ادعای انگلیس درباره نقش لندن در توافق صادرات غلات اوکراین

کدخبر: ۵۰۹۸۸۰
اقتصادنیوز: وزیر امور خارجه انگلیس مدعی شد؛ رسیدن غلات اوکراینی به بازارهای بین المللی مواد غذایی حیاتی است و ما، ترکیه و دبیرکل سازمان ملل را به خاطر تلاش هایشان برای میانجی گری در این توافق تحسین می کنیم.
ادعای انگلیس درباره نقش لندن در توافق صادرات غلات اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، وزیر امور خارجه انگلیس و یکی از گزینه‌های پیشرو برای تصاحب کرسی نخست وزیری در این کشور در واکنش به توافق به‌عمل امده در استانبول ترکیه برای از سرگیری صادرات غلات اوکراین ادعا کرد که لندن نیز برای رسیدن به این نقطه سخت تلاش کرده است.

لیز تراس روز جمعه در بیانیه‌ای پس از تکرار این ادعا که تهاجم روسیه به اوکراین باعث شده تا برخی از فقیرترین و آسیب پذیرترین مردم جهان در معرض نداشتن غذا قرار بگیرند گفت: رسیدن غلات اوکراینی به بازارهای بین المللی مواد غذایی حیاتی است و ما، ترکیه و دبیرکل سازمان ملل را به خاطر تلاش هایشان برای میانجی گری در این توافق تحسین می کنیم.

وی برای دست‌وپا کردن نقش لندن، در تحقق این توافقنامه ادعا کرد: ‌ بریتانیا و متحدان ما برای رسیدن به این نقطه سخت تلاش کردند و اکنون این توافق باید اجرا شود. ما مراقب خواهیم بود که اقدامات روسیه با سخنانش مطابقت داشته باشد.

تراس اضافه کرد: [ولادیمیر] پوتین برای بازگشت پایدار به امنیت و ثبات اقتصادی جهانی باید به جنگ پایان دهد و از اوکراین خارج شود.

توافقنامه صادرات غلات از اوکراین امروز توسط نمایندگان اوکراین، روسیه، ترکیه و سازمان ملل متحد در استانبول امضاء شد. براساس این توافقنامه، کنترل بندرهای «اودسا»، «چرنومورسک» و «یوژنی» که محل صادرات غلات خواهند بود در اختیار طرف اوکراینی است.

علاوه براین، هیچ کشتی دیگری به جز کشتی های حامل محصولات غذایی و کود اجازه حضور در این بنادر را نخواهد داشت.

روسیه و اوکراین تقریباً تأمین یک سوم گندم جهان را در اختیار دارند، درحالی که روسیه صادرکننده اصلی کود شیمیایی و اوکراین صادرکننده بزرگ ذرت و روغن آفتابگردان در جهان هستند.

کشورهای غربی بارها مسکو را برای بستن بنادر اوکراین و عدم امکان ارسال غلات اوکراین سرزنش کرده اند. مسکو نیز پاسخ داده است، اگر کی‌یف بنادر خود را از مین پاک کند، عبور امن محموله های غلات را تضمین خواهد کرد.

انگلیس و سایر کشورهای غربی قصد داشتند تا با اعزام کشتی‌های نظامی به دریای سیاه، انتقال غلات از اوکراین را ضمانت کنند.

اما جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز در توئیتی، توافقنامه به عمل آمده را گامی در مسیر درست توصیف کرد و خواستار سرعت بخشیدن به اجرای آن شد. همچنین آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد این توافقنامه را نور امید، آرامش و یک فرصت دانست و گفت که سند یادشده، «به جلوگیری از فاجعه کمبود مواد غذایی برای میلیون ها نفر در سراسر جهان کمک خواهد کرد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید