واکنش روسیه به تحریم‌های احتمالی اروپا علیه ایران

کدخبر: ۵۲۸۳۳۴
«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یادداشتی به تحریم‌های احتمالی اتحادیه اروپا علیه ایران واکنش نشان داد.
واکنش روسیه به تحریم‌های احتمالی اروپا علیه ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یادداشتی در کانال تلگرام خود به ادعای جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره استفاده پهپادهای ساخت ایران توسط روسیه در جنگ اوکراین اشاره کرد و نوشت: « جوسپ بورل از قصد اتحادیه اروپا برای انجام تحقیقات در مورد دخالت ایران در تامین تسلیحات به روسیه خبر داد و گفت که در صورت یافتن شواهد، ایران تهدید به تحریم‌های سختی می‌شود.»

زاخارووا افزود: «آیا بورل قبلاً با بمب گذاری‌های نورد استریم برخورد کرده است؟ ظاهراً پس از اظهارات واشنگتن مبنی بر علاقه آمریکا به قطع گاز از طریق این خطوط لوله به اروپا، تمایل به انجام تحقیقات در راس اتحادیه اروپا به طور کامل از بین رفته است. آنها تصمیم گرفتند به طور ناگهانی سراغ ایران بروند».

جوزپ بورل در پایان نشست روز دوشنبه شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در لوگزامبورگ در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره ادعای استفاده پهپادهای ساخت ایران توسط روسیه در جنگ اوکراین، مدعی شد: ما استفاده از پهپادها را به دقت دنبال می‌کنیم. در حال جمع آوری شواهد هستیم و با ابزارهایی که در اختیار داریم آماده واکنش خواهیم بود.

بورل یادآور شد که جمهوری اسلامی ایران این ادعا را قویا رد کرده است اما اعضای اتحادیه اروپا در نشست امروز (دوشنبه) خواستار جمع‌آوری شواهد شدند و این کار جریان دارد. بر اساس ادعای وی پیشرفت‌هایی در زمینه جمع‌آوری اطلاعات حاصل شده است.

این درحالیست که به تازگی برخی اخبار تائید نشده‌ از ارسال پهپادهای ایران به روسیه منتشر شده که بارها از سوی مقام‌های ایرانی رد شده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پانزدهم مهرماه در تماس تلفنی با همتای فنلاندی تصریح کرد: علیرغم کمک‌های نظامی برخی کشورها به اوکراین، ما هیچگونه تسلیحاتی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین ارسال نکرده و نخواهیم کرد، چرا که معتقدیم راه حل این بحران سیاسی است و هرگونه حمایت تسلیحاتی از طرفین، فرصت صلح را به تأخیر می‌اندازد.

همچنین دوشنبه شب یک مقام پنتاگون که نامش ذکر نشده است ادعاهای مغرضانه دولت آمریکا درباره ارسال پهپاد از سوی ایران به روسیه را رد کرد.

به گزارش الجزیره، یک مقام پنتاگون که نامش ذکر نشده است، گفت: نمی‌توانیم تأیید کنیم که پهپادهایی که روسیه برای هدف قرار دادن کی‌یف استفاده کرده، ساخت ایران بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید