مرحوم آیت الله خاتمی را هم دینداران متعبد دوست دشتند،هم بی دینان لاقید

کدخبر: ۵۳۰۴۱۶
اقتصادنیوز: اطلاعات به مناسبت سالگرد درگذشت مرحوم آیت الله روح الله خاتمی به موضوع اخلاق میان روحانیون پرداخته است.
مرحوم آیت الله خاتمی را هم دینداران متعبد دوست دشتند،هم بی دینان لاقید

به گزارش اقتصادنیوز ،این روزنامه نوشته است: سید روح الله خاتمی، پیش از آنکه یک روحانی برجسته و بلندپایه –دست‌کم در استان یزد- باشد، انسانی والا و شخصیتی انسان‌مدار و اخلاق‌گرا بود که بزرگی و بلندمرتبگی خویش را در پیوند با همه مردم و پرهیز از خط‌کشی‌ها و خودی و غیرخودی‌کردن‌های میان آنان می‌دانست و برای همین بود که وقتی به حلقه ارادتمندان او می‌نگریستی، از بی‌دینان لاقید تا دینداران متقید را می‌دیدی و این رمز بزرگی و ماندگاری اوست.

مردم در نگاه او، شهروندان درجه یک و دو و ابزارهای کسب قدرت و نردبان‌های ترقی و دین در باور او، نه دکان دو نبش کاسبی دنیا، که گوهر ارزشمندی بود که بر پایه آن می‌توان دنیای مردم را به بهشت موعودی بدل کرد که در آن همگان، بدون ترس از «به زور هُل داده شدن به سمت بهشت»، در آرامش و آسایش روزگار بگذرانند .

لباس روحانیت برای روح الله خاتمی، لباس حق‌گویی، خداترسی، پرهیز از قدرت‌طلبی و ثروت‌اندوزی و دورشدن از مسیر زر و زور و تزویر و مردم‌ستیزی بود و او آنگاه که وجود شریف خود را در پوشش این ردای ظاهری قرار می‌داد، نیک می‌دانست که آنچه به این لباس حرمت و کرامت و بزرگی می‌بخشد، مردم‌داری و افتادگی و نجابت و گذشت و مهربانی و اخلاق‌مداری با مردم است که به لباس او بزرگی و جایگاه بخشیده است.

روح الله خاتمی، فقط به گفتن درس اخلاق بر منابر و تکایا و حوزه‌ها اکتفا نمی‌کرد. او آنچه را می‌گفت، خود پیشاپیش به مرحله عمل می‌رساند و اینچنین معلمی بود که در نهایت بزرگواری و فروتنی، هم از مردم زمانه خویش درس می‌گرفت و هم آنچه آموخته بود را با آنها در میان می‌گذاشت.

اگرچه امروز، جایگاه روحانیت به واسطه رفتار بخشی از این سلک، نزد نسل امروز به شدت افول کرده اما هرگز نباید و نمی‌توان از معلم اخلاق و مردی که مردم را در همه حال بر صدر نگاه و نظر خود می‌نشاند یاد نکرد و او را گرامی نداشت؛ زیرا ما به اخلاق و مردان اخلاق‌مدار، همواره نیازمندیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید