عواقب حمله به اوکراین برای روس ها

تمدید حضور ایران و کره شمالی در لیست سیاه FATF

کدخبر: ۵۲۹۱۶۲
تحریم‌های کارگروه ویژه اقدام مالی علیه ایران شامل محدودیت در روابط مالی با شرکت‌های ایرانی، بررسی بیشتر تراکنش‌های مالی مرتبط با ایران، ارسال گزارش در خصوص انجام هرگونه مبادله مالی با ایران به این کارگروه و ممانعت از احداث شبعه جدید بانک‌های ایران در خارج و بالعکس می‌شود.
تمدید حضور ایران و کره شمالی در لیست سیاه FATF

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، گروه ویژه اقدام مالی (FATF) نام ایران را کماکان در لیست سیاه این کارگروه نگه داشت.

 

اولین جلسه عمومی کارگروه اقدام مالی FATF به ریاست تی راجا کومار از سنگاپور  به پایان رسید. نمایندگان بیش از 200 حوزه قضایی شبکه جهانی در این گفتگوها در مقر FATF در پاریس شرکت کردند.

 

در بیانیه FATF  از تهاجم مداوم روسیه به اوکراین انتقاد و تاکید شد: اقدامات روسیه همچنان به نقض اصول اصلی FATF، که هدف آن ارتقای امنیت، ایمنی و یکپارچگی سیستم مالی است،ضربه می زند. به همین دلیل، FATF تصمیم گرفت که محدودیت‌های بیشتری را بر  این کشور اعمال کند، از جمله با ممانعت از مشارکت آنها در پروژه‌های فعلی و آتی FATF.

روسیه همچنین از شرکت در جلسات نهادهای منطقه ای منع شده است. این اقدامات به اقداماتی که FATF در ماه ژوئن انجام داد، گسترش می‌یابد و روسیه  از تمام نقش‌های رهبری خود در کنار سایر محدودیت‌ها محروم می شود.  گروه اقدام مالی از همه اعضا خواست مراقب خطرات ناشی از دور زدن اقدامات اتخاذ شده علیه روسیه به منظور محافظت از سیستم مالی بین‌المللی باشند.

در نشست FATF همچنین گزارشی درباره درآمدهای غیرقانونی حاصل از زنجیره تامین فنتانیل و مواد افیونی آزمایشگاهی مرتبط ارائه و قرار شد گزارشی درباره پولشویی از طریق آثار هنری، آثار باستانی و سایر اشیاء فرهنگی تا فوریه 2023 تهیه شود.

در این نشست اعلام شد:نیکاراگوئه و پاکستان دیگر تحت نظارت فزاینده نیستند.FATF اعلام کرد: این گروه از پیشرفت قابل توجه پاکستان در بهبود رژیم مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم استقبال می کند. پاکستان کارآیی رژیم مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم خود را تقویت کرده و به نواقص فنی پرداخته است در بیانیه تاکید شده پاکستان تعهدات برنامه های اقدام خود در رابطه با کاستی های راهبردی که FATF در ژوئن 2018 و ژوئن 2021 شناسایی کرده بود،را به پیش برده و  یک مورد قبل از اتمام موعد مقرر تکمیل شده است. به همین دلیل پاکستان دیگر مشمول روند افزایش نظارت FATF نیست.

مهم ترین فهرست این گروه، فهرست سیاه است. هدف از لیست سیاه هشدار به کشورهای عضو برای همکاری با کشور‌هایی است که در زمینه‌هایی مانند مقابله با پولشویی، مبارزه تامین مالی تروریسم و جلوگیری از تامین مالی گسترش تسلیحات هسته‌ای دارای نواقص جدی هستند و FATF  از کشور‌های عضو این سازمان می‌خواهد تا مراقبت‌های لازم را در ارتباط مالی با این کشورها انجام دهند.

گروه ویژه اقدام مالی (FATF)  نام ایران را کماکان در لیست سیاه این کارگروه نگه داشت.تحریم‌های کارگروه ویژه اقدام مالی علیه ایران شامل محدودیت در روابط مالی با شرکت‌های ایرانی، بررسی بیشتر تراکنش‌های مالی مرتبط با ایران، ارسال گزارش در خصوص انجام هرگونه مبادله مالی با ایران به این کارگروه و ممانعت از احداث شبعه جدید بانک‌های ایران در خارج و بالعکس می‌شود.علاوه بر ایران کره شمالی نیز در این فهرست قرار دارد.در این دور میانمار به فهرست سیاه در بخش (EDD) منتقل شد این بخش مربوط به اقدامات مقابله‌ای بحث شناسایی هویت مشتری به صورت مضاعف است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید