تاثیر برجام بر انتخابات آمریکا

کدخبر: ۵۱۹۴۱۸
بهشتی‌پور گفت: بازگشت به برجام امتیاز مثبت دموکرات‌ها در انتخابات کنگره است
تاثیر برجام بر انتخابات آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، بعد از پاسخ تهران به پیشنهاد اتحادیه اروپا در ارتباط با بازگشت طرفین به برجام، توپ در زمین آمریکایی‌ها قرار گرفته است. گویا در مجموع اختلافات بین تهران و واشنگتن کاهش یافته اما برعمق برخی اختلافات که احتمالا مهم‌ترین آن مساله پاسخ تهران به پرسش‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای است، افزوده شده است. در تهران برخی معتقدند احتمال اینکه بازگشت آمریکا به برجام بر انتخابات آمریکا اثر بگذارد وجود دارد از این رو احتمال به تعویق افتادن بازگشت واشنگتن به برجام را می‌دهند.

آمریکا صادق باشد؛ دو الی سه روزه توافق می‌شود

محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات وین در گفت‌وگو با تلویزیون العربی با اشاره به پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام گفت: آمریکا باید به ایران اطمینان دهد که بار دیگر تاریخ را تکرار نکند زیرا این کشور پیش از این توافق را نقض و پاره کرده بود. وی افزود: سیاست‌های ترامپ نباید تداوم داشته باشد و ما اجازه نخواهیم داد که اتفاقات گذشته بار دیگر رخ بدهد. همه می‌دانند که تهران به توافق پایبند بود اما واشنگتن آن را نقض کرد. اگر آمریکا صادق باشد طی دو الی سه روز می‌توانیم به توافق برسیم. هرچند برخی اختلافات ایران و آمریکا عمیق‌تر شده اما به نظر می‌رسد در پس پرده این نئوکان‌ها و لابی اسرائیل است که توانسته بر نوع ادبیات آمریکایی‌ها در ارتباط با ایران تاثیر‌گذارند. زیرا در خبرها آمده است: بیش از پنج‌ هزار مقام امنیتی و نظامی کنونی و سابق رژیم صهیونیستی در نامه سرگشاده‌ای به جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار خودداری وی از امضای توافق هسته‌ای با ایران شدند. ایرنا به نقل از اورشلیم پست نوشت: مقامات امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی در نامه به بایدن مدعی شدند که احیای توافق هسته‌ای علیه امنیت این رژیم و آمریکاست.

احتمال طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای

از سوی دیگر سرنخ تلاش برای توقف و یا حتی تاخیر در به نتیجه رسیدن مذاکرات را می‌توان در اخبار برخی رسانه‌های آمریکایی که مخالف بازگشت آمریکا به برجام هستند، جست‌وجو کرد: ‌طبق ادعای آکسیوس، بعید است توافق هسته‌ای ظرف چند روز دیگر امضا شود. جماران در این ارتباط نوشت: رسانه آمریکایی آکسیوس مدعی شده دولت آمریکا پس از دریافت پاسخ ایران به پیشنهاد بازگشت به توافق هسته‌ای با ناامیدی مواجه شد. این رسانه آمریکایی مدعی شد که «پاسخ ایران به پیشنهاد بازگشت به توافق هسته‌ای یک گام به عقب است.» واشنگتن ممکن است امضای توافق هسته‌ای را به پس از انتخابات میان دوره‌ای نوامبر به تعویق بیندازد.

میزان اثرگذاری توافق با تهران بر انتخابات آمریکا

مروری به شرایط انتخابات کنگره آمریکا نشان می‌دهد جمهوریخواهان از چند دریچه درحال ناکام نشان دادن جو بایدن هستند یکی از این دریچه‌ها عدم کاهش تورم و گرانی سوخت در آمریکاست که البته دموکرات‌ها می‌توانند این مورد را به پول پاشی‌های ترامپ هنگام ظهور کرونا نسبت داده و برخی تصمیمات بانک مرکزی آمریکا برای کاهش تورم در چند ماه آینده را به پشتیبان مثبتی برای خود در شب انتخابات یعنی حدود 35 روز دیگر تبدیل کند. از سوی دیگر توافق با تهران را هم نشان از ضعف آمریکا قلمداد می‌کنند تا بتوانند دموکرات‌ها را به کنج رینگ هدایت کنند. از این منظر و احتمالا برای عدم استفاده جمهوریخواهان از این امتیاز دموکرات‌ها بازگشت به برجام یا حتی امضای فرامین اجرایی بایدن را با کمی تاخیر و به بعد از انتخابات آمریکا حواله خواهند داد. حسن بهشتی پور کارشناس روابط بین‌المللی در ارتباط با اثر بازگشت آمریکا به برجام در انتخابات ایالات متحده آمریکا به «آرمان ملی» گفت: اثرگذاری این مولفه سیاست خارجی بر انتخابات آینده آمریکا آنطور که رسانه‌ها می‌گویند نیست و سیاست خارجی در اولویت رأی دهندگان ایالات متحده قرار ندارد. به طوری که حتی برخی از شهروندان آمریکایی چنان از مسائل سیاست خارجی دورند که حتی ایران و عراق را هم با هم اشتباه می‌کنند. آمریکایی‌ها در رأی دادن در انتخابات به مولفه‌هایی مانند رشد اقتصادی و تورم توجه دارند. از این منظر به نظر می‌رسد نباید بازگشت بایدن به برجام را به ضرر وی قلمداد کرد زیرا بازگشت دولت به برجام می‌تواند به موتور محرک انتخابات آمریکا به نفع دموکرات‌ها تبدیل شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید