بازگشت کرونا؛ انتقاد جمهوری‌اسلامی از سهل‌انگاری مسئولان کشور!

کدخبر: ۵۰۷۳۸۷
اقتصادنیوز: جمهوری اسلامی در سرمقاله خود با اشاره به بازگشت کرونااز سهل‌انگاری مسئولان در مواجهه با این خطر انتقاد کرد.
بازگشت کرونا؛ انتقاد جمهوری‌اسلامی از سهل‌انگاری مسئولان کشور!

به گزارش اقتصادنیوز این روزنامه نوشت: اوج‌گیری مجدد کرونا نشان داد به همان اندازه که لازم است مردم واکسن یادآور کرونا تزریق کنند، مسئولین هم یادآور لازم دارند. آنها به مجرد اینکه اعداد فوتی‌ها یا مبتلایان رو به قوس نزولی می‌گذارند، بلافاصله دست بکار برداشتن محدودیت‌های کرونائی می‌شوند، راه‌ها را برای تشکیل تجمعات گوناگون باز می‌کنند و البته در تبلیغات هم از این واقعه به عنوان یک موفقیت به نفع خود استفاده ابزاری می‌کنند غافل از اینکه ویروس کرونا در کمین است و باز هم به تاخت و تاز خواهد پرداخت.
بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا و بستری‌ها و بدحالان، دو رقمی شدن تعداد فوتی‌ها، تغییر رنگ‌های نقشه کرونائی و بازگشت رنگ قرمز و نارنجی به بعضی شهرهای کشورمان نشان‌دهنده شروع موج جدید کرونا هستند. ستاد ملی مبارزه با کرونا که مدتی است خبری از فعالیت‌هایش شنیده نمی‌شود، باید بار دیگر فعال شود و با قوت و قدرت بر کلیه تحرکاتی که به نحوی ممکن است با گسترش مجدد کرونا در کشور مرتبط باشند مقابله جدی کند.
غفلت از استمرار نظارت بر وضعیت‌های مرتبط با کرونا در دولت قبلی هم بارها تکرار شد و رسانه‌ها و مردم به شکل‌های مختلف در همان زمان نیز به این غفلت‌ها اعتراض می‌کردند. روزنامه جمهوری اسلامی نیز سهم قابل توجهی در اعتراض به غفلت‌های کرونائی دولت قبلی داشت و همواره با انتقاد از سهل‌انگاری‌ها بر ضرورت نظارت بیشتر بر تحرکات به ویژه جلوگیری از تجمعات، اعم از تفریحی و مسافرتی و سیاحتی یا زیارتی و یا مهمانی‌ها، تاکید می‌کرد. اکنون نیز لازم است مسئولان بهداشتی به ویژه ستاد ملی کرونا در تصمیمات کرونائی خود که به دلیل کاهش فوتی‌ها و ابتلاها در ماه‌های گذشته گرفته شد، تجدیدنظر کند. به ضرورت استفاده از ماسک و تزریق واکسن اکتفا نکنید. علاوه بر اینها، لازم است درباره تجمعات به ویژه سفرهای تفریحی تابستانی و تجمعات مذهبی نیز مقررات سخت‌گیرانه‌ای را وضع و اِعمال نمائید.
با اینکه مسئولان ارشد وزارت بهداشت و درمان در هفته‌های گذشته همواره بر احتمال بازگشت مجدد کرونا تاکید کردند و هرگز کاهش تعداد مرگ و میرهای کرونائی را به معنای پایان یافتن کرونا ندانستند، متاسفانه آن دسته از مسئولین که تصمیم‌گیری درباره سفرها و تجمعات را برعهده دارند در این تصمیم‌گیری‌ها به احتمال اوج‌گیری مجدد کرونا در کشور توجهی نکردند.
اجازه دادن و حتی تشویق کردن مردم به برگزاری تجمعات مذهبی در ایام دهه اول ذیحجه، فراهم ساختن امکانات سفرهای جمعی زیارتی، ترغیب مردم به سفرهای تفریحی و دستجمعی و حضور در اردوهای تابستانی به ویژه کنار دریا و اماکن سیاحتی، ازجمله اقداماتی هستند که در هفته‌های گذشته بدون توجه به اینکه هنوز کشور از دام کرونا نجات پیدا نکرده است، صورت گرفته‌اند. عجیب اینست که هنوز هم علیرغم ظاهر شدن علائم هشداردهنده مرتبط با بازگشت مجدد کرونا اقدامی برای تجدیدنظر در تصمیمات منافی با شرایط کرونائی صورت نگرفته است. از چند روز دیگر، بازگشت زائران خانه خدا به کشور شروع می‌شود. برای جلوگیری از عوارض احتمالی کسانی که به مدت بیش از یکماه در یک تجمع بزرگ چندملیتی در عربستان حضور داشتند و ممکن است حامل گونه جدید کرونا باشند، چه تدبیری اندیشیده‌اید؟ بازگشت حجاج به کشور، دیدارها، مهمانی‌ها و تجمعاتی را به همراه خواهد داشت، ستاد ملی مبارزه با کرونا برای کنترل عوارض این تحرکات چه تدابیری اتخاذ کرده است؟
علاوه بر اینها، این روزها ستادهای مربوط به راه‌پیمائی اربعین فعال شده‌اند و از کسانی که مایل به حضور در این راه‌پیمائی هستند ثبت‌نام می‌کنند. پیش‌بینی مسئولان این ستادها اینست که یک تجمع چند میلیونی در راه‌پیمائی اربعین شکل خواهد گرفت. مراسم عید غدیر و عزاداری‌های محرم و صفر را نیز پیش‌رو داریم. در شرایط مواجهه با موج جدید کرونا برای حفاظت از جان همین مردم که عاشقان ائمه علیهم‌السلام هستند و برای ابراز ارادت به اهل‌بیت پیامبر اکرم آمادگی دارند، چه تدابیری اندیشیده شده است؟ نمی‌توان سخن از دین و علاقمندی به ائمه علیهم‌السلام گفت ولی نسبت به حفاظت از جان ارادتمندان این خاندان پاک بی‌تفاوت ماند. این مردم باید زنده و سالم و شاداب باشند تا بتوانند به خاندان پیامبر خدا ابراز ارادت کنند. برای حفاظت از جان مردم و تامین سلامت و شادابی آنان در شرایط خاص کرونائی، ستاد ملی مبارزه با کرونا وظایف مهمی برعهده دارد که باید به آنها عمل کند.
در مورد سفرهای تابستانی و تجمعات مختلف تفریحی، سیاحتی، مهمانی‌ها، جشن‌ها، حضور در مترو، اتوبوس، ادارات و... نیز توجه به وظایف حفاظتی از الزامات است. همانگونه که در آغاز این مقاله آمده است، به همان اندازه که لازم است مردم واکسن یادآور تزریق کنند، مسئولین هم به این یادآوری‌ها نیاز دارند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید