مشاور پوتین: برجام باید با پیکربندی سال ۲۰۱۵ احیا شود

کدخبر: ۵۰۹۲۰۰
دستیار رئیس‌جمهور روسیه گفت: این کاملاً منطقی است که وضعیت پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته‌ای ایران در جریان سفر پوتین و در تماس با سران ایران مورد بحث قرار گیرد.
مشاور پوتین: برجام باید با پیکربندی سال ۲۰۱۵ احیا شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، یوری یوشاکوف، دستیار رئیس جمهور روسیه گفت: روسیه طرفدار بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)  به شکلی است که با هدف رفع محدودیت‌های تجاری و تجاری ایران و تعامل اقتصادی با بقیه جهان در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۵ به رسمیت شناخته شد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه برای شرکت در نشست سران کشورهای درگیر در مذاکرات سوریه در قالب آستانه به ایران سفر خواهد کرد. پوتین در بخشی از این سفر دیدارهای جداگانه‌ای با ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران، رهبر ایران و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه خواهد داشت.

اوشاکوف گفت: این کاملاً منطقی است که وضعیت پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته‌ای ایران در تماس با سران ایران مورد بحث قرار گیرد. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۵ تایید شد. به عبارت دیگر هدف، رفع محدودیت‌ها روی تعامل عادی تجاری و اقتصادی ایران با جهان خارج است و مسکو به تلاش‌ها در این مسیر ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه روسیه ادامه تماس‌ها در مورد برجام را مهم می‌داند، گفت: ما از گفت‌وگوی برقرار شده بین ایران و آمریکا با میانجیگری اتحادیه اروپا حمایت می‌کنیم و این گفت‌وگو را نشان روشنی از تعهد ایران به جست‌وجوی مصالحه برای ازسرگیری اجرای کامل برجام می‌دانیم.

اوشاکوف با اشاره به روابط دوجانبه روسیه و ایران خاطرنشان کرد: تعامل بین دو کشور سابقه‌ای چند صد ساله دارد.

دستیار رئیس‌جمهور روسیه گفت: هر دو کشور برنامه‌هایی برای رساندن همکاری‌های دوجانبه به سطح جدیدی دارند؛ سطحی از مشارکت استراتژیک و پیش‌نویس یک معاهده جدید برای این منظور در حال تنظیم است.

وی گفت: پوتین و رهبری ایران برای پنجمین بار با یکدیگر دیدار خواهند کرد، رئیس‌جمهور روسیه و رهبری ایران گفت‌وگوی مطمئنی را درباره مرتبط‌ترین موضوعات در دستور کار دوجانبه و بین‌المللی برقرار کرده‌اند.

اوشاکوف افزود: «مایلم متذکر شوم که گفت‌وگو بین رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه و رهبری ایران قاعدتاً ماهیت مفهومی دارد. این یک تبادل نظر کاملاً آزاد با پوشش گسترده همه موضوعات مرتبط بین‌المللی است. مواضع ما در مورد اکثر مسائل نزدیک یا یکسان است.

دیدار پوتین با رئیسی سومین دیدار وی در سال جاری خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید