افشاگری درباره نقش یک شرکت بریتانیایی در انتشار سرطان در عراق

کدخبر: ۵۳۱۰۳۸
اقتصادنیوز: وب‌سایت «دیزدند ویس»، رسانه آمریکایی از نقش یک شرکت نفت بریتانیایی در انتشار بیماری سرطان در عراق پرده‌برداری کرد.
افشاگری درباره نقش یک شرکت بریتانیایی در انتشار سرطان در عراق

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، وبسایت «دیزدند ویس» فاش کرد، شرکت بریتیش پترولیوم باعث شیوع سرطان در عراق شده اما رسانه‌های غربی و به ویژه بریتانیایی تلاش دارند تا بر این مسئله سرپوش نهاده و اجازه انتشار اخبار مربوط به ارتباط شرکت با شیوع این بیماری را نمی‌دهند.

واکنش طالبان به خبر ملاقات «ملابرادر» با جیک سالیوان

براساس این گزارش که چند رسانه عراقی هم آن را ترجمه کرده‌اند، جوامعی که در نزدیکی میادین نفتی زندگی می‌کنند و در آن اقدام به سوزاندن گاز متصاعد شده از چاه‌ها در فضای آزاد می شود، به شدت با خطر ابتلا به سرطان خون مواجه هستند.

سازمان ملل متحد هم در این رابطه اعلام کرد، این مناطق که در جنوب عراق واقع هستند، جدیدترین مناطق قربانی شده در راس لیست اولویت‌های پرونده‌های حقوق بشر محسوب می‌شوند.

اظهارات توهین‌آمیز وزیر خارجه انگلیس علیه ایران

در ادامه این گزارش آمده است، سوزاندن گاز خارج شده همراه با نفت موجب پخش آلودگی‌های سرطان زا در منطقه اطراف آن شده است و در این رابطه بدترین منطقه در حومه استان بصره در جنوب عراق به ثبت رسیده است که بالاترین آلودگی را دارد.

در ادامه گزارش تاکید شده است، آنچه که در این رابطه در رسانه‌های غربی مغفول نگه داشته شده است، آن است که شرکت بزرگ بریتانیایی به شدت در نقض‌های حقوق بشر در کشوری که به دلایل واهی مورد تجاوز و اشغال قرار گرفته نقش داشته و علاوه بر برداشت حجم عظیمی از نفت عراق توسط این شرکت و دیگر شرکت‌های آمریکایی و بریتانیایی، شرکتی همچون بریتش پترولیوم نابسامانی بزرگی در محیط زیست عراق هم به وجود آورده است.

این رسانه تاکید کرد: با استفاده از داده‌های به دست آمده از ماهواره‌ها می‌توان ثابت کرد، میدان نفتی الرمیله بزرگترین میدان نفتی بصره، که پیمانکار آن شرکت بریتش پترولیوم است، بیشتر از هر میدان گازی در سطح جهان، گازهای خارج شده از چاه‌ها را می‌سوزاند.

در ادامه گزارش تاکید شده است، به دلیل بالا بودن شدید ابتلا به سرطان خون در میان نوجوانان این منطقه، اهالی به آن گورستان اطلاق می‌کنند.

این در حالی است که دیوید بوید، گزارشگر حقوق بشر و محیط زیست سازمان ملل متحد متخصص اعلام کرد: کسانی که در در نزدیکی میادین نفتی عراق زندگی می‌کنند، قربانیان توطئه دولت و شرکت‌ها بوده و هیچ قدرت سیاسی برای درخواست انجام تغییرات در اختیار ندارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید