دسترسی بدون محدودیت به اینترنت فراهم می شود؟

استارلینک و رویاهای یک نابغه بلندپرواز

کدخبر: ۵۲۳۶۷۳
اقتصادنیوز: بیشتر کسانی که ایلان ماسک را می شناسند او را نه تنها یک کارآفرین معرفی می کنند؛ بلکه او را مخترع، نوآور و یک مهندس نابغه می نامند.
 استارلینک و رویاهای یک نابغه بلندپرواز

به گزارش اقتصادنیوز، برخی امیدوارند مرد بلند پرواز عرصه تکنولوژی دسترسی بدون محدودیت به اینترنت را فراهم کند. اما کارشناسان تاکید دارند این رویا خیلی نزدیک نیست. گرچه ماسک نشان داده غیر قابل پیش بینی است. " مردی که هیچ چیز برایش غیر قابل دسترس نیست"

ایلان ماسک؛ یک کودک درونگرای غیرمعمولی

ایلان ماسک در سال 1971 در پرتوریای آفریقای جنوبی از مادری کانادایی و پدری اهل آفریقای جنوبی متولد شد.ماسک یک کودک درونگرای غیر معمولی و بسیار کتابخوان بود.

 

در 10 سالگی برنامه نویسی کامپیوتر را فراگرفت و در 12 سالگی یک بازی ویدیویی ساخت و آن را به مبلغ 500 دلار به مجله PC and Office Technology فروخت.این شروع کار نابغه تکنولوژی بود. 

انقلاب در انتقال پول

در سال 1995 ایلان به همراه برادرش کمپانیzip 2  را تاسیس کرد؛  zip2یک راهنمای شهری آنلاین بود که محتوای لازم را به نشریات  ارائه میکرد. چهارسال بعد یعنی در سال 1999 برنامهzip2  توسط شرکت کامپیوتری کامپکت خریداری شد. 

از این معامله 22 میلیون دلار نصیب ایلان ماسک شد و او با این پول یک شرکت خدمات مالی آنلاین به نام X.Com  تاسیس کرد. 

شرکتی که هدفش ایجاد انقلابی در نحوه انتقال پول بود. X.Com  که بعدا تبدیل به پی پال (Pay Pal) شد در سال 2002 توسط eBay خریداری شد.ایلان ماسک از این معامله 165 میلیون دلار به دست آورد که آغاز فصلی جدید در کار او شد.

M9csLJqbEfI5

سه پروژه کلیدی ایلان ماسک

ماسک سومین شرکت خود به نام SpaceX  را که یک شرکت اکتشاف فضایی بود در سال 2002 با هدف ساخت فضاپیما برای سفرهای تجاری فضایی تاسیس کرد. این شرکت سه پروژه اصلی دارد:1- بخش فضایی و پرتاب ها 2-بخش مخابرات و ارتباطات 3- ماهواره و اینترنت ماهواره ای به نام استارلینک.

اسپیس ایکس از سال 2019 تا کنون بیش از 2000 ماهواره استارلینک را راه اندازی کرده و در یکسال گذشته دوبار از آن به صورت اضطراری استفاده شده است.یکبار در جنگ اوکراین و یکبار در زمان بروز آتشفشان  در جزایر جنوب اقیانوس آرام.

ایلان همچنین یکی از بنیان گذاران و مدیران شرکت تسلا است. شرکتی که در سال 2003 تاسیس شد وهدفش تولید انبوه خودروهای برقی مقرون به صرفه است.

تسلا چطور از بحران رها شد؟

ناامیدانه ترین لحظات ایلان ماسک در سال 2008 رخ داد، زمانی که اسپیس ایکس دچار سومین پرتاب ناموفق راکت ها شد هزینه های فزاینده تسلا نیز این شرکت را تهدید می کند او برای نجات تسلا از ورشکستگی برخی از سهام خود در دیگر شرکت هایش فروخت. بنابراین تسلا بحران را پشت سر گذاشت و در سال 2012 موفقیت بزرگ تسلا رخ داد و خودروی تسلا-اس  روانه بازار شد.

تسلا همچنین به لطف خرید سولار سیتی حضور قدرتمندی در فضای انرژی خورشیدی دارد این شرکت خدمات انرژی پاک در حال حاضر دو باتری خورشیدی قابل شارژ تولید میکند که عمدتا برای ذخیره انرژی استفاده میشود.

بلندپروازی های بی حد و مرز ایلان ماسک

بلندپروازی‌های ایلان ماسک حد و مرزی ندارد. او در سال 2013 از ایده هایپرلوپ که می تواند انقلابی در صنعت حمل ونقل ایجاد کند رونمایی کرد و درسال های 2015 تا 2017 دو شرکت" Open AI " با هدف پژوهش و تحقیق در مورد هوش مصنوعی و Neuro Link "" با هدف ارتباط مغز انسان و یارانه تاسیس شدند.

ایران و استارلینک

بیشتر کسانی که ایلان ماسک را می شناسند او را نه تنها یک کارآفرین معرفی می کنند؛ بلکه او را مخترع، نوآور و یک مهندس نابغه می نامند. ایلان ماسک  جز یکی از تاثیر گذارترین افراد دنیا یه حساب می آید با این حال بلند پروازی ها او از دید بسیاری پنهان نمانده است.

ماسک این روزهای برای بسیاری از ایرانیان بیش از قبل شهرت پیدا کرده است با پروژه استارلینک.پروژه ای که در حقیقت هم نام بخشی از اسپیس ایکس و هم نام شبکه فضایی اسپیس ایکس متشکل از ماهواره‌های مداری (این شبکه را می‌توان یک صورت فلکی ساختگی در نظر گرفت)است. 

روند ایجاد این پروژه از سال ۲۰۱۵ آغاز و در سال ۲۰۱۸ نمونه‌های اولیه ماهواره‌‌هایی که قرار بود در این شبکه استفاده شوند، ساخته شد.از آن زمان تاکنون ماهواره‌های زیادی به این صورت فلکی ساختگی اسپیس ایکس اضافه شده و تاکنون اسپیس ایکس برای گسترش این شبکه فضایی خود، پرتاب‌های موفق زیادی داشته است. 

آخرین عملیات پرتاب ماهواره‌های استارلینک در ۱۲ اسفند سال قبل با پرتاب ۴۷ ماهواره انجام شد و با این عملیات تعداد این ماهواره‌ها به بیش از ۲۰۰۰ ماهواره رسید؛ البته تعدادی از این ماهواره‌ها تنها نمونه‌های اولیه یا ماهواره‌های غیرعملیاتی هستند.

پس از اعتراضات اخیر و محدودیت اینترنت او اعلام کرد استارلینک با دریافت معافیت تحریمی به ایران سرویس می دهد.

موضع او سر و صدای زیادی به پا کرد، برخی امیدوارند مرد بلند پرواز عرصه تکنولوژی دسترسی بدون محدودیت به اینترنت را فراهم کنند. اما کارشناسان تاکید دارند این رویا خیلی نزدیک نیست.گرچه ماسک نشان داده غیر قابل پیش بینی است. " مردی که هیچ چیز برایش غیر قابل دسترس نیست"

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید