مکرون جواب وزیر خارجه انگلیس را داد

کدخبر: ۵۱۷۵۵۰
​اقتصادنیوز: رئیس جمهور فرانسه در پاسخ به وزیر خارجه انگلیس گفت: انگلیس و مردمانش همواره متحد فرانسه خواهند بود.
مکرون جواب وزیر خارجه انگلیس را داد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، از رویترز، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه روز جمعه در جریان سفری به الجزایر گفت: انگلیس "صرف‌نظر از رهبرانش و گاهی علی‌رغم رهبرانش، یک ملت دوست است.

وزیر خارجه انگلیس: نمی‌دانم ماکرون دوست انگلیس است یا دشمن آن

پیشتر لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس که به احتمال زیاد گزینه جانشینی بوریس جانسون به عنوان نخست‌وزیر است، گفته بود که هنوز در رابطه با این مساله تصمیمی نگرفته است.

توپ برجام در زمین ایران است!

مکرون افزود: اگر فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها نتوانند بگویند ما دوست هستیم یا دشمن - این اصطلاح خنثی نیست - ما با مشکل مواجه خواهیم شد. بنابراین بله، مسلماً مردم انگلیس، ملتی که انگلستان است، یک دوست، قوی و متحد هستند، رهبران آن هر که باشند؛ حتی با اشتباهات کوچکی که می‌توانند در سخنرانی‌های خود مرتکب شوند.

مکرون تاکید کرد: بریتانیا دوست فرانسه است و می‌دانید که ما در دنیای پیچیده‌ای زندگی می‌کنیم، لیبرال‌ها و دموکراسی‌های استبدادی روز به روز بیشتر می‌شوند، بنابراین احساس عدم تعادل وجود دارد

به نوبه خود، جانسون، که به زودی نخست وزیر سابق می شود، ببه زبان فرانسوی گفت: امانوئل مکرون دوست خیلی خوب ماست. من فکر می‌کنم روابط بین بریتانیا و فرانسه از اهمیت زیادی برخوردار است. آنها برای مدت طولانی بسیار خوب بوده‌اند، از زمان ناپلئون اساسا، و من فکر می کنم ما باید آن را جشن بگیریم. در مورد امانوئل، من روابط بسیار خوبی با او داشته‌ام و می‌توانم چیزی به شما بگویم. او یک هوادار بزرگ کشور ما است.

رقابت محافظه‌کاران انگلیسی برای انتخاب رهبری که نخست‌وزیر بعدی خواهد بود، تا پنجم سپتامبر ادامه خواهد داشت.

لیز تراس در مراسمی با حضور ریشی سوناک، از دیگر کاندیداهای رقیب برای رهبری محافظه‌کاران در پاسخ به اینکه آیا مکرون دوست است یا دشمن گفت: هنوز روشن و مشخص نیست.

این سخنان تراس با تشویق حاضران حزبی مواجه شد.

روابط لندن و پاریس از زمانی که انگلیس تحت حاکمیت محافظه‌کاران از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ خارج شد، با اختلافات بر سر مهاجرت و تجارت پس از بریگزیت از طریق دریای ایرلند، بدتر شده است.

مکرون با بیان اینکه در جایگاه انگلیس به عنوان متحد فرانسه "حتی یک ثانیه" تردید نکرده، افزود: اگر فرانسه و انگلیس نتوانند بگویند که دوست هستند یا دشمن... پس ما به سمت مشکلات جدی پیش می‌رویم.

همچنین دیوید لامی، سخنگوی روابط سیاست خارجی حزب اپوزیسیون کارگر در انگلیس، از لیز تراس انتقاد کرده و گفت این واقعیت که او "توهین بی‌مورد به یکی از نزدیک‌ترین متحدان ما را انتخاب کرده است، نشان‌دهنده غیر منطقی بودن، پوچی و بی‌عقلی وحشتناک و نگران‌کننده است."

تراس همچنین گفته بود که اگر او نخست‌وزیر انگلیس شود، مکرون را "از روی کردار" قضاوت خواهد کرد نه گفتار. در همین رابطه ناظم زهاوی، وزیر دارایی انگلیس و از حامیان تراس گفت: این صحبت به شوخی بیان شده و انگلیس هم مایل است تا از روی اقداماتش قضاوت شود نه حرف‌هایش. ما هر دو می‌دانیم که فرانسه یک متحد استراتژیک است.

مقامات فرانسوی به طور غیر علنی گفته‌اند که سطح اعتماد بین دو کشور در پی بریگزیت بسیار پایین آمده است. جانسون در پاسخ به سوالی درباره این اظهارات گفت که روابط بین لندن و پاریس اهمیت زیادی دارد. او گفت: من همیشه روابط بسیار خوبی با امانوئل مکرون داشته‌ام و رئیس‌جمهوری فرانسه یک رفیق خیلی خوب است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید