ادعای رویترز: پوتین توافق صلح را نپذیرفت

کدخبر: ۵۲۱۷۲۰
اقتصادنیوز: خبرگزاری رویترز مدعی شد که رییس جمهوری روسیه در همان شروع جنگ توافق صلح با اوکراین را که از سوی مشاورش ارائه شده بود نپذیرفت.
ادعای رویترز: پوتین توافق صلح  را نپذیرفت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، رویترز امروز چهارشنبه با استناد به سه منبع آگاه نوشت: دیمیتری کوزاک نماینده ارشد پوتین در امور اوکراین به رییس جمهوری روسیه گفته که به باور وی توافق حاصل شده، روسیه را از اشغال گسترده اوکراین بی نیاز می‌کرد. 

تضمین‌های درخواستی اوکراین از روسیه منتشر شد/ مسکو: مقدمه جنگ جهانی سوم است

این افراد مطلع از روند مذاکرات اضافه کردند که برغم حمایت اولیه از مذاکرات، پوتین هنگام ارائه توافق تنظیم شده از سوی کوزاک، تاکید کرد که امتیازات مذاکره شده توسط مشاورش کافی نیست و به اهداف خود از جمله انضمام یک نوار ارضی از خاک اوکراین اضافه کرد. 

دو تن از این منابع آگاه بیان کردند که فشار برای نهایی کردن توافق بلافاصله پس از شروع جنگ در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) اتفاق افتاد. آنها افزودند: در عرض چند روز کوزاک اعتقاد داشت توافق اوکراین با شروط اصلی روسیه را به دست آورده و به پوتین پیشنهاد داده تا این توافق را امضا کند.

موفقیت بزرگ اوکراین در جنگ با روسیه

اما دیگر منبع آگاه در مورد زمان این مساله نظر متفاوتی داشت و گفت که کوزاک توافق را به پوتین پیشنهاد داده و درست پیش از شروع جنگ رد شده بود. 

پوتین پیش از شروع جنگ بارها تاکید کرد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و زیرساخت‌های نظامی‌اش با پذیرش اعضای جدید از کشورهای شرق اروپا، در حال نزدیک شدن به مرزهای روسیه است. رییس جمهوری روسیه به صورت علنی اعلام کرد که تهدید موجود از سوی ناتو وی را مجبور به واکنش کرده است.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین در خصوص گزارش رویترز گفت: این قطعا هیچ رابطه‌ای با واقعیت ندارد. چنین چیزی هرگز اتفاق نیافتاده است. قطعا اطلاعات نادرستی است.

کوزاک مشاور پوتین در این خصوص اظهار نظری نکرد. از سوی دیگر میخایلو پودولیاک مشاور رییس جمهوری اوکراین هم به سوالات درباره مذاکرات پاسخ نداد و دستیابی به یک توافق ابتدایی در آن زمان را تایید نکرد. پودولیاک گفت: امروز درک می‌کنیم که طرف روسی هرگز علاقمند به توافق صلح آمیز نیست.

رویترز در ادامه به نقل از یک شخص مرتبط با مذاکرات پس از جنگ، نوشت که گفت و گوها در اوایل ماه مارس از هم پاشیدند زمانیکه مقامات اوکراینی متوجه شدند پوتین اصرار به ادامه حمله همه جانبه دارد.

این خبرگزاری درباره شخصیت کوزاک، وی را یک مرد ۶۳ ساله متولد اوکراین توصیف کرد که از زمان همکاری با پوتین در دهه ۱۹۹۰ در دفتر شهردار سن پترزبورگ، یک شخص وفادار به وی بوده است.

کوزاک در موقعیت مناسبی برای مذاکره بر سر یک توافق صلح با اوکراین قرار داشت. از سال ۲۰۲۰ پوتین او را موظف کرده بود تا با همتایان اوکراینی خود درباره منطقه دونباس در شرق اوکراین که تحت کنترل جدایی طلبان است، گفتگو کند. اما اکنون به گفته ۶ منبع آگاه رویترز، با گذشت ۶ ماه از جنگ کوزاک در سمت معاون ستاد کل باقی مانده اما دیگر به پرونده اوکراین رسیدگی نمی‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید