جانشین‌های احتمالی تراس چه کسانی هستند؟

کدخبر: ۵۲۸۹۴۴
انتخابات برای تعیین رهبر حزب حاکم محافظه‌کار این بار کوتاه است. طبق گفته رئیس فراکسیون حزب، جانشین تراس باید تا جمعه آینده مشخص شود و احتمال دارد برخی رویه‌ها درباره نحوه رای‌گیری عوض شود. به طور مثال یکی از احتمالات این است که رای‌گیری‌ به صورت آنلاین انجام شود یا از اعضای عمومی حزب محافظه‌کار که حدود ۲۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود رای‌گیری انجام نشود.
جانشین‌های احتمالی تراس چه کسانی هستند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، با کناره‌گیری لیز تراس از قدرت، گمانه‌زنی‌ها درباره جانشین وی آغاز شده و نام برخی از شخصیت‌های ارشد حزب حاکم محافظه‌کار از جمله بوریس جانسون نخست وزیر اسبق انگلیس مطرح است. 

انتخابات برای تعیین رهبر حزب حاکم محافظه‌کار این بار کوتاه است. طبق گفته رئیس فراکسیون حزب، جانشین تراس باید تا جمعه آینده مشخص شود و احتمال دارد برخی رویه‌ها درباره نحوه رای‌گیری عوض شود. به طور مثال یکی از احتمالات این است که رای‌گیری‌ به صورت آنلاین انجام شود یا از اعضای عمومی حزب محافظه‌کار که حدود ۲۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود رای‌گیری انجام نشود. 

از دیگر احتمالات مطرح، بالا بردن شمار حمایت از نامزدهایی است که در انتخابات شرکت می‌کنند. فراکسیون حزب محافظه‌کار وظیفه دارد که میزان آن را تعیین کند و طبیعتا هرچه شمار آن بالاتر باشد، شانس ورود نامزدهای علاقه‌مند به انتخابات کمتر است. در جریان انتخابات سه ماه پیش، نامزدها به حمایت ۲۰ نماینده پارلمانی نیاز داشتند تا به میدان رقابت راه پیدا کنند. برخی شنیده‌ها حاکیست که این میزان قرار است به ۱۰۰ نفر افزایش یابد. 

اما محافظه‌کاران از آن جهت اصرار دارند که رهبر جدید حزب به‌سرعت تعیین شود که اولا اوضاع اقتصادی و مالی کشور بشدت آشفته‌ است و طبق جدول زمان‌بندی متمم بودجه باید ۳۱ اکتبر به پارلمان تحویل شود. 

در ثانی تعلل محافظه‌کاران می‌تواند بسرعت فضای سیاسی را به نفع گمان احزاب سیاسی مخالف در خصوص برگزاری انتخابات سراسری تغییر دهد و افسار را از دست حزب حاکم خارج کند. رهبران احزاب کارگر، لیبرال دمکرات و حزب ملی اسکاتلند امروز با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای بر لزوم برکناری دولت محافظه‌کار و برگزاری انتخابات عمومی تاکید کرده‌اند. این درحالیست که شمار امضاء کنندگان طوماری که در تارنمای پارلمان انگلیس برای برگزاری انتخابات عمومی ثبت شده از مرز ۶۵۰ هزار نفر عبور کرده است. روزنامه ایندیپندنت نیز با راه‌اندازی طومار مشابهی ۱۵۰ امضاء جمع کرده است.

اما آنچنان که رسانه‌های انگلیسی گزارش می‌کنند چهار گزینه برای تصاحب قدرت در انگلیس مطرح هستند که عبارتند از پنی موردانت معاون نخست وزیر در امور پارلمانی، بن والاس وزیر دفاع، ریشی سوناک وزیر دارایی مستعفی دولت بوریس جانسون، کمی بدنوک وزیر تجارت بین‌المللی، سوئلا بریورمن وزیر مستعفی کشور انگلیس و بوریس جانسون نخست وزیر اسبق انگلیس.

ریشی سوناک که پیشتر درباره تبعات برنامه اقتصادی لیز تراس هشدار داده بود، فرصت را برای بازگشت به میدان رقابت مناسب می‌بیند. یکی از نزدیکان وی زمانی که برنامه اقتصادی لیز تراس ارائه و منجر به آشفتگی مالی در کشور شد به دیلی تلگراف گفت: هرچه سوناک پیش‌بینی کرده بود درست از آب درآمد.

نامبرده در انتخابات دور قبل تا مرحله آخر صعود کرد اما دربرابر لیز تراس شکست خورد. او حالا شانس نسبتا بالایی برای تصاحب قدرت دارد، به این شرط که جانسون در انتخابات شرکت نکند.

نخست وزیر اسبق انگلیس تاکنون درباره احتمال بازگشت به قدرت اظهارنظر قطعی نکرده، اما درخواست‌ها برای بازگشت او به قدرت کم نیست. جیمز دادریج مشاور سابق جانسون در توئیتی نوشت: «رئیس امیدوارم تعطیلات خوش‌گذشته باشد. وقت بازگشت است. تعدادی کار مانده که باید رسیدگی کنیم.»  هم زمان بالغ بر ۱۰ هزار عضو حزب محافظه‌کار طوماری را امضاء کرده و در آن خواستار بازگشت نامبرده به قدرت هستند.

جانسون هفتم جولای گذشته در پی استعفای گسترده اعضای دولت ناگزیر به کناره‌گیری از قدرت شد اما در سخنرانی که مقابل دفتر نخست وزیری انجام داد تصریح کرد که این تصمیم بر خلاف میل باطنی او صورت گرفته است.  

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس از دیگر گزینه‌های محتمل است و طبق نظرسنجی های صورت گرفته از محبوبیت نسبتا بالایی در میان اعضای پارلمانی و عمومی حزب برخوردار است. او در انتخابات دور قبل به دلیل آنچه اشتغالات در جنگ اوکراین نامید وارد میدان رقابت نشد. با این حال این احتمال مطرح است که برای ترمیم شکاف حزب در انتخابات شرکت کند. اگر او وارد میدان رقابت شود، رقابت تنگاتنگی میان نامبرده با جانسون قابل پیش بینی است.

به نظر می‌رسد سایر گزینه های مطرح شانس چندانی برای کسب حمایت نمایندگان و ورود به مرحله نخست انتخابات ندارند.  بر اساس این گزارش پیش‌بینی می‌شود که فهرست نامزدهای انتخابات حزب محافظه‌کار تا روز دوشنبه نهایی شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید