گمانه ها درباره خروج خاوری از کانادا/ او به ایران تحویل داده شد؟

کدخبر: ۵۰۹۷۰۷
اکنون برخی سایت‌ها ادعای مفقود شدن خاوری را مطرح و گمانه‌هایی را منتشر می‌کنند. یکی از این گمانه‌ها تحویل خاوری به ایران است.
گمانه ها درباره خروج خاوری از کانادا/ او به ایران تحویل داده شد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از آرمان ملی، محمودرضا خاوری در مهر ۱۳۹۰ به بهانه «مشکلات عصبی حادث‌شده و بیماری مزمن» از مقام خود استعفا داد و به کشور کانادا که تابعیت آن را دارا بود گریخت. خاوری توسط دادگاه به اتهام اخلال در نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس و بابت دریافت رشوه به ۱۰ سال حبس محکوم شده‌ است.

خاوری کجاست؟

اکنون برخی سایت‌ها ادعای مفقود شدن خاوری را مطرح و گمانه‌هایی را منتشر می‌کنند. یکی از این گمانه‌ها تحویل خاوری به ایران است. 4 آبان 99 بود که فرمانده نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: «دو بار تا محل سکونت خاوری رفتیم و حتی به پلیس آنجا گفتیم که محل وی کجاست اما پلیس آنجا وی را بازداشت نکرد، در همین موضوع استرداد مدیرعامل بانک سرمایه، پلیس اینترپل نیز تعجب کرد که ما از کجا می‌دانیم این متهم در کجا زندگی می‌کند، محل سکونت درصد بالایی از این متهمان شناسایی شده و حتی پلیس آن کشورها محل سکونت آنها را نمی‌داند البته برخی مواقع موضوع حالت سیاسی پیدا می‌کند و همکاری مدنظر صورت نمی‌گیرد.»

مهر سال گذشته هم رئیس پلیس بین‌الملل  فراجا در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، در مورد استرداد محمودرضا خاوری یکی از اخلالگران کلان نظام اقتصادی کشور که به کانادا متواری شده است تصریح کرد: استرداد وابسته به روابط دیپلماتیک و قضائی کشورهاست و برای این مجرم به رغم صدور اعلان قرمز و دستگیری و برگزاری دادگاه حکم استرداد صادر نشده و همچنان پیگیری‌ها برای استرداد وی ادامه دارد.

سردار شیرزاد اظهار داشت: افرادی که اعلان قرمز دارند همیشه تحت تعقیب هستند و از خدمات شهروندی کشورها محروم و به محض خروج از کشوری که ساکن آن هستند دوباره روند اعلان قرمز آنها اعمال می‌شود. سردار شیرزاد تصریح کرد: «بسیاری از مجرمینی که به کشور برگردانده شدند حتی تصور اینکه به کشور برگردانده شوند را نداشتند.» مقامات رسمی کشور تا امروز استرداد خاوری را تایید نکرده‌اند.

ozMqjW6k38ZU

خروج از کانادا؟

گمانه دیگر تغییر محل سکونت خاوری است. برخی این ادعا را مطرح می‌کنند که احتمال فشار دولت کانادا به خاوری برای ترک این کشور سبب شده او به کشور دیگری پناهنده شود. سال‌ها پیش کانادا نمی‌پذیرفت که خاوری در این کشور است و مدعی بود به کشورهای حوزه آمریکای جنوبی گریخته است! درسال 92 بار دیگر شایعه خروج خاوری از کانادا مطرح شد و تسنیم نوشت: «رئیس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی گفت: به گفته پلیس کانادا، خاوری از کشور کانادا خارج شده و احتمالا به کشورهای آمریکای جنوبی و حوزه کارائیب فرار کرده است.

سرهنگ مسعود رضوانی با اشاره به آخرین وضعیت پرونده محمود خاوری اظهار داشت: پلیس کانادا در ابتدای پیگیری این پرونده اعلام داشته که خاوری به احتمال زیاد وارد کشور کانادا شده ولی از محل دقیق آن اطلاعی نداریم که پلیس ایران اطلاعات دقیق محل وی و حتی آدرس منزل خاوری را در اختیار پلیس کانادا قرار داد. وی با بیان اینکه پلیس ایران خروج خاوری از کانادا را تأیید نمی‌کند تأکید کرد: خروج خاوری از کشور کانادا آخرین اطلاعاتی است که پلیس کانادا از این فرد در اختیار ما قرار داده است.

رضوانی با تأکید بر اینکه ما کماکان به دنبال دستگیری خاوری هستیم، افزود: آنچه مورد نظر ماست این مطلب است که تمام مجرمان فضای بین‌الملل را برای خود ناامن احساس کنند و در این فضا فعالیت‌های مجرمانه خود را از سر نگیرند. وی ادامه داد: البته ممکن است خاوری با عناوین جعلی و با استفاده از چهره مبدل به کشورهای دیگر وارد شده باشد ولی تردد مجرمان در هر کشوری نشانه‌ای از ضعف پلیس آن کشور است.»

3lKY87mCZkgg

بقای خانواده خاوری در کانادا

نکته قابل تامل به اخباری باز می‌گردد که درباره فعالیت اعضای خانواده خاوری در کانادا منتشر شده است. مجله تایکون در یکی از شماره‌های خود اردوان (اردی) خاوری، پسر محمودرضا خاوری، مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران و از مجرمان محکوم‌شده در ایران به‌خاطر مشارکت در اختلاس سه‌هزار میلیارد تومانی را به‌عنوان «تاجر الهام‌بخش» سال۲۰۲۲ انتخاب کرده است. نکته جالب گزارش تایکون این است که این مجله خانواده اردوان را کارآفرین عنوان کرده است.

در گزارش مجله تایکون درباره اردوان خاوری آمده است: «اردوان خاوری متعلق به خانواده‌ای است که چندین نسل سابقه کارآفرینی دارند و تجربه صد‌ها سال کسب‌وکار و ظرافت‌های آن به او ارث رسیده است.»  پسر خاوری هم کانادا ازدواج کرد که مراسم او حواشی زیادی داشت. پرندیس خاوری برخلاف برادرهایش پی درس‌ و مشق و علم‌آموزی بود اما گویا پدر با بخشش خانه به دختر، جبران مافات کرده است.

خانه خاوری در تورنتو که از قضا بسیار خبرساز هم شد، نه متعلق به او که چندی پس از حضور خاوری در کانادا به نام دخترش شد.  13 فروردین 98 بود که ویدئوی تبلیغاتی فروش یک خانه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که گفته می‌شود متعلق به همسر محمودرضا خاوری است.

این خانه لوکس که در تورنتو قرار دارد، 9میلیون دلار (حدودا 120 میلیارد تومان) قیمت‌گذاری شده است. آن طور که مجله ایرانیان کانادا گزارش داده، طبق مدارک به دست آمده ماندانا خلیلی شورینی، همسر خاوری، درگیر دادگاهی برای یکی از وام‌های درخواستی خود روی این ملک است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید