رسانه‌های انگلیس:

نخست‌وزیر انگلیس در بد مخمصه‌ای قرار دارد

کدخبر: ۵۲۷۵۱۶
اقتصادنیوز: نخست وزیر انگلیس از برکناری وزیر دارایی ابراز تاسف کرد اما به این سوال پاسخ واضح نداد که چگونه می‌تواند خروج او را بدون استعفای خودش توجیه کند.
 نخست‌وزیر انگلیس در بد مخمصه‌ای قرار دارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، برکناری ناگهانی وزیر دارایی انگلیس به‌عنوان دومین مقام قدرتمند دولت، در کنار تداوم افول اقتصادی و سایه ورشکستگی جایگاه نخست وزیر این کشور را بشدت متزلزل و به تعبیر رسانه‌ها به مویی بند کرده است.

وزیر دارایی جدید انگلیس منصوب شد

شبکه خبری اسکای‌ گزارش داد، خواه باور کنید خواه نکنید نخست وزیر با مشکل جدی مواجه است. او وزیر دارایی را برکنار، از برنامه اقتصادی دولت برای دومین بار عقب‌نشینی کرد و اصلی‌ترین بخش آن را به باد داد. تراس تمام این کارها را به طرز ناشیانه‌ای در کمتر از هشت دقیقه انجام داد و سپس در یک کنفرانس خبری کوتاه و شتاب زده سخنانی را مطرح کرد که موقعیت سیاسی او را وخیم‌تر کرد.

هدف از این تحولات تلاش برای آرام کردن بازار و نمایندگان مجلس بود اما در عوض سوالات بزرگی را بدون پاسخ گذاشت.

در ادامه این گزارش آمده است که تصمیم نخست وزیر برای افزایش نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌های تجاری طرحی بود که رقیب او آقای ریشی سوناک در جریان انتخابات نخست وزیری مطرح کرد.

تراس در جریان انتخابات گفته بود که افزایش نرخ مالیات از ۱۹ به ۲۵ درصد، افرادی را که خواهان سرمایه‌گذاری در انگلیس هستند منصرف می‌کند. اوبر اساس این استدلال موفق شد که رقیب خود را کنار زده و سکان دولت را به دست بگیرد. اما حالا به‌طرز تحقیرآمیزی این سیاست را کنار گذاشته تا کسری بودجه را تامین کند.

نخست وزیر انگلیس در نشست خبری روز جمعه، از برکناری وزیر دارایی ابراز تاسف کرد اما به این سوال پاسخ واضح نداد که چگونه می‌تواند خروج او را بدون استعفای خودش توجیه کند.

نویسنده این گزارش نوشته است:‌ یکی از نمایندگان مجلس به من پیام داد که سخنرانی لیز تراس حتی با استانداردهای خود او هم "به طرز تکان دهنده ای بد" بود.

اما انتخاب جرمی هانت به عنوان وزیر جدید دارایی و کسی که از تجربه عمیق کار در دولت برخوردار است، شاید به این منظور باشد که اوضاع در حال تثبیت است و بازار نیازی به ترس از غافلگیری‌های بیشتر اقتصادی ندارند. این درحالیست که قدرت از ساختمان شماره ۱۰ خیابان داونینگ استریت سرچشمه می گیرد. نخست وزیر رئیس دولت و کسی است که اگر بخواهد در مقام خود بماند باید اعتماد افکار عمومی و مجلس را جلب کند.

در همین حال نشریه گاردین در گزارشی با عنوان رهبری تراس پس از برکناری وزیر دارایی و عقب‌نشینی از برنامه دولت به مویی بند است نوشت که او نا امیدانه تلاش می‌کند که در قدرت بماند. نمایندگان ارشد محافظه کار در حال برنامه‌ریزی درباره چگونگی برکناری او از مقام نخست وزیری و اینکه در روزهای آینده علناً خواستار استعفای او شوند یا خیر.

یکی از وزرای پیشین کابینه گفت که احتمال بقای تراس تا کریسمس ۵۰/۵۰ است. "اگر می‌توانستم یک عصای جادویی تکان دهم و از شر او خلاص شوم، این کار را می‌کردم، اما مشکل سازوکار برکناری نخست وزیر است."

برخی از نمایندگان حزب محافظه‌کار بر این باورند که انتصاب هانت به عنوان وزیر جدید دارایی، فقط می‌تواند برای تراس زمان بخرد. به تعبیر «استیو برین» یکی از اعضای ارشد حزب محافظه‌کار، تراس به عنوان رئیس و هانت مسئول اجرایی دولت دیده می‌شود.

در ادامه گزارش گاردین آمده است که از نگاه عموم کار تراس تمام شده است و حضور او در مقام نخست وزیری به شمارش افتاده است. به ویژه اینکه بیشترنظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که محبوبیت حزب محافظه‌کار به میزان چشم‌گیری از حزب رقیب (کارگر) عقب است و درصورت برگزاری انتخابات سراسری، شکست خواهد خورد.

ویلیم هیگ رهبر سابق حزب محافظه کار روز جمعه در گفت‌وگو با کانال ۴ نخست وزیری تراس را یک دوره فاجعه آمیز توصیف کرد که ادامه حضور او در قدرت "به یک نخ آویزان است".

«کی‌یر استارمر» رهبر حزب کارگر هم فارغ از بقاء یا استعفای تراس از قدرت، خواستار برگزاری انتخابات سراسری شده و گفته است که دولت "به طور کامل از ریل خارج شده است". او در گفت‌وگو با گاردین گفت: ما در وضعیت اسفناکی هستیم که در 6 سال اخیر سه نخست وزیر عوض شده است. حزب محافظه‌کار از دور خارج شده و هیچ ایده‌ای برای مدیریت کشور ندارد. به صلاح کشور است که انتخابات سراسری برگزار شود.»

سایر رسانه‌ها در انگلیس نیز تاکید دارند که نخست وزیر این روزها برای بقاء در قدرت می‌جنگد و نشانه‌های زیادی حاکیست که حضور تراس در قدرت به شمارش افتاده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید