سردرگمی اسرائیلی‌ها از مواضع حزب‌الله درباره ترسیم مرزهای دریایی

کدخبر: ۵۲۵۸۶۵
اقتصادنیوز: تحلیل‌گر اسرائیلی در یادداشتی نوشت: حسن نصر الله به خوبی بر نقطه ضعف اسرائیل و آمریکا اشراف دارد، از اینرو تهدید کرد در صورت عدم احترام به حقوق لبنان، طی هفته‌های آینده تمام سکوهای نفت و گاز اسرائیل در پهنای مدیترانه مورد حمله قرار خواهند گرفت،
سردرگمی اسرائیلی‌ها از مواضع حزب‌الله درباره ترسیم مرزهای دریایی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، مواضع قاطع حزب‌الله در رابطه با ترسیم مرزهای دریایی سیاستمداران و تحلیل‌گران اسرائیلی را به شدت سردرگم کرده است.

واکنش کاخ سفید به آخرین وضعیت توافق لبنان و اسرائیل

با نگاهی به تحلیل‌های منتشر شده در رسانه‌های عبری زبان بعد از پاسخ لبنان به پیشنهاد میانجی آمریکایی و نشست سه ساعته کابینه رژیم صهیونیستی بیانگر این مسئله است.

تلاش آمریکا برای پایان اختلاف مرزهای آبی لبنان و اسرائیل

یونی بن مناخیم تحلیل‌گر صهیونیست در یادداشتی در پایگاه اطلاع رسانی «نیوز وان» به این سردرگمی اعتراف و افزود: حزب الله خوب می‌داند و مطلع است که اسرائیل به شدت به دنبال انجام این توافق است زیرا برای استخراج گازش تحت فشار قرار دارد.

او معتقد است، (سید) حسن نصر الله به خوبی از میزان فشار آمریکا بر تل‌آویو برای اتمام این توافق مطلع است و به این مسئله هم اشراف کامل دارد که فرماندهی ارشد نظامی اسرائیل تمایلی به ورود به جنگ ندارند.

به اعتقاد بن مناخیم، رهبر حزب الله لبنان روز 13 جولای گذشته در سخنرانی خود از معادله جدیدی در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی سخن گفت، معادله‌ای که همچنان به شکل هماهنگ شده‌ای همچنان به قوت خود قابلیت اجرا دارد.

او می‌افزاید: حسن نصر الله به خوبی از نقطه ضعف اسرائیل و آمریکا مطلع است و بر آن اشراف دارد، از اینرو تهدید کرد که در صورت عدم احترام به حقوق لبنان، طی هفته‌های پیش رو تمام سکوهای نفت و گاز اسرائیل در پهنای دریای مدیترانه مورد حمله قرار خواهند گرفت، این دقیقا همان نقطه ضعف ایالات متحده و اسرائیل است که به دلیل نیاز روز افزون به گاز و نفت شکل گرفته است و لبنان و حزب ظرفیت برهم زدن توافق داده و به بیروت این توانمندی را می‌دهد که برای تحقق منافع خود بر اسرائیل فشار وارد کند.

به زعم این تحلیل‌گر صهیونیست، حزب‌الله توجهی به تهدیدهای نظامی اسرائیل نمی‌کند، نصرالله پای حرف خود ایستاده و می‌داند که در صورت به تعویق افتادن امضای توافق تا بعد از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید در لبنان و تشکیل کابینه جدید این اسرائیل است که زیان خواهد دید، چون حزب الله استراتژی خود را تغییر نخواهد داد.

این مسئله را به نحو دیگری پایگاه عبری زبان دبکا هم تایید کرده و می‌نویسد: لاپید در واقع صرفا در رابطه با امضای توافق با لبنان تصمیم گیری نخواهد کرد، بلکه مجبور است در این چارچوب زمان و نحوه ورود به تقابل نظامی با حزب الله را هم مشخص خواهد کرد، زیرا اسرائیل نمی‌تواند عدم استخراج گاز از کاریش را تاب بیاورد.

این رسانه نزدیک به محافل اطلاعاتی رژیم صهیونیستی با اشاره ضمنی به نگرانی تل‌آویو از تهدیدهای حزب الله، اعتراف می‌کند، سکوی کاریش از اواسط سپتامبر گذشته آماده استخراج گاز بود.

ماکورریشیون یکی دیگر از رسانه‌های عبری زبان هم با اشاره به سردرگمی رهبران رژیم صهیونیستی در رابطه با نحوه تعامل با درخواست لبنان نوشت: دریای‌های خاورمیانه مملو از کوسه است، اما کوسه‌های اینجا فقط بوی خون را در آب استشمام نمی‌کنند، بلکه ضعف را هم بو می‌کشند، رفتار ناکارآمد کابینه‌های (قدیم و جدید) اسرائیل در رابطه با یک مسئله نسبتا حاشیه‌ای عواقب وخیمی برای ما خواهد داشت.

آری شاویت تحلیل‌گر مشهور اسرائیلی در این رابطه نوشت: چطور ما به این شرایط بغرنج رسیدیم؟ ما بدترین دست آوردهای ممکن را کسب کردیم، در ابتدا کابینه‌های پیاپی نتانیاهو یک دهه مذاکرات بی حاصل را ادامه دادند و به جای آن که در راستای منافع اسرائیل عمل کنند، زیاده خواهی‌ها و لجبازی‌های اسرائیل را نمایان کردند که به ضرر ما هم تمام شد، تا آن که سکوی کاریش بنا نهاده شد و اسرائیل در معرض خطر راهبردی بزرگی قرار گرفت.

او می‌افزاید: کابینه لاپید هم دست کمی از کابینه سابق نداشت این کابینه هم با عجله و با بی مبالاتی وارد عمل شد، زیرا بیم آن داشت که راه اندازی کاریش بدون امضای توافق می‌تواند منجر به بحران شود از اینرو امتیازات زیادی را برای توافقی تقدیم کرد که می‌شد با کمتر از آن طی سالیان گذشته آنرا به سرانجام رساند و حال به جای آن که این اقدام به عنوان بزرگواری از سوی اسرائیل تلقی شود، در اذهان عمومی به عنوان اعطای امتیاز تحت فشار و از روی ضعف تفسیر و تبیین می‌شود.

این رسانه در پایان با اشاره به سردرگمی رژیم صهیونیستی در مقابل این شرایط نوشت: تل‌آویو امروز بر سر یک دو راهی قرار گرفته است، اگر این توافق (در چارچوب خواست لبنان) به امضا برسد، همسایگان قدرت طلب ما پرسش‌های سختی در رابطه با میزان توانمندی اسرائیل مطرح خواهند کرد، (توانمندی اسرائیل را زیر سئوال خواهند برد)  و اگر این توافق در دقیقه نود شکست بخورد، این حزب الله است که دلیل خوبی برای افزایش تنش در مرزهای شمالی خواهد داشت و او به عنوان حامی لبنان وارد عمل می‌شود و در هر دو صورت ما بهای سنگینی را خواهیم پرداخت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید