یک آخر هفته دیوانه‌وار در انتظار بریتانیا

مارپیچ مرگ در بریتانیا /پرواز جانسون برای بازگشت به قدرت

کدخبر: ۵۲۹۴۴۶
​رقابت برای انتخاب نخست‌وزیر وزیر بریتانیا در اکنون شتاب گرفته و تنها یک هفته طول می‌کشد. بر اساس این قوانین، تنها سه نامزد می‌توانند بعدازظهر دوشنبه به اولین رأی‌گیری قانون‌گذاران راه یابند و دو نامزد نهایی تا روز جمعه آینده برای رأی‌گیری اعضای حزب معرفی و به رای گذاشته می‌شوند.
مارپیچ مرگ در بریتانیا /پرواز جانسون برای بازگشت به قدرت

به گزارش اقتصادنیوز، چشم‌انداز بازگشت بوریس جانسون به دولت برای بسیاری از اعضای حزب محافظه‌کار بریتانیا که پس از برکناری چهار نخست‌وزیر در شش سال عمیقاً دچار اختلاف شده است، موضوعی دوقطبی است.

پرواز بوریس جانسون برای بازگشت به قدرت /آغاز یک آخرهفته‌ی دیوانه‌وار

به گزارش اکوایران، بوریس جانسون برای بازگشت سریع به قدرت به سوی بریتانیا پرواز کرد. بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، بوریس جانسون، روز شنبه به بریتانیا بازگشت، چرا که در تلاشی جسورانه‌ به دنبال کسب دومین دوره نخست‌وزیری تنها چند هفته پس از اینکه مجبور به کناره‌گیری شد، است.

این در حالی است برخی از همکاران سابق او هشدار می‌دهند که بازگشت او می‌تواند هرج‌ومرج سیاسی بیش‌تری ایجاد کند.

 

08neil_2-threeByTwoSmallAt2X

نامزدهای بالقوه برای جانشینی نخست‌وزیر لیز تراس -که به شکل غافل‌گیرکننده‌ای روز پنجشنبه پس از تنها شش هفته حضور در راس قدرت استعفا داد- یک آخر هفته دیوانه‌وار لابی‌گری برای کسب حمایت کافی برای ورود به رقابت رهبری قبل از ضرب‌الاجل روز دوشنبه را آغاز کرد‌ه‌اند.

پرواز بازگشت به بریتانیا

جانسون که هنگام استعفای تراس در تعطیلات جزایرکارائیب به سر می‌برد، در مورد پیشنهاد دریافت شغل قبلی خود تاکنون به طور علنی اظهار نظری نکرده است. او حمایت ده‌ها قانون‌گذار محافظه‌کار را دریافت کرده، اما برای اعلام نامزدی اولیه پشتیبانی دست‌کم 100 نماینده را داشته باشد تا درخواست او مورد بررسی قرار گیرد. ساعاتی پیش شبکه اسکای نیوز در خبری فوری اعلام کرد جانسون ۱۰۰ رای لازم را کسب کرد.

جیمز دادریج، وزیر تجارت روز جمعه گفت که جانسون به او گفته که «آمادگی آن را دارد». به گفته خبرنگار اسکای نیوز در پروازی که صبح شنبه وارد لندن شد، جانسون توسط برخی از مسافران هواپیما به بریتانیا هو شد.

این یک رستاخیز سیاسی خارق‌العاده برای روزنامه‌نگار پیشین و شهردار سابق لندن خواهد بود، که داونینگ استریت را با رسوایی ترک کرد، اما از اینکه همکارانش وعده‌ها را در نیمه‌راه «تغییر دادند» شاکی بود - ضربه‌ای به قانون‌گذاران محافظه‌کار که به او اجازه ندادند یک دوره کامل خدمت کند.

موضوع دوقطبی در حزب

پنی موردانت، وزیر دفاع سابق، اولین نامزدی بود که رسماً اعلام کرد قصد دارد برای رهبری بعدی حزب محافظه‌کار نامزد شود، اما به احتمال زیاد، جانسون و ریشی سوناک، وزیر دارایی اسبق هم پیش از رای‌گیری هفته آینده، رقبای احتمالی او برای رهبری حزب خواهند بود.

000

چشم‌انداز بازگشت جانسون به دولت برای بسیاری از حزب محافظه کار که پس از برکناری چهار نخست وزیر در شش سال عمیقاً دچار اختلاف شده است، موضوعی دوقطبی است. برای برخی از قانونگذاران محافظه‌کار، جانسون یک برگ برنده محسوب می‌شود که می‌تواند در سراسر کشور نه تنها با شهرت خود بلکه با خوش‌بینی پرانرژی‌اش جذابیت داشته باشد. اما برای دیگران او چهره‌ای سمی به شمار می‌رود و سوال این است که آیا او می‌تواند ده‌ها قانون‌گذار را که اعتمادشان نسبت به او سلب شده،  را متقاعد کند که او اکنون فردی است که می‌تواند حزب را متحد کند و آن‌ها در حول اعتبار او گرد آیند.

مارپیچ مرگ

اندرو استفنسون، قانون‌گذار محافظه‌کار روز شنبه گفت که جانسون یک «نخست‌وزیر آزموده شده و امتحان پس‌داده» است که ارائه‌گر برگزیت، موثر در تولید سریع واکسن کووید-۱۹ و یکی از سرسخت‌ترین حامیان اوکراین بود.

اما همکار او اندرو بریجن گفت که در صورت بازگشت جانسون به استعفا از فراکسیون پارلمانی فکر کرده و به محافظه‌کاران درباره ایجاد «کیش شخصیت» در اطراف نخست‌وزیر سابق هشدار داد. دومینیک راب، وزیر امور خارجه در دوره جانسون هم گفت که حزب در صورت بازگشت او با خطر یک «عقب‌گرد» روبرو می‌شود.

ویلیام هیگ، رهبر سابق محافظه‌کاران هم روز جمعه گفت که بازگشت جانسون احتمالاً بدترین ایده‌ای بوده است که او تقریباً در نیم قرن اخیر به عنوان عضوی از حزب شنیده است. او گفت که این امر منجر به یک «مارپیچ مرگ» برای محافظه کاران خواهد شد.

 

رو در رو با رئیس سابق

جانسون که حالا رای لازم برای کسب نامزدی را کسب کرده احتمالاً با سوناک که در ماه جولای از سمت وزیر دارایی استعفا و مدعی شد که رئیس سابقش قادر به اتخاذ تصمیمات سخت نیست، رودررو خواهد شد. طبق گزارش رسانه ها، سوناک اولین نامزد برای رهبری حزب است که به آستانه 100 پشتیبان رسیده است تا قبل از مهلت روز دوشنبه وارد رقابت شود.

3

رقابت برای انتخاب نخست‌وزیر وزیر بریتانیا در اکنون شتاب گرفته و تنها یک هفته طول می‌کشد. بر اساس این قوانین، تنها سه نامزد می‌توانند بعدازظهر دوشنبه به اولین رأی‌گیری قانون‌گذاران راه یابند و دو نامزد نهایی تا روز جمعه آینده برای رأی‌گیری اعضای حزب معرفی و به رای گذاشته می‌شوند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید