درخواست عصائب اهل الحق عراق از پارلمان برای پاسخ به حمله ترکیه

کدخبر: ۵۰۹۹۳۲
اقتصادنیوز: جنبش «عصائب اهل الحق» عراق در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از موضع دولت در قبال حمله اخیر ترکیه، خواستار اتخاذ چهار تصمیم در پاسخ به این حمله شد.
درخواست عصائب اهل الحق عراق از پارلمان برای پاسخ به حمله ترکیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، جنبش «عصائب اهل الحق» در بیانیه‌ای خواستار اتخاذ چهار تصمیم پارلمان در پاسخ به حمله اخیر ترکیه شد و تأکید کرد که در صورت شکست پارلمان، این جنبش به مقاومت در برابر اشغالگری ترکیه روی خواهد آورد.

در این بیانیه آمده است که تجاوزات مکرر و نقض مستمر حاکمیت عراق، اشغال اراضی آن و ایجاد پایگاه‌های نظامی در آن و ریختن خون عراقی‌ها، به دور از اصول حسن همجواری و عرف بین‌الملل است و موضع یکپارچه دولت، پارلمان و گروه‌های سیاسی و مردمی را می‌طلبد.

در این بیانیه با اشاره به اینکه هیچ توافقنامه امنیتی بین عراق و ترکیه وجود ندارد، آمده است: وزارت خارجه عراق تأکید کرده که هیچ توافقنامه‌ای نه در زمان رژیم سابق و نه در دولت‌های کنونی وجود ندارد و تنها چیزی که هست توافق مربوط به اجازه ورود نیروهای ترکیه به خاک عراق تا عمق ۵ کیلومتری آن هم به مدت ۷۲ ساعت در سوال ۱۹۸۴ است.

بنابر گزارش وبگاه «السومریة نیوز»، جنبش عصائب اهل الحق در بیانیه خود بر ضرورت اتخاذ چهار تصمیم مجلس نمایندگان (پارلمان) عراق در پاسخ به این حمله اخیر ترکیه تأکید کرده است که عبارتند از:

۱-اخراج همه نیروهای ترکیه، پایان دادن به وجود هر گونه پایگاه یا پادگان نظامی در خاک عراق

۲-پایبندی به اجرای مفاد قانون اساسی که استفاده از خاک عراق برای تجاوز به کشورهای همسایه را مجاز نمی‌داند

۳-اکتفا نکردن به ارائه شکوائیه به سازمان ملل . درخواست برگزاری جلسه شورای امنیت با هدف ملزم کردن ترکیه به خروج از خاک عراق، پرداخت غرامت به دلیل نقض مکرر و ریختن خون عراقی‌ها

۴-اتخاذ تصمیمات سیاسی و اقتصادی که ترکیه را به احترام به حاکمیت عراق و حق آبه این کشور ملزم می‌کند.

در پایان این بیانیه تأکید شده است که در صورت شکست پارلمان در اتخاذ این تصمیمات، جنبش عصائب اهل الحق با ملت و مقاومت شریف آن برای مقابله با این اشغالگری و ریختن مکرر خون عراقی‌های بی‌گناه همراه خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید