مجید تفرشی: در ایران به رضاشاه فحش می دهیم و در همان حال می خواهیم باشیوه او حکومت کنیم

کدخبر: ۵۲۸۰۳۸
اقتصادنیوز: مناظره مجید تفرشی مورخ ایرانی مقیم انگلیس با ابوالفضل عمومی نماینده اصولگرای مجلس یازدهم در شبکه 4 سیما به صحنه رویارویی دو گفتمان و دو تفکر بدل شد
مجید تفرشی: در ایران به رضاشاه فحش می دهیم و در همان حال می خواهیم باشیوه او حکومت کنیم

به گزارش اقتصادنیوز ، روزنامه اعتماد نوشت:جان کلام مجید تفرشی این بود که «صدای یک نسل نادیده گرفته شد و اعتراض آنان به نبود یا کمبود فرصت‌های برابر است.»

تفرشی تصریح کرد: نه تنها نخبه‌پروری بیرون حاکمیت مختل شده که نخبه‌پروری درون حاکمیت هم ناکارآمد بوده، چراکه به طرفداران حکومت هم فرصت برابر داده نشده است.

این پژوهشگر رسانه محدودیت فعالیت رسانه‌های بین‌المللی در ایران را در ترسیم تصویر منفی کنونی از وضعیت کشور بسیار موثر دانست و در عین حال جهت‌گیری خاص رسانه‌های فارسی‌زبان را انکار نکرد و به عنوان مثال گفت طی روزهای اخیر بی‌بی‌سی فارسی به خشونت علیه راهپیمایان غیر‌ایرانی اربعین در لندن هیچ نپرداخت و حتی خبر پربازخورد برکناری وزیر خزانه‌داری بریتانیا و نطق نخست‌وزیر -لیز تراس- هم انعکاسی نداشت اما این واقعیت‌ها سبب نمی‌شود چشم خود را به روی کاستی‌های صدا و سیما ببندیم. اگر ایران اینترنشنال چنان درباره اعتراضات این‌گونه و شبانه‌روز خبررسانی می‌کند، صدا و سیما هم به گونه‌ای بی‌اعتناست که گویی همه ‌چیز امن و امان است.

مجید تفرشی یادآور شد: اگر بی‌بی‌سی فارسی موضع دارد ادبیات صدا و سیمای ما هم این است: «باراک اوباما رییس‌جمهوری به ظاهر سیاهپوست امریکا» و گویی خود را رنگ کرده و سیاهپوست شده و قبلا نبوده است!

  نکته بارز در سخنان تفرشی تاکید بر این بود که توجه به رسانه‌های خارجی به سیاست‌های داخلی بستگی دارد کما اینکه در دو دوره بسیار کم شد. یکی دوران ریاست‌جمهوری خاتمی و دیگری دوره برجام در دولت روحانی و قبل از خروج ترامپ از توافق.

صحبت که به برجام رسید تاریخ‌نگار صریح‌اللهجه سفره دل را گشود و به تندی از برنامه‌های صدا وسیما علیه برجام انتقاد کرد و گفت: «سریال گاندو را شبکه 10 اسراییل باید می‌ساخت نه تلویزیون جمهوری اسلامی تا در آن بزرگ‌ترین دستاورد بین‌المللی تاریخ معاصر را زیرسوال ببرند.»

او تلقی دولت‌های احمدی‌نژاد و روحانی و دولت فعلی از دیپلماسی عمومی را نادرست خواند و به حسین موسویان اشاره کرد که به باور او یک تنه در امریکا نقش یک بنیاد را ایفا می‌کند، اما در ایران انواع تهمت‌ها به جانب او سرازیر شد و به جای حمایت غیرمستقیم خیال می‌کنند دیپلماسی عمومی یعنی این را هم دولتی و حکومتی کنند.

 تفرشی تصریح کرد: با سیاست کره‌شمالی نمی‌توان کره‌جنوبی ساخت یا نمی‌توان به رضا شاه فحش داد ولی مشکلات را به شیوه او حل کرد. با برخی دست‌اندرکاران که صحبت می‌کنم، می‌گویند: «ما اشتباه شاه را تکرار نمی‌کنیم که شل گرفت و امتیاز داد و در نتیجه سقوط کرد. این درحالی است که سقوط شاه به خاطر این نبود که امتیاز داد. برای این بود که دیر امتیاز داد.»

از نکات جالب توجه این برنامه اشاره اولیه مجید تفرشی به این موضوع بود که آقای عمویی را از آنجا می‌شناسد که مقاله او برای همشهری دیپلماتیک را سانسور کرد و مجال نشر نداد در حالی که به همشهری آنلاین با مدیریت دکتر یونس شکرخواه سپرد و منتشر کرد و بارها نقل شده و مورد استناد قرا گرفته، چراکه استاد روزنامه‌نگاری با کار رسانه‌ای آشناست.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید