نشست اضطراری وزیران انرژی اروپا در بروکسل

کدخبر: ۴۹۲۶۰۸
صادرات گاز روسیه به بلغارستان و لهستان درپی خودداری آنها از اجرای درخواست مسکو برای پرداخت بهای گاز به روبل قطع شده است.
نشست اضطراری وزیران انرژی اروپا در بروکسل

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، خبرگزاری رویترز اعلام کرد، وزیران انرژی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در پی قطع صادرات گاز روسیه برای مذاکره اضطراری با نمایندگان روسیه و اوکراین در مقر کمیسیون اتحادیه اروپا در بروکسل گرد می آیند.

صادرات گاز روسیه به بلغارستان و لهستان درپی خودداری آنها از اجرای درخواست مسکو برای پرداخت بهای گاز به روبل قطع شده است.  

مسکو در پی آغاز جنگ اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه ۱۴۰۰) و اعمال تحریم های گسترده غرب، خواستار دریافت بهای گاز و دیگر اقلام صادراتی خود به واحد روبل به جای دلار و یورو شد، که جبهه متحد اتحادیه اروپا را در پی اختلافات داخلی در باره چگونگی واکنش درست در برابر جنگ اوکراین، تهدید به ایجاد شکاف می کند.

 کشورهای عضو این نهاد با توجه به فرارسیدن سررسید پرداخت بهای گاز در پایان این ماه، نیاز مبرمی برای شفاف سازی در باره امکان ادامه خرید سوخت بدون نقض تحریم های اتحادیه اروپا بر مسکو، احساس کرده اند. مسکو از خریداران خارجی گاز طبیعی خود درخواست کرده که یورو یا دلار در حساب خود در بانک خصوصی گازپروم بانک روسیه سپرده گذاری کرده و در هنگام پرداخت، آنها را به روبل تبدیل کنند.

کمیسیون اروپا اعلام کرده که اجرای سازوکار درخواستی روسیه ممکن است تحریم های اتحادیه اروپا را نقض کند که بر اساس آن، اعضا می توانند با تکمیل پرداخت به یورو، بدون نقض تحریم ها، بدهی های خود را بپردازند. دانمارک، یونان، لهستان، اسلواکی و دیگر کشورها پس از بلغارستان، از بروکسل درخواست راهنمایی و شیوه نامه آشکارتری کرده اند. با وجود خودداری بلغارستان و لهستان از ادامه خرید گاز بر اساس برنامه مسکو، اما آلمان به راه حل این نهاد برای ادامه پرداخت بهای گاز اشاره کرده و لهستان اعلام کرده که خریداران می توانند بر اساس سازوکار مورد نظر مسکو به معامله ادامه دهند.  

روسیه ۴۰ درصد گاز اتحادیه اروپا و ۲۶ درصد نفت وارداتی آن را تامین می کند که موجب مقاومت برلین و دیگر کشورهای در برابر درخواست ها برای قطع کامل و ناگهانی واردات سوخت از روسیه به علت نگرانی از وارد شدن آسیب های اقتصادی شده است. تحلیل گران می گویند قطع ناگهانی و کامل واردات گاز روسیه، اقتصاد برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان را وارد رکود خواهد کرد و مستلزم تعطیلی برخی کارخانه ها برای هماهنگ شدن با کاهش گاز است. اتریش، مجارستان، ایتالیا و اسلواکی تاکنون درباره اعمال تحریم نفتی بر روسیه، محافظه کاری نشان داده اند.

بر اساس تازه ترین برآوردها؛ کشورهای عضو اتحادیه اروپا از بهنگام آغاز جنگ  اوکراین ۴۵ میلیارد یورو (۴۷ میلیارد و ۴۳۰ میلیون دلار) برای خرید گاز و نفت به روسیه پرداخت کرده اند. دریافت بهای گاز به روبل می تواند به اقتصاد روسیه برای مصون ماندن از اثرات تحریم ها و درآمد این سوخت، برای تامین هزینه های عملیات ویژه نظامی در اوکراین، کمک می کند. 

دیپلمات های اتحادیه اروپا گفته اند که در پی مذاکرات میان کمیسیون اروپا و کشورهای عضو پیشاپیش نشست کنونی، این نهاد به سوی قطع کامل واردات نفت از روسیه تا پایان سال جاری (۲۰۲۲) پیش می رود. قرار است پیش نویس بسته ششم تحریم های اتحادیه اروپا بر مسکو که توسط کمیسیون اروپا تهیه شده، در نشست روز چهارشنبه سفیران کشورهای عضو این سازمان، بررسی شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید