هشدار جدی گوترش نسبت به وقوع یک فاجعه در جهان

کدخبر: ۵۰۷۳۲۶
اقتصادنیوز: دبیر کل سازمان نسبت به افزایش تعداد گرسنگان در جهان هشدار داد و گفت: قیمت مواد غذایی نیز به بالاترین میزان خود طی یک دهه گذشته رسیده است.
هشدار جدی گوترش نسبت به وقوع یک فاجعه در جهان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل نسبت به افزایش قیمت مواد غذایی و افزایش گرسنگی در جهان هشدار داد.

وی در پیامی در توییتر نوشت: «تعداد مردمی که با گرسنگی مواجه می‌شوند در حال افزایش بوده و قیمت مواد غذایی در بالاترین میزان خود طی یک دهه (گذشته) است».

گوترش در ادامه این پیام توییتری نوشت: «تنها از طریق اقدامی جهانی می‌توان با این چالش جهانی مقابله کرد. ما برای نجات جان انسان‌ها هم اکنون باید اقدام کنیم».

کشورهای غربی بارها مسکو را برای بستن بنادر اوکراین و عدم امکان ارسال غلات اوکراین سرزنش کرده اند. مسکو نیز پاسخ داده است، اگر کی‌اف بنادر خود را از مین پاک کند، عبور امن محموله های غلات را تضمین خواهد کرد.

اوکراین یکی از تولیدکنندگان عمده محصولات کشاورزی است که از زمان درگیری با روسیه نمی تواند غلات خود را صادر کند و حدود 22 تا 25 میلیون تن غله در حال حاضر در بنادر این کشور گیر کرده است.

اوایل خرداد ماه،  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در گفت و گوی تلفنی با رهبران فرانسه و آلمان در روز شنبه گفت: روسیه مایل است تا  در مورد راه هایی امکان پذیر ساختن ازسرگیری ارسال محموله های غلات اوکراین از بنادر واقع در دریای سیاه گفت و گو کند.

روسیه و اوکراین تقریبا تامین یک سوم گندم جهان را در اختیار دارند، درحالی که روسیه صادرکننده اصلی کود شیمیایی و اوکراین صادرکننده بزرگ ذرت و روغن آفتابگردان در جهان هستند.

کرملین اعلام کرد: «روسیه به نوبه خود آماده کمک برای یافتن گزینه هایی برای صادرات بدون مانع غلات، از جمله صادرات غلات اوکراین از بنادر دریای سیاه است.»

آنکا فلدهاسن، سفیر آلمان در اوکراین نیز اواخر خرداد ماه گفته بود، برلین در نظر دارد تا یک کریدور آزمایشی برای صادرات غلات اوکراین از طریق خط آهن ایجاد کند.

به گفته این مقام آلمانی، «در آینده نزدیک، صادرات غلات اوکراین از طریق بنادر اودسا غیرممکن است؛ از این رو ما باید بر روی امکان صادرات از طریق لهستان کار کنیم. آلمان تلاش می کند تا این امر را به ویژه به وسیله خط آهن آلمان، تسهیل کند. ما در حال همکاری با شرکای اوکراینی برای اجرای چنین حمل و نقل آزمایشی هستیم.»

اتحادیه اروپا تلاش برای ایجاد «کریدورهای همکاری» برای انتقال غلات اوکراین از طریق زمینی را افزایش داده است. این اقدام در راستای نگرانی در مورد چشم انداز بحران مواد غذایی در صورت به مقصد نرسیدن محصولات صورت گرفته است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز گفته است، اگر کی‌اف بنادر خود را از مین پاک کند و یا صادرات کالا از طریق بنادر دریایی تحت کنترل روسیه مانند بردیانسک و ماریوپل را تضمین کند، مسکو عبور بدون مانع کشتی های حامل غلات اوکراینی را تضمین می کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید