانی در آخر هفته تبلیغات می‌کرد، از ناحیه پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و جان باخت.
بیانیه جو بایدن در واکنش به ترور شینزو آبه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به درگذشت شینزو آبه نخست وزیر پیشین ژاپن با ابراز تاثر و تسلیت گفت: او قهرمان اتحاد بین کشورهای ما و دوستی بین مردم ما بود.

به گزارش کاخ سفید، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه به وقت محلی در بیانیه ای شینزو آبه نخست وزیر پیشین ژاپن افزود: من از خبر کشته شدن دوستم آبه شینزو، نخست وزیر سابق ژاپن در هنگام تبلیغات انتخاباتی، متحیر، خشمگین و عمیقا متاثر شدم.

بایدن تصریح کرد: این یک فاجعه غم انگیز برای ژاپن و همه کسانی است که با وی آشنایی داشتند.  من افتخار همکاری نزدیک با آبه را داشتم. هنگامی که به عنوان معاون رئیس جمهوری فعالیت می کردم، در توکیو با او دیدار کردم و از او در واشنگتن استقبال کردم.

 رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: او قهرمان اتحاد بین کشورهای ما و دوستی بین مردم ما بود.  به عنوان باسابقه‌ترین نخست‌وزیر ژاپن، چشم‌انداز آبه درباره یک هند و اقیانوس آرام آزاد و باز ماندگار خواهد بود.

 وی یادآور شد: مهمتر از همه، او عمیقاً به مردم ژاپن اهمیت می داد و زندگی خود را وقف خدمت به آنها کرد. حتی در لحظه ای که به او حمله شد، در حال فعالیت در امر دموکراسی بود.

 بایدن اضافه کرد: اگرچه هنوز از جزئیات زیادی اطلاع نداریم، اما می دانیم که حملات خشونت آمیز هرگز قابل قبول نیستند و خشونت مسلحانه همیشه زخم عمیقی بر روی جوامعی که تحت تأثیر آن قرار می گیرند بر جای می گذارد.

رئیس جمهوری آمریکا افزود: ایالات متجده در این لحظه ماتم و اندوه در کنار ژاپن ایستاده است. من صمیمانه‌ترین تسلیت خود را به خانواده‌ شینزو آبه ابراز می دارم.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی از درگذشت شینزو آبه نخست وزیر پیشین ژاپن بر اثر ترور ابراز تاسف و نگرانی کرد.

دبیرکل سازمان ملل با تسلیت به خانواده نخست وزیر پیشین ژاپن و دولت و ملت این کشور افزود: من عمیقا از قتل فجیع شینزو آبه نخست وزیر سابق ژاپن ناراحت و متاثر شدم.

به گزارش ایرنا، رسانه های ژاپنی روز جمعه خبر دادند  که شینزو آبه نخست وزیر پیشین ژاپن که هدف شلیک گلوله در یک کارزار انتخاباتی قرار گرفت، جان خود را از دست داد.

تلویزیون ژاپن به نقل از بیمارستان شهر نارا اعلام کرد که مرگ شینزو آبه بر اثر اصابت مستقیم گلوله به قلب او رخ داده است .

بیمارستان در بیانیه ای اعلام کرد که کادر پزشکی با وجود تلاش های به عمل آمده نتوانست خونریزی ناشی از اصابت گلوله ها را متوقف کند چرا که یکی از گلوله ها قلب او را سوراخ کرده بود.

شینزو آبه روز جمعه در حال سخنرانی در شهر نارا که برای انتخابات پارلمانی در آخر هفته تبلیغات می‌کرد از ناحیه پشت سر هدف گلوله قرار گرفت.

باسابقه‌ترین رهبر ژاپن، حوالی ساعت ۱۱:۳۰ در حالی که در مقابل ایستگاه راه‌آهن «کینتتسو» سخنرانی می‌کرد از پشت هدف گلوله قرار گرفت و پس از شنیده شدن دو گلوله به زمین افتاد.

«تتسویا یاماگامی - Tetsuya Yamagami» عامل تیراندازی فردی ۴۱ ساله که عضو سابق نیروی دریایی این کشور است، توسط نیروهای امنیتی ژاپن دستگیر شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید