واکنش نخست وزیر عراق به ورود معترضان طرفدار صدر به پارلمان

کدخبر: ۵۱۱۷۲۶
اقتصادنیوز: مصطفی الکاظمی جریان‌ها و احزاب سیاسی عراق را به گفت و گو با یکدیگر دعوت کرد و تاکید کرد: جناح‌های سیاسی باید بنشینند، مذاکره کنند و به خاطر عراق و عراقی‌ها به تفاهم برسند.
واکنش نخست وزیر عراق به ورود معترضان طرفدار صدر به پارلمان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، از رسانه‌های عراق، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر این کشور امروز (شنبه) در پی تجمع دوباره طرفداران جریان صدر و ورود مجدد آن‌ها به ساختمان پارلمان عراق در پیامی خطاب به مردم و احزاب این کشور گفت: در این شرایط بسیار حساس، با کمال صمیمیت و عشق و در این ماه مقدس و محرم الحرام شما را مورد خطاب قرار می‌دهم و ما ما مردمی هستیم که به ایمان و ارزش‌ها و اصول معتقدیم و به خاطر برادری و برابری و به خاطر هدف والای انسانی و ملی، عفو و بخشش می‌کنیم. 

وی افزود: این مردم صبور و فداکار از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین و از شرق تا غرب که یک روز برای عراق بخل نورزیده، شایسته است از جانب ما پاسخی در خور حجم این فداکاری‌ها دریافت کند،   مردم ما حیات را آرزو دارد و از نزاع، خونریزی، جنگ، انتقام و ستیز بیزار است و کینه و نفرت را دوست ندارد و به اندازه فداکاری‌ها و رنج‌هایی که کشیده‌اند به آینده چشم دوخته اند.  

نخست وزیر عراق در ادامه جریان‌ها و احزاب سیاسی این کشور را به گفت و گو با یکدیگر دعوت کرد و ادامه داد: جناح‌های سیاسی باید بنشینند، مذاکره کنند و به خاطر عراق و عراقی‌ها به تفاهم برسند و از زبان خیانت و تفرقه بپرهیزند و روحیه عالی میهن پرستی و همه جانبه را  به نمایش بگذارند. 

وی افزود: هزار روز از گفت گوی آرام بهتر از یک لحظه است که قطره‌ای از خون عراقی‌ها در آن ریخته شود. 

نخست وزیر عراق همگان را به آرامش، صبوری و عقلانیت و جلوگیری از درگیری دعوت کرد و از شهروندان خواست تا با نیروهای امنیتی درگیر نشوند و به نهادهای دولتی احترام بگذارند. 

وی با تاکید بر اینکه سرعت این فتنه باید گرفته شود، گفت: همه باید برای توقف سرعت این فتنه همکاری کنند و همه باید بدانند که آتش فتنه همه را خواهد سوزاند. 

الکاظمی با بیان اینکه شرایط بسیار سخت است و این یک واقعیت تلخ با تاسف فراوان است و ما باید با هم همکاری کنیم و در کنار هم باشیم تا خود را به ورطه سوق ندهیم، افزود: ما باید بر عقل، ضمیر و وجدان خود  حکومت کنیم و حول عراق و عراقی‌ها و نه حول منافع محدود جمع شویم. 

وی با بیان اینکه همه، احزاب، طبقه سیاسی، نیروهای اجتماعی و سایر تأثیرگذاران مسئولیت دارند، گفت: به خاطر عراق و اینکه دوباره شکست نخوریم  همه باید طبق قواعد خِرَد و بصیرت عمل کنند. 

الکاظمی با بیان اینکه عراق امانت است و ما این اعتماد را از دست نمی‌دهیم، گفت: این حرفی است که من صادقانه می‌گویم و آنچه را که در خفا و پنهان گفته می‌شود می‌شنوم، و ما صادق هستیم، اما امیدواریم که دیگران این بار به خاطر عراق و عراقی‌ها صادق باشند… ما مسئولیت را بر عهده خواهیم گرفت و بدون تردید آماده انجام هر کاری برای عراق هستیم. معضل سیاسی و راه حل آن سیاسی است و راه حل از طریق گفت و گویی که پایه آن صداقت است و امتیاز دادن به خاطر عراق و عراقی‌ها امکانپذیر است. 

وی در پایان با بیان اینکه در عراق به اندازه کافی بزرگ و عاقل وجود دارد، افزود: اما باید مراقب تداوم تنش‌های سیاسی باشید تا مین‌هایی که در ۲ سال گذشته برای خنثی کردن آن‌ها بی‌سر و صدا تلاش کرده‌ایم منفجر نشود.

طرفداران جریان صدر به ریاست «مقتدی صدر» ظهر امروز (شنبه) با عبور از موانع امنیتی و ورود به منطقه سبز بغداد، مجددا وارد صحن پارلمان عراق شدند.

تحرکات طرفداران مقتدی صدر در اعتراض به نامزدی «محمد شیاع السودانی» برای تصدی سمت نخست وزیری از روز چهارشنبه گذشته آغاز شده است.

چارچوب هماهنگی شیعیان عراق هم در بیانیه‌ای درباره ورود معترضان به منطقه سبز بغداد هشدار داد و از ملت خواست تا مانع بروز فتنه جدید در کشور شوند.

سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت عراق نیز در واکنش به ورود طرفداران جریان صدر به خیابان و تصرف منطقه سبز، در مصاحبه ای تلویزیونی گفته بود که نیروهای چارچوب هماهنگی شیعی دست از معرفی محمد شیاع السودانی برای نخست وزیری نکشیده‌اند.

رهبر جریان حکمت عراق تاکید کرد که با وجود تصرف پارلمان (از سوی طرفداران جریان صدر در روز چهارشنبه گذشته) این اقدامات، چارچوب هماهنگی را از ادامه راه بازنخواهد داشت و جریان صدر با هر نامزد دیگری غیر از السودانی نیز مخالفت خواهد کرد.

شیخ عبدالمهدی الکربلایی نماینده آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق دیروز در مراسم تعویض پرچم گنبد سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و حضرت ابالفضل العباس (ع) سخنرانی کرد و گفت: امام حسین علیه السلام از ما می‌خواهد از تفرقه و جدال به خاطر منافع دنیایی دوری کنیم.

وی تاکید کرد که مرجعیت عالیقدر عراق خواستار حفظ اتحاد ملت عراق و زندگی در صلح و آرامش شد و اعلام کرد که «امام حسین علیه السلام از ما می خواهد که حرمت اموال و دارایی‌های دولتی و خصوصی را حفظ کنیم».  

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید