لندن پای حساب و کتاب آمد/ طلب 400 میلیون پوندی ایران صاف می‌شود؟

کدخبر: ۴۷۶۶۴۳
اقتصادنیوز: روزنامه گاردین می‌گوید دولت انگلیس قصد دارد به صورت اضطراری بدهی خود به ایران را پرداخت کند.
لندن پای حساب و کتاب آمد/ طلب 400 میلیون پوندی ایران صاف می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری فارس، یک روزنامه انگلیسی به نقل از وزارت خارجه این کشور مدعی شدن لندن در حال بررسی گزینه‌های خود برای پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی به جمهوری اسلامی ایران است.

روزنامه «گاردین» نوشته وزارت خارجه انگلیس در پاسخ به سوالی درباره این بدهی گفته است: «ما در حال بررسی گزینه‌های خود برای حل و فصل این پرونده به صورت اضطراری هستیم.»

روزنامه انگلیسی به نقل از وزارت خارجه لندن تصریح کرده انگلیس خودش را به پرداخت این بدهی متعهد می‌داند.

گاردین می‌گوید در روایت ایران از گفت‌وگوی تلفنی میان «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با «لیز تراس»، وزیر امور خارجه انگلیس،  طرف انگلیسی «ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک این کشور بتواند بدهی های معوق خود به ایران را پرداخت نماید.»

وزیر امور خارجه انگلیس حدود دو ماه پیش هم گفته بود که بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی کشورش به ایران یک «بدهی قانونی» است و دولت لندن می‌خواهد آن را پرداخت کند.

ایران و انگلیس در دهه ۱۹۷۰ میلادی قراردادی برای تحویل ۱۵۰۰ تانک چیفتن و ۲۵۰ خودروی زرهی به طرف ایرانی امضا کردند. لندن، بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا تحویل این تانک‌ها به ایران را متوقف کرد. رژیم پهلوی همه مبالغ مربوط به این قرارداد را که بر اساس برخی گزارش‌ها بالغ بر یک میلیارد دلار بوده را پرداخت کرده است.

دیوان داوری بین المللی یک شرکت بریتانیایی خدمات نظامی را به پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند به دولت ایران ملزم کرده است. با این وجود، انگلیس به بهانه اینکه تحریم‌های بین‌المللی اجازه انتقال پول به ایران را نمی‌دهد، آن زمان از بازپرداخت این رقم خودداری کرد.

این قرارداد در همان رژیم پهلوی نیز مخالفانی از جمله ارتشبد فریدون جم رئیس وقت ستاد ارتش را داشت، که البته مورد توجه شاه قرار نمی گیرد و خرید انجام می شود. با وقوع انقلاب اسلامی شرکت خدمات بین‌المللی نظامی (ims) به عنوان فروشنده تانک ها و نماینده دولت انگلیس که پیش از این همه پول خود را دریافت کرده است بصورت یکطرفه و غیرقانونی قرارداد را لغو می‌کند و از تحویل تانک های ایران نیز خودداری می‌کند.

 «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس ماه گذشته یک بار دیگر در یک جلسه پارلمان ادعا کرد که تهدید تحریم‌ها مانع پرداخت این بدهی به ایران شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید