واکنش آمریکا به خرابکاری خط لوله نورداستریم

کدخبر: ۵۲۴۳۶۷
وزارت امور خارجه آمریکا ادعای مطرح شده درباره نقش آمریکا در خرابکاری خط لولوه انتقال گاز روسیه به اروپا را رد کرد.
واکنش آمریکا به خرابکاری خط لوله نورداستریم

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، به نقل از اسپوتنیک، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت این ادعا که ایالات متحده به نحوی در حملات خرابکارانه آشکار علیه خطوط لوله نورد استریم ۱ و ۲ دخالت داشته است، مضحک است و خرابکاری خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا مربوط به ما نیست.

پرایس طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: مشارکت آمریکا در خرابکاری خط لوله نورداستریم چیزی بیش از اطلاعات پراکنی نادرست روسیه نیست.

ند پرایس در عین حال از اظهار نظر درباره گزارش‌هایی که سازمان سیا هفته‌ها پیش به آلمان درباره حملات احتمالی به خطوط لوله گاز نورد استریم ۱ و ۲ هشدار داده بود، خودداری کرد.

او به خبرنگاران گفت: من در موقعیتی نیستم که درباره انتقال اطلاعات سازمان سیا به آلمان بتوانم اظهارنظری داشته باشم.

پیش از این روز چهارشنبه، هیئت روسیه در سازمان ملل خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص حوادث خط لوله نورداستریم شده بود و قرار است این نشست بعد از ظهر جمعه برگزار شود.

همچنین دفتر دادستانی کل روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که در حال بررسی انفجارهای خط لوله نورداستریم به عنوان یک اقدام تروریستی بین المللی است.

خطوط لوله نورد استریم ۱ و ۲ روز سه‌شنبه به فاصله چند ساعت از یکدیگر، از سه نقطه دچار حادثه و نشتی شد. نخستین نشتی در نورد استریم ۲ در نزدیکی جزیره بورنهولم دانمارک و سپس دو نشتی در نورد استریم یک که خط لوله اصلی انتقال گاز روسیه به اروپا محسوب می‌شود، شناسایی شد.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در بیانیه‌ای هشدار آمیز اعلام کرد که هرگونه اختلال عامدانه در زیرساخت‌های انرژی اروپا، به هیچ وجه قابل قبول نبوده و با واکنش مقتدر و متحد اتحادیه اروپا پاسخ داده خواهد شد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشتر خواستار انجام تحقیقات درباره نشت گاز خطوط لوله نورد استریم یک و ۲ شده و افزوده بود: تمام اطلاعات موجود حاکی از آن است که این نشتی‌ها، نتیجه یک اقدام عامدانه بوده است. وی اضافه کرد: از هرگونه تحقیقات با هدف شفافیت کامل حادثه و دلیل وقوع آن حمایت و در راستای افزایش انعطاف‌پذیری خود در حوزه امنیت انرژی، اقدامات بیشتری اتخاذ خواهیم کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید