پاسخ روسیه به پیشنهاد آمریکا

کدخبر: ۵۱۲۲۴۸
روسیه به پیشنهاد آمریکا درباره مبادله زندانیان پاسخ داد.
پاسخ روسیه به پیشنهاد آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، آمریکا از روسیه خواسته است دو تبعه اش، بریتنی گرینر و پل ویلان تفنگدار سابق آمریکایی را آزاد کند تا واشنگتن هم  در مقابل ویکتور بوت تبعه روسی را آزاد کند. گفت وگوها در این خصوص بین روسیه و آمریکا از خرداد آغاز شده و مسکو تمایلی به موافقت با توافقی که آن را نابرابر می‌داند، ندارد و درخواست کرده است در مورد موضوعات محرمانه اطلاعاتی منتشر نشود.

یکی دیگر از افراد نزدیک به مذاکره کنندگان، گفت که روسیه هنوز پاسخ دقیقی به پیشنهاد آمریکا ارائه نکرده است. با این حال، ماهیت بحث ها حاکی از سطح بی اعتمادی است که از زمان حمله روسیه به اوکراین در بهمن ماه افزایش یافته است. آمریکا به شدت از دولت کی یف با تسلیحات و کمک های مالی خود حمایت کرده است و جو بایدن، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را "جنایتکار جنگی" و "دیکتاتور قاتل" خوانده است. بایدن در داخل آمریکا تحت فشار است تا آزادی گرینر را که در روسیه به اتهام قاچاق مواد مخدر دستگیر شده است، تضمین کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، چهارشنبه گذشته گفت که آمریکا "پیشنهاد قابل توجهی را هفته ها پیش به روسیه ارائه کرده است و روز جمعه  با همتای خود سرگئی لاوروف تماس تلفنی داشته است. "

وزارت امور خارجه روسیه پس از آن در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به شدت توصیه می کند که دو طرف به گفت‌وگوهای حرفه‌ای در چارچوب «دیپلماسی آرام» و بدون هرگونه هیاهوی رسانه‌ای مشکوک بازگردند.»

منابع آگاه می گویند علت این که بلینکن با لاوروف تماس گرفت، این بوده که مسکو تا کنون این پیشنهاد کتبی را نپذیرفته یا حتی به آن پاسخ نداده است.

پرونده گرینر در آمریکا توجه بسیاری را به خود جلب کرده است و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اگر بایدن نتواند برای آزادی او توافقی ترتیب دهد، خطر افزایش مشکلات دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر وجود دارد.

یک مقام روسی اعلام کرد روسیه فقط با مبادله یک به یک شامل گرینر و بوت یا مبادله دو به دو موافقت خواهد کرد. روس ها بر این باورند که معامله دو به یک قابل قبول نیست. البته ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه از اظهارنظر در این باره خودداری کرد.

ظاهرا روس ها به دنبال افزودن نام وادیم کراسیکوف، یک مقام سابق سازمان اطلاعات داخلی روسیه هستند که در سال ۲۰۲۱ به قتل در آلمان محکوم شد. کراسیکوف در آلمان زندانی است، به این معنی که مقامات در برلین باید با آزادی او برای معامله مبادله آمریکا و روسیه موافقت کنند.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: «گروگان گرفتن دو آمریکایی که به‌طور غیرقانونی برای آزادی یک قاتل روسی در بازداشت یک کشور ثالث است، یک پیشنهاد متقابل جدی نیست. این یک تلاش بد برای اجتناب از توافق روی میز است که روسیه باید انجام دهد.»

ولفگانگ بوشنر، معاون سخنگوی دولت آلمان هم، روز دوشنبه در پاسخ به سوالی درباره احتمال گنجاندن کراسیکوف در معامله آتی روسیه و آمریکا، از اظهار نظر خودداری کرد. او گفت: «اگر من درست فهمیده باشم، کل این موضوع در هر صورت قابلیت مطرح شدن ندارد؛ بنابراین نیازی به حدس و گمان نیست که آیا چنین معامله ای امکان پذیر است یا خیر.»

چند نفر از افراد آگاه از گفت و گوها در مسکو گفتند که نام بالقوه دیگر مد نظر روسیه می تواند ولادیسلاو کلیوشین، یکی از مقامات سابق کرملین باشد که در ماه دسامبر از سوئیس به آمریکا مسترد شد و به واسطه اتهامات تجاری در آمریکا بازداشت است.

ایوان ملنیکوف، یک فعال حقوق زندانیان روسی، گفت که آمریکا با انتشار پیشنهاد خود، آزادی گرینر، بازیکن آمریکایی زندانی در روسیه را پیچیده تر می کند.

ملنیکوف در نامه‌ای به بلینکن که روز جمعه از طریق وب‌سایت کاخ سفید ارسال کرد، گفت: «طرف روسی بی‌درنگ آماده بود تا برای یک طرح مبادله یک به یک – بریتنی گرینر در مقابل ویکتور بوت - اقدام کند. اما شما یک مبادله دو به یک نابرابر را اعلام کردید که به نظر من به وضوح می‌تواند مذاکرات را به تأخیر بیندازد یا تمام تلاش‌های عظیم بستگان زندانیان در هر دو کشور، وکلا و مدافعان حقوق بشر را باطل کند.»

دولت بایدن از اظهار نظر در مورد اینکه آیا با آزادی بوت به عنوان بخشی از یک اقدام موافق است یا خیر، خودداری کرده است.

آمریکا قبلاً مبادله بوت را رد کرده بود و گفته بود جنایات او بسیار گسترده است و مبادله را نابرابر می کند.

با این حال، کلیوشین ممکن است هم برای دولت بایدن و هم برای کرملین بسیار ارزشمندتر باشد. یکی از همدستان ادعایی او که همچنان آزاد است، قبلاً توسط آمریکا در ارتباط با طرح روسیه برای مداخله در انتخابات آمریکا در سال ۲۰۱۶ متهم شده بود.

به گفته افراد نزدیک به کرملین و سرویس‌های امنیتی دولتی در مسکو، اطلاعات روسیه به این نتیجه رسیده است که کلیوشین به اسناد مربوط به هک کردن شبکه‌های حزب دموکرات در طول مبارزات انتخاباتی دسترسی دارد. این اسناد نشان می‌دهد که هک توسط تیمی در آژانس اطلاعات نظامی روسیه که شرکت‌های امنیت سایبری آمریکا آن را "Fancy Bear" یا APT۲۸ نامیده‌اند، هدایت می شده است.

این اولین باری نیست که نام کلیوشین مطرح می شود. به گفته افراد مطلع، روسیه یک سال پیش، پس از اینکه سوئیس از بازگرداندن کلیوشین به روسیه خودداری کرد، پیشنهاد مبادله زندانیان آمریکایی شامل ویلان و یک تفنگدار آمریکایی دیگر به نام ترور رید را رد کرد.

در ماه فروردین، علی‌رغم گسستگی روابط آمریکا با روسیه در پی حمله این کشور به اوکراین، مقامات دو کشور در یک مبادله سازماندهی شده در فرودگاهی در ترکیه، رید را با کنستانتین یاروشنکو مبادله کردند. خلبان روس در سال ۲۰۱۱ به اتهام توطئه برای قاچاق کوکائین به آمریکا به ۲۰ سال زندان محکوم شده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید