سرنوشت قانون واردات خودرو به کجا رسید؟

کدخبر: ۵۱۰۴۶۷
دهقانی درباره زمان و شرایط اجرایی شدن قانون واردات خودرو گفت: در حال حاضر مجلس این قانون را تصویب کرده و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مجوزش را صادر کرده و اجرای آن در دست دولت است.
سرنوشت قانون واردات خودرو به کجا رسید؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، الهویردی دهقانی، عضو کمیسییون صنایع و معادن مجلس، درباره آخرین وضعیت قانون سامان‌دهی صنعت خودرو (واردات خودرو) گفت: این قانون در مجلس به تصویب رسیده و اکنون دولت درحال جمع‌بندی است که به چه شکلی آن را اجرا کند تا انتقال تکنولوژی و پشتیبانی را به همراه داشته باشد و به تولید نیز ضربه نزند؛ امیدواریم که این امر در یکی دو ماه آینده نهایی و اجرا شود.

وی با تأکید بر لزوم انتقال تکنولوژی در واردات خودرو ادامه داد: این قانون باید به صورتی اجرایی شود که ما صرفا به واردکننده خودرو تبدیل نشویم، تکنولوژی روز و اقتصادی وارد کشور شود، به تولید داخل ضربه نزند و خودرو به اندازه نیاز مردم وارد شود؛ نکته مهم دیگر این است که باید پشتیبانی و خدمات پس از فروش نیز در کشور وجود داشته باشد تا در نتیجه اعمال این شرایط، صنعت خودرو کشور متحول شود و طوری نشود که ما صرفا بازار را در اختیار یک تولیدکننده خارجی قرار دهیم و محصولات‌اش را مصرف کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اهمیت ایجاد سازوکار برای جلوگیری از به وجود آمدن انحصار در واردات خودرو، تصریح کرد: یکی از نکات محل بحث درباره قانون واردات خودرو، همین موضوع است و دولت باید در اجرایی کردن قانون مذکور به این مهم توجه کند؛ یعنی باید شرایطی ایجاد شود که متخصصان این عرصه بتوانند فعالیت کنند و واردات خودرو در انحصار کسی نباشد تا به صورت رقابتی انجام شود. 

دهقانی درباره زمان و شرایط اجرایی شدن این قانون اظهار کرد: در حال حاضر مجلس این قانون را تصویب کرده و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز مجوزش را صادر کرده و اجرای آن در دست دولت است.

این نماینده مجلس گفت: در اجرای این قانون باید پیش‌شرط‌هایی که در مجمع تشخیص و کمیسیون صنایع مجلس مطرح شده، لحاظ شود و واردات با رویکرد تنظیم بازار، جلوگیری از گرانی خودرو، جلوگیری از افت کیفیت خودرو داخلی و ایجاد رقابت در بازار داخل کشور انجام شود؛ همچنین باید دولت از عرصه خودروسازی خارج شود و به عنوان تنظیم‌گر و هدایت‌گر این امر، فعالیت کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید