موضع وزارت خارجه ایران درباره سفر پلوسی به تایوان

کدخبر: ۵۱۲۴۹۸
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره دیدگاه وزارت خارجه در ارتباط با سفر یک مقام آمریکایی به تایوان گفت: احترام به حاکمیت ملی کشورها، از اصول بنیادین منشور ملل متحد است.
موضع وزارت خارجه ایران درباره سفر پلوسی به تایوان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه با محکومیت رفتار تنش‌زای اخیر مقامات آمریکایی در مداخله در امور داخلی چین و نقض تمامیت ارضی آن کشور گفت: ایران احترام به تمامیت ارضی کشورها را از مبانی سیاست خارجی خود می‌داند و حمایت از سیاست چین واحد در این چارچوب تردید ناپذیر است.

ناصر کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره دیدگاه وزارت امور خارجه در ارتباط با سفر یک مقام رژیم آمریکا به تایوان تصریح کرد: احترام به حاکمیت ملی کشورها، از اصول بنیادین منشور ملل متحد است، به گونه ای که ماده ۲ منشور، اعضاء را از هرگونه رفتاری که خدشه‌ای به تمامیت ارضی و استقلال سیاسی دیگر دولت ها وارد نماید، بر حذر می‌دارد.  

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران احترام به تمامیت ارضی کشورها را از مبانی سیاست خارجی خود می‌داند و حمایت از سیاست چین واحد در این چارچوب، تردید ناپذیر است.

کنعانی رفتار تنش‌زای اخیر مقامات رژیم آمریکا در مداخله در امور داخلی جمهوری خلق چین و نقض تمامیت ارضی آن کشور را نمونه‌ای از مداخلات آمریکا در مناطق و کشورهای مختلف جهان دانست که حاصلی جز افزایش بی‌ثباتی و دامن زدن به اختلافات نداشته و از این رو محکوم است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: یکجانبه گرایی و نقض قوانین و تعهدات بین المللی، به رویه ای ثابت در سیاست خارجی آمریکا تبدیل شده و تجربه خروج این کشور از توافقات چندجانبه از جمله برجام و اِعمال تحریم های غیر انسانی و غیر قانونی علیه ملت ایران، گواهی روشن بر پایبند نبودن این کشور به تعهدات خود است.

به گزارش ایرنا، نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا در سفری که به طور رسمی اعلام نشده بود روز سه شنبه وارد تایوان شد.

مقامات چینی در روزهای گذشته بارها نسبت به هرگونه سفر احتمالی نانسی پلوسی هشدار داده بودند.

وانگ ایی وزیر امور خارجه چین امروز اقدام مقام‌های آمریکایی را «بازی با آتش» توصیف کرد.

سفر پلوسی به تایوان، در شرایطی انجام می‌شود که تنش بین واشنگتن و پکن بالا گرفته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید