احتمال شکست مذاکرات برجام افزایش یافت/ ایران خواهان توافق است یا به دنبال بازی با زمان؟

کدخبر: ۵۲۱۲۲۱
به نظر می‌رسد که مذاکرات برای یک وقفه دو ماهه تا پس از انتخابات میان دوره‌ای آمریکا در ماه نوامبر پیش می‌رود. حتی دیپلمات‌های غربی که از توافق حمایت می‌کنند آغاز به طرح این پرسش کرده‌اند که آیا ایران واقعا خواستار حصول توافق است یا صرفاً قصد دارد برای بازی با زمان و خرید وقت به مذاکره ادامه دهد؟
 احتمال شکست مذاکرات برجام افزایش یافت/ ایران خواهان توافق است یا به دنبال بازی با زمان؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، مذاکره کنندگان ماه گذشته خوش‌بین به نظر می‌رسیدند. امریکا که در سال ۲۰۱۸ میلادی از برجام خارج شد برخی از مسائل باقی مانده خود با ایران را حل کرده بود. اتحادیه اروپا آن چه را «متن نهایی» یک توافق می‌داند آماده کرد. صحبت از سفر وزرای خارجه به وین برای امضای آن بود. در اول سپتامبر ایران پاسخی رسمی به پیش‌نویس اتحادیه اروپا ارسال کرد. آمریکا آن پاسخ را «غیر سازنده» خواند.

بنابر گزارش اکونومیست، به نظر می‌رسد که مذاکرات برای یک وقفه دو ماهه تا پس از انتخابات میان دوره‌ای آمریکا در ماه نوامبر پیش می‌رود. حتی دیپلمات‌های غربی که از توافق حمایت می‌کنند آغاز به طرح این پرسش کرده‌اند که آیا ایران واقعا خواستار حصول توافق است یا صرفاً قصد دارد برای بازی با زمان و خرید وقت به مذاکره ادامه دهد؟ و این که چه زمانی باید تاکتیک ایران را بلوف قلمداد کرد؟

ناظران مسائل ایران در داخل و خارج از آن کشور مطمئن نیستند که آیا ایران واقعاً خواستار توافق است یا خیر. یک دیدگاه مبتنی بر آن است که ایران به مذاکرات ادامه می‌دهد تا امتیازات بیش‌تری از سوی دولت بایدن ارائه شود. در هر صورت، وضعیت موجود ایده آل نیست.

حتی «جوزپ بورل» که در طول مذاکرات موجی از خوش بینی را مطرح نمود اکنون به نظر می‌رسد که معتقد است وضعیت پیشرفت مذاکرات افتضاح است. رئیس خستگی ناپذیر سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تاریخ ۵ سپتامبر گفت که آمریکا و ایران در مواضع خود از هم دورتر می‌شوند. او با ناراحتی نتیجه گرفت: «کل این فرآیند در خطر است. هیچ کس حاضر نیست شکست را بپذیرد، اما به نظر می‌رسد این یک احتمال رو به افزایش است».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید