جمهوری اسلامی:

آرزوی علاقه‌مند شدن به ماندن در ایران با کارنامه رئیسی برآورده نمی‌شود!

کدخبر: ۵۱۸۲۷۰
اقتصادنیوز: جمهوری اسلامی در سرمقاله خود به اظهارات اخیر ابراهیم رئیسی پرداخت.
آرزوی علاقه‌مند شدن به ماندن در ایران با کارنامه رئیسی برآورده نمی‌شود!

به گزارش اقتصادنیوز این روزنامه نوشت: رئیس‌ جمهور رئیسی در مراسم تجلیل از پزشکان در همایش ملی خدمت ماندگار، بر ضرورت تامین نیازهای آنان تاکید کرد. مسئولان دیگر نیز چند روز یکبار برای بررسی مشکلات و رسیدگی به وضعیت پزشکان، پرستاران و سایر کسانی که در مجموعه درمانی کشور تلاش می‌کنند، وعده‌هائی می‌دهند. این وعده دادن‌ها اگر با عمل همراه باشند بسیار مفیدند ولی از آنجا که جامعه پزشکی و درمانی کشورمان در سال‌ها و ماه‌های اخیر بشدت دچار مهاجرت شده و بسیاری از پزشکان و پرستاران به کشورهای دیگر رفته‌اند، می‌توان به این نتیجه رسید که مسئولان به وعده‌های خود عمل نمی‌کنند و یا آنگونه که لازم است نمی‌توانند عمل کنند. چند روز قبل یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس و دولت با اتخاذ تصمیمات غلط باعث فرار نخبگان از کشور شده‌اند. کشورهایی مثل امارات برای نخبگان ما دام پهن کرده‌اند که حتی این روند دیگر مختص نخبگان و پزشکان نیست بلکه سرمایه گذاران هم در حال ترک کشور هستند. دکتر پزشکیان افزود: «مقررات و قوانینی که در مجلس تصویب شده و سیاست‌هایی که در دولت تصمیم‌گیری می‌شوند، همه باعث به وجود آمدن این روند شده‌اند. مثلا وقتی سال گذشته به استاد تمام، 32 میلیون می‌دادند و امسال هم اعلام کردیم که از 37 میلیون تومان بیشتر حق ندارید به آنها حقوق بدهید معنی این حرف این است که اگر بعد از 30 سال زحمت، استاد شدید، 1100 دلار پول خواهید گرفت! در حالی که اگر یک دانشجو همین الآن به خارج برود 6000 دلار پول دریافت خواهد کرد و همین استاد 10 هزار دلار حقوق خواهد گرفت! پس با این شرایط هر کسی فرصتی پیدا کند، کشور را ترک خواهد کرد.»
این سخن دکتر پزشکیان که زمانی خود او در مسئولیت وزارت بهداشت کشورمان انجام وظیفه کرد، هرچند تازگی ندارد، ولی یک هشدار مهم برای مسئولین است. فرار مغزها از کشور هر روز سرعت بیشتری پیدا می‌کند کمااینکه گستره آن هم در حال افزایش یافتن است و همانطور که این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفته، این روند به نخبگان و پزشکان اختصاص ندارد بطوری که حتی سرمایه‌ گذاران هم در حال ترک کردن کشور هستند. در سخنان این نماینده مجلس شورای اسلامی فقط به جنبه اقتصادی ماجرا اشاره شده در حالی که مهاجرت‌ها ابعاد دیگری هم دارند. بی‌اعتنائی به شایسته ‌سالاری، بلاتکلیف ماندن افراد تحصیل‌کرده در پشت درهای ادارات، مشکل شدید اشتغال، تعطیلی کارخانجات و بی‌رونق بودن صنایع به دلایل مختلف ازجمله وجود فساد شدید اداری، سلطه انواع مافیاها بر اقتصاد و تجارت، سوء‌مدیریت‌ها، ناکارآمدی‌ها، بی‌کفایتی مدیران و رونق قاچاق که بلای جان تولید و اشتغال سالم است، عواملی هستند که امید را برای ماندن کاهش می‌دهند و اقشار مختلف را به مهاجرت تشویق می‌کنند.
این سخن مسئولان که می‌گویند در مردم ایجاد امید کنید و از گفتن مطالب ناامیدکننده و انتشار اخبار یاس‌آفرین خودداری نمائید، توصیه‌ای معقول است به این شرط که آنچه مردم در عمل مشاهده می‌کنند امیدوارکننده باشد و زمینه‌های ناامیدی از بین برود. مردم را نمی‌توان با دستور و شعار و توصیه و نصیحت امیدوار کرد. اگر زمینه‌های عملی امیدواری وجود داشته باشد، مردم بدون توصیه و نصیحت و شعار و دستور، امیدوارانه زندگی خواهند کرد و همدیگر را نیز به امیدوار بودن تشویق خواهند نمود. با اینکه در یکسال گذشته، رسانه ملی دربست در اختیار دولت بوده و از حمایت‌های همه ‌جانبه هیچ کم نگذاشته و این روزها نیز تلاش می‌کند وانمود نماید که این دولت کاملاً موفق عمل کرده، واقعیت‌های ملموس در جامعه، غیر از این را به نمایش می‌گذارند. آرزوی ما ایرانیان، موفقیت دولتمردان و علاقمند شدن مردم به ماندن در وطن عزیز است ولی این آرزو با این کارنامه ضعیف برآورده نخواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید