آماده باش فیل ها برای فتح کنگره آمریکا

خواب آشفته و انتخاباتی جمهوری خواهان برای بایدن

کدخبر: ۵۳۰۸۷۲
اقتصادنیوز: براساس نتایج تازه ای از نظرسنجی ها نیویورک تایمز و سینا از چهار ایالتی که آرایشان در نوسان است؛ جمهوری خواهان آماده هستند تا در پاییز سال جاری کنگره را از آن خود کنند چرا که این حزب در میان رای دهندگان بیشتر بر مقوله اقتصاد مانور می دهد تا موضوعات دیگر
خواب آشفته و انتخاباتی جمهوری خواهان برای بایدن

به گزارش اقتصادنیوز، جو بایدن، رئیس جمهور محبوبی نیست، دغدغه های اقتصادی در حال افزایش است آن هم در شرایطی که حق سقط جنین به عنوان امتیازی در دست دموکرات ها در حوزه اجتماعی خودنمایی می کند؛ مقوله ای که فاقد اولویت است و امتیازی ثانوی دارد.

جمهوری خواهان آماده فتح کنگره

براساس نتایج مجموع تازه ای از نظرسنجی ها مرتبط با انتخابات مجلس نمایندگان که توسط نیویورک تایمز و سینا در چهار ایالتی که آرایشان در نوسان است؛  جمهوری خواهان آماده هستند تا در پاییز سال جاری کنگره را از آن خود کنند چرا که این حزب در میان رای دهندگان بیشتر بر مقوله اقتصاد مانور می دهد تا موضوعات دیگر.

همزمان دموکرات ها تلاش دارند تا در ایالت هایی که سقط جنین برای مردمانشان با اهمیت است، پایگاه های خود را حفظ کنند هرچند در این باب محتملا ناتوان خواهند بود.

به نوشته نیویوک تایمز، نتایج نظرسنجی ها در چهار ایالت، کانزاس، پنسیوانیا، نوادا و منطقه ای در امتداد مرز جنوبی نیومکزیکو، حکایت از آن دارد که شاهد بینش عمیق تری فارغ از شکاف های سنتی جمهوری خواهان و دموکرات ها هستیم. از همین رو می توان گفت که رقابت ها برای راه یافتن به کنگره نشان می دهد که چگونه پاره ای از موضوعات می توانند، رقابتی در ابعاد وسیع تر را موجب شود و بازتابی  از هم سویی قومی، اقتصادی و آموزشی باشد.

همزمان نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد در ارتباط با چهار کرسی کانزاس، پنسیلوانیا، نوادا و نیومکزیکو، دموکرات ها در میان افرادی که بیشتر به مسائل اجتماعی اهمیت می دهند، پیشتاز بودند و تقریبا از هر ده رای 8 رای را از آن خود کردند به طور مشابه نامزدهای جمهوری خواه هرکدام حدود 70 درصد آرای کسانی را که بر اقتصاد متمرکز هستند را به دست آوردند.

پیروزی دموکرات در سنا؛ شانس بایدن برای بقا

در شرایط کنونی آنگونه که FiveThirtyEight پیش بینی کرده شانس دموکرات ها برای حفظ مجلس نمایندگان یک به پنج است، با این همه بایدن متعهد شده که در صورت پیروزی حزبش در کنترل دوباره کنگره حق سقط جنین را مدون کرده و ممنوعیت استفاده از سلاح های تهاجمی را تصویب خواهد کرد؛ او احتمالا برنامه هایی هم برای بودجه مراقبت از کودکان و کالج های اجتماعی و اصلاح مقوله مهاجرت دارد. ولی، دو سال اول ریاست بایدن ثابت کرد که کنترل تک حزبی بر کنگره و کاخ سفید، لزوما به معنای تحقق وعده های رئیس جمهوری نیست.

رای گیری در باب مسائلی غیر بودجه چون سقط جنین و مهاجرت به احتمال بالا هنوز به 60 رای سنا برای تصویب قانون فیلی بستر نیاز دارد دقیقا در شرایطی که دموکرات ها در باب تامین بودجه برنامه های اجتماعی با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

یکی از سناریوهای احتمالی این است که دموکرات ها سنا را حفظ کرده و مجلس نمایندگان را از دست بدهند. این سناریو طبیعتا می تواند ریاست بایدن را تحت تاثیر قرار دهد و از تصویب هرگونه لایحه جدید، هزینه ای که مجلس می تواند با اکثریت ساده پرداختش را مسدود کند، جلوگیری نماید.

فعلا جمهوری خواهان برای مجلس نمایندگان که قرار است کنترلش را عهده دار شوند برنامه های بسیاری دارند و آنگونه که گفته اند می خواهند در صورت پیروزی، در باب مقوله هایی چون اعضای کابینه بایدن تا بودجه کووید 19 تحقیق کنند. برخی دیگر از آنها خواهان بررسی فعالیت های هانتر بایدن در خارج از کشور و تحقیقات اف بی آی از رئیس جمهوری سابق، یعنی دونالد ترامپ اند.

201124-biden-mcconnell-mn-1425

خواب آشفته فیل ها برای بایدن

مجلس نمایندگان قادر است روند استیضاح  بایدن را کلید بزند، بالاخص آن که برخی از جمهوری خواهان گفته اند که خواهان استیضاح بایدن هستند؛ چرا که او به اتهام هایی چون خیانت،رشوه و سایر جنایت ها متهم است. طبیعتا تلاش برای استیضاح بایدن به محاکمه در سنا ختم می شود؛ جایی که محتملا اکثریت دموکرات ها آن را در اختیار دارند.جمهوری خواهان همچنین متعهد شده اند که با هدف کاهش هزینه ها در باب اولویت های بایدن مانند کمک های نظامی چند میلیارد دلاری به اوکراین یا طرح های زیست محیطی، نیروهای جدید خود را در مجلس نمایندگان تعریف کنند.

آنها احتمالا از تهدید جزئی آژانس های دولتی استفاده کرده یا اگر سنا به رهبری دموکرات ها از طرح هایشان صرف نظر کند، از افزایش سقف بدهی خودداری خواهند کرد. اولین گلوله های پرتابی می تواند در اولین روزهای فعالیت کنگره در 3 ژانویه پرتاب شود آن هم بر سر تامین بودجه دولت برای باقی سال مالی. در اواخر سال 2023 انتظار می رود وزارت خزانه داری ایالات متحده از سقف استقراض 31.4 تریلیون دلاری اش عبور کند، پس نبرد مالی داغ تر خواهد شد.

اگر افزایش سقف بدهی در زمانی مشخص توسط کنگره تصویب نشود، واشنگتن دچار نکول تاریخی خواهد شد؛ رخدادی که می تواند بازارهای مالی و اقتصاد جهانی را به لرزه در آورد. حفظ کنترل بر سنا توسط دموکرات ها، این قدرت را بدان ها می دهد که به انتصاب قضات ادامه دهند و بدین طریق توانایی جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان برای عقب انداختن دستور کار بایدن و پیگیری دستور کار خود را محدود کنند. رهبر اکثریت سنا، از حزبی که اکثریت 100 کرسی سنا را در اختیار دارد، انتخاب می شود و تصمیم می گیرد که مجلس به چیز موضوعی رای دهد یا آن موضوع را از دستور کار خارج کند.

555555555555555

حق وتو؛ آخرین اهرم بایدن 

سناریوی دیگری که می توان بر روی آن مانور داد، آن است که دموکرات ها مجلس نمایندگان و سنا را توامان از دست بدهند. این بدترین سناریو برای بایدن و حزبش است چرا که موجب می شود تا دستور العمل های تعریف شده برای دو سال منجمد شوند. در چنین شرایطی جمهوری خواهان بر قوانینی که در دو سال اول ریاست بایدن تصویب شده و استیضاح بایدن مانور خواهند داد.

جمهوری خواهان محتملا برای کاهش عمیق هزینه های داخلی و کاهش برخی مالیات ها از لایحه مالیاتی 2017 که قرار است در پایان سال 2025 منقضی شود، فشار می آوردند. برخی اصلاح برنامه عظیم تامین اجتماعی برای بازنشستگان و بیمه درمانی برای سالمندان و معلولان را پیشنهاد کرده اند. با تعدیل این تلاش ها، بایدن از قدرت وتوی ریاست جمهوری برای جلوگیری از تصویب قانون و تلاش برای عقب انداختن دستور کار خود برخوردار خواهد بود.

 لوایحی که کنگره تصویب می کند برای امضا در چارچوب قانون در اختیار رئیس جمهوری قرار می گیرد آن هم در شرایطی که بایدن متعهد شده که در این باب از حق وتو استفاده کند از جمله در باب لایحه سقط جنین. لغو وتوی بایدن نیازمند آرای اکثریت دو سوم مجلس نمایندگان و سنا است و بعید است جمهوری خواهان بتوانند اکثریت لازم را برای تحقق این خواسته داشته باشند.

 

 رویترز نوشته، انتظار نمی رود جمهوری خواهان 8 نوامبر بتوانند به اندازه کافی کرسی های سنا را در اختیار بگیرند تا اینگونه بر 60 رای غلبه کرده و تصویب لوایح مرتبط با سقط جنین یا مهاجرت را سخت تر نمایند. با این حال جمهوری خواهان می توانند از یک رویه آشتی جویانه ویژه برای اقدام های مرتبط به مالیات و بودجه استفاده کنند آن هم برای پیشبرد برنامه های خود در کنگره عمیقا تقسیم شده. در چنین شرایطی این که آیا روند استیضاح بایدن در مجلس نمایندگان به محاکمه در سنا می انجامد یا نه،  بر دوش رهبر اکثریت سنا که احتمالا مک کانل از کنتاکی خواهد بود، قرار دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید