پس لرزه توقیف گذرنامه چهره های مشهور/ اعتراض شدید سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی

کدخبر: ۵۲۶۸۷۱
اقتصادنیوز: یک وبسایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نوشت: اقدام به «توقیف گذرنامه» در فرآیند ممنوع‌الخروجی، نقش تعیین کننده‌ای ندارد و تنها آثار سوء از نقطه نظر امنیت روانی افراد به‌دنبال خواهد داشت.
پس لرزه توقیف گذرنامه چهره های مشهور/ اعتراض شدید سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از نورنیوز، کنترل‌های پیش‌گیرانه در موقعیت‌های خاص، یکی از راهکارهایی است که دولت‌ها برای مدیریت وقایع از آن بهره می‌گیرند و اقدامی کاملا طبیعی و پذیرفته شده است.

اتخاذ این رویکرد که هدف آن تأمین منافع و امنیت جامعه است اما؛ نباید از دایره قوانین که اصلی‌ترین مرجع امنیت‌سازی و ثبات در هر کشور است خارج شود.

انجام اقدامات خاص و اضطراری نیز بر اساس قانون و با اعطای «اختیارات ویژه» به افراد یا نهادهای مشخص ذیل ضوابط و مقررات تعریف شده‌ای است که نباید از آن عدول شود.

اخیرا توقیف گذرنامه برخی چهره‌های هنری و ورزشی که پس از فوت مرحومه مهسا امینی با اظهار تاسف و بیان برخی انتقادات نسبت به وقوع این رخداد غم‌انگیز واکنش نشان دادند، حاشیه‌هایی را به‌دنبال داشته است.

اگرچه امروز اعلام شد که گذرنامه برخی از این افراد مسترد شده اما به ‌هرحال این اقدام به‌ویژه پس از بیانات صریح رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر ضرورت تفکیک و دسته‌بندی رفتار و گفتار و حتی اقدامات افراد در رخدادهای اخیر چندان موجه به نظر نمی‌رسد.

این امر نشان‌گر آن است که توجه برخی مسئولین در این حوزه، یک‌جانبه بوده و میان تحریک احساسات مردم با همراهی نکردن و سکوت و حتی تلاش در جهت ایجاد وفاق ملی بدون جانب‌داری از اغتشاشات، تفاوت ماهوی قائل نشده‌اند.

چنین رویکردی که دارای ملاحظات حقوقی نیز هست، اگر با هدف اعمال ممنوع‌الخروجی بوده باید بر اساس ضوابط قضایی خاص انجام شود.

به طور کلی اقدام به «توقیف گذرنامه» در فرآیند ممنوع‌الخروجی، نقش تعیین کننده‌ای ندارد و تنها آثار سوء از نقطه نظر امنیت روانی افراد به‌دنبال خواهد داشت.

عدم توجه کافی به ضرورت اجتناب از چنین اقداماتی ضمن آنکه موجب واگرایی در جامعه می‌شود اساسا غیر ضروری بوده و مشکلی را حل نمی‌کند.

تاکید رهبر معظم انقلاب بر این نکته که دشمنان، مشکلشان حجاب و جمهوری اسلامی نیست بلکه ایران قوی، آباد و مستقل را بر نمی‌تابند به وضوح بر ضرورت حفظ انسجام ملی و اجتناب از رویه‌های مغایر با آن اشاره داشت تا همگان متوجه این ضرورت باشند که باید میان افراد منتقد که از کلیت وحدت ملی ایران دفاع نموده و در این مسیر گام بر می‌دارند با دیگرانی که بر آتش اختلاف می‌دمند، تفاوت قائل شوند.

بدون شک اصلاح رویه افرادی که در شرایط هیجانی و غلیان احساسات اظهارنظرهای ناپخته‌ای کردند اما دل در گرو سرافرازی میهن خود دارند با برخوردهایی که سزاوار اندک آشوبگران و تجزیه‌طلبان است، محقق نخواهد شد.

حراست از اعتبار و حیثیت چهره‌های ملی در حوزه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و... به‌ویژه آن گروه که تاکنون توانسته‌اند بدون ورود به حواشی با بیان نظرات و انتقادات منصفانه خود، ضمن همدردی با آسیب‌دیدگان جریانات اخیر، دعوت به وحدت و همدلی را پیشه کنند یکی از اقدامات مهمی است که برای جلوگیری از مخدوش شدن انسجام ملی و جداسازی صف دلسوزان از اغتشاشگران باید مورد اهتمام جدی و پیگیری همراه با حساسیت همه آحاد مردم و همچنین دستگاه‌های مسئول باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید