درخصوص متن پیشنهادی اروپا درباره برجام مطرح شد؛

درخواست فوری بروکسل از ایران و آمریکا

کدخبر: ۵۱۳۸۳۹
اقتصادنیوز: سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که بروکسل انتظار دارد ایران و آمریکا فورا به متن توافق نهایی در وین که توسط اتحادیه اروپا پیشنهاد شده، پاسخ دهند.
درخواست فوری بروکسل از ایران و آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا امروز اعلام کرد: بروکسل انتظار دارد که ایران و آمریکا فورا به متن پیشنهادی جواب دهند.

بیزینس ریکوردر گزارش داد، «پیتر استانو» سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا امروز سه شنبه در سخنانی اعلام کرد که بروکسل از تهران و واشنگتن انتظار دارد تا فوراً به متن نهایی توافق در وین پاسخ دهند.

سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا بدون اشاره به تداوم انفعال بروکسل در عمل به تعهدات برجامی خود به ویژه پس از نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از سوی آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی، در این خصوص گفت: دیگر فضایی برای مذاکرات باقی نمانده است. ما متن نهایی را در دست داریم. اکنون زمان تصمیم گیری است؛ بله یا خیر. ما از همه طرفین انتظار داریم تا بسیار سریع در این خصوص تصمیم گیری کنند.

در خبری مرتبط، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شامگاه دوشنبه در پیامی توئیتری در این ارتباط نوشت: مذاکره کنندگان این چند روز از گفتگوها و مذاکرات غیرمستقیم بین ایالات متحده و ایران برای تنظیم دقیق و رسیدگی به تعداد انگشت شماری از موضوعات باقیمانده در متنی که من در ۲۱ ژوئیه گذشته به عنوان هماهنگ کننده برجام بر روی میز گذاشتم، استفاده کردند. با این حال، پشت هر موضوع فنی و هر پاراگراف یک تصمیم سیاسی نهفته است که باید در پایتخت ها اتخاذ شود. اگر این پاسخ ها مثبت باشد، ما می توانیم این قرارداد را امضا کنیم.

جوزف بورل مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در گفتگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران هم گفته بود: معتقدم در دور اخیر گفتگوهای وین، پیشرفت نسبی حاصل شده است. ارزیابی من از این مرحله مذاکرات مثبت است. ما به عنوان هماهنگ کننده به تلاش‌های خود برای نزدیک تر کردن دیدگاه‌ها تا رسیدن به نتیجه خوب برای همه طرف‌ها ادامه خواهیم داد.

این در حالی است که یک مقام وزارت امور خارجه شب گذشته در مورد این دور از مذاکرات وین گفته بود: در ۴ روز گذشته مذاکرات فشرده ای در خصوص چند موضوع باقیمانده برای اطمینان از تأمین ملاحظات و نگرانی های کشورمان برگزار شد. در جریان این گفتگوها ما مواضع خود را با طرف های مقابل به اشتراک گذاشتیم و در برخی موضوعات نیز پیشرفت‌های نسبی حاصل شد. با توجه به مباحث صورت گرفته طی چهار روز گذشته، امروز انریکه مو را چند ایده در مورد برخی موضوعات باقیمانده به طرف ها ارائه داد؛ ما به محض دریافت این ایده ها، پاسخ و ملاحظات اولیه خود را به ایشان منتقل کردیم، اما طبیعتاً این موارد نیازمند بررسی جامع هستند و ما نظرات و ملاحظات تکمیلی خود را به هماهنگ‌ کننده و سایر طرف‌ها منتقل خواهیم کرد.

این مقام وزارت امور خارجه افزود: با پایان این دور از گفتگوها، هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران ساعاتی دیگر به تهران بازخواهد گشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید