در دیدار با مقامات آمریکایی رخ داد؛

واکنش بحث برانگیز بن سلمان به سوالی درباره قتل خاشقچی

کدخبر: ۵۰۸۴۵۱
اقتصادنیوز: ولیعهد سعودی در پاسخ به سوال یک خبرنگار آمریکایی که پرسیده بود آیا از خانواده جمال خاشقچی عذرخواهی خواهید کرد؟، لبخند مغرورانه ملایمی زد.
واکنش بحث برانگیز بن سلمان به سوالی درباره قتل خاشقچی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که صدر هیاتی از مقامات کشورش به جده عربستان سعودی سفر کرده است، با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار و گفتگو کردند.

بر اساس گزارش خبرنگارانی که بایدن را در این سفر همراهی می کنند، بایدن و مقامات آمریکایی جمعه شب به وقت جده، با ولیعهد عربستان سعودی دیدار و گفتگو کردند.

همچنین بر اساس تصاویر و ویدئوهای منتشر شده  بایدن پس از از پیاده شدن از خودروی خود در برابر کاخ سلطنتی پادشاه عربستان در جده، با محمد بن سلمان که به استقبالش آمده روبه‌رو می‌شود.

ولیعهد عربستان سعودی از بایدن در کاخ پادشاهی السلام در جده استقبال کرد و رئیس جمهوری آمریکا  در نخستین دیدار رو در روی خود با محمد بن سلمان با وی دست نداد بلکه در مقابل، دست مشت کرده خود را به دست او زد.

 واکنش ولیعهد سعودی به سوالی درباره قتل خاشقچی هنگام دیدار با مقامات آمریکایی

مشاور امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرده بود که به دلیل نگرانی ها در مورد همه گیری کرونا، بایدن در سفر خود به منطقه غرب آسیا با کسی دست نخواهد داد.

این درحالی است که او در سرزمین های اشغالی و پیش از سفرش به بسیاری دست داد.

خبرگزاری های غربی همچنین با انتشار تصاویر خبرگزاری دولتی عربستان سعودی نوشتند که بایدن با ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان دست داده است.

 واکنش ولیعهد سعودی به سوالی درباره قتل خاشقچی هنگام دیدار با مقامات آمریکایی

خبرنگار شبکه خبری ان بی سی نیوز آمریکا نیز که بایدن را در سفرهمراهی می کند، در حساب توئیتری اش درباره سوالش در خصوص قتل جمال خاشقچی و واکنش ولیعهد سعودی نوشت.

این خبرنگار آمریکایی نوشت که در پایان این دیدار از محمد بن سلمان ولیعهد سعودی سوال کردم آیا از خانواده جمال خاشقچی عذرخواهی خواهید کرد؟

محمد بن سلمان ولیعهد سعودی قبل از آنکه یکی دستیاران سعودی بازویم را محکم بگیرد، لبخند مغرورانه ملایمی زد.

جمال خاشقچی روزنامه نگار مخالف بن سلمان که در واشنگتن پست قلم می‌زد مهر ماه سال ۹۷ پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ربوده شد و به طرز فجیعی به قتل رسید.

این روزنامه نگار ۵۹ ساله به‌عنوان منتقد هیأت حاکمه سعودی، دوم اکتبر ۲۰۱۸ (۱۰ مهر ۹۸) یک هفته پس از آنکه از مقام‌های سعودی به خاطر سکوت در برابر اهانت‌های ریییس  جمهوری آمریکا انتقاد کرده بود، در کنسولگری سعودی در استانبول به قتل رسید.

خاشقچی پیش‌تر نیز در سلسله مقالاتی در روزنامه واشنگتن پست آمریکا، از سیاست‌های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد مقامات سعودی با رسانه‌های و فعالان مدنی به‌ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد کرده بود.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه حاضر نشد مستقیما اعلام کند که مساله قتل جمال خاشقچی ستون نویس واشنگتن پست را در سفر  خود به عربستان سعودی مطرح خواهد کرد.

به گزارش سی ان ان، رئیس جمهوری آمریکا که در سرزمین های اشغالی به سر می برد و قرار است به عربستان سعودی سفر کند، گفت که همیشه مساله حقوق بشر را مطرح کرده و نظر او در مورد قتل خاشقچی به صورت کاملا مشخص مطرح شده است.

وی روز پنجشنبه هنگامی که خبرنگاران از او پرسیدند آیا مساله خاشقچی را در طول دیدار خود با رهبران عربستان مطرح خواهد کرد یا خیر، گفت: نظر من در مورد خاشقچی کاملا واضح بیان شده و من هیچگاه در مورد مطرح کردن مساله حقوق بشر سکوت نکرده ام.

شبکه خبری فاکس نیوز وابسته به جمهوریخواهان آمریکا نیز روز پنجشنبه به وقت محلی  در گزارشی اعلام کرد: به رغم آنکه همسر جمال خاشقچی ستون نویس نشریه واشنگتن پست اعلام کرده که دولت آمریکا به او قول داده مساله قتل این روزنامه نگار  را در سفر به عربستان مطرح کند، اما کاخ سفید از پاسخ به سوالات در این زمینه طفره می رود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید