به بهانه بکارگیری پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین؛

اظهارات توهین‌آمیز وزیر خارجه انگلیس علیه ایران

کدخبر: ۵۳۰۹۸۴
اقتصادنیوز: وزیر امور خارجه انگلیس ادعا کرد: در حال حاضر از پهپادها برای هدف قرار دادن زیرساخت های مهم ملی و اهداف غیرنظامی در تهاجم وحشیانه روسیه به اوکراین استفاده می شود [...] به همین دلیل است که ما سه فرمانده نظامی و یک شرکت ایرانی را که در تامین پهپادها فعال هستند تحریم کرده‌ایم.
اظهارات توهین‌آمیز وزیر خارجه انگلیس علیه ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، وزیر امور خارجه انگلیس که به دهلی‌نو سفر کرده است، ضمن تکرار ادعای بکارگیری پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین که بارها از سوی مقامات کشورمان رد شده است در اظهاراتی توهین‌آمیز و خلاف اصول دیپلماتیک گفت باید از ورود این فناوری‌ها به دست کسانی که او «تروریست‌» نامید جلوگیری شود.

جیمز کلورولی روز شنبه با ایراد سخنانی در جلسه ویژه کمیته مقابله با تروریسم سازمان ملل در دهلی‌نو که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد، ادعا کرد: در حال حاضر از پهپادها برای هدف قرار دادن زیرساخت های مهم ملی و اهداف غیرنظامی در تهاجم وحشیانه روسیه به اوکراین استفاده می شود [...] به همین دلیل است که ما سه فرمانده نظامی و یک شرکت ایرانی را که در تامین پهپادها فعال هستند تحریم کرده‌ایم. 

وی با بیان این اظهارات توهین آمیز «باید تلاش بیشتری را برای جلوگیری از ورود این فناوری‌ها به دست تروریست‌ها انجام دهیم» افزود: در سال ۲۰۱۹، دولت انگلیس استراتژی هواپیمای ضد بدون سرنشین را راه‌اندازی کرد و ما در حال تأمین مالی فناوری‌های جدید ضد پهپاد هستیم.  کلورولی ادامه داد:‌ ما از طریق مجمع جهانی مبارزه با تروریسم تلاش می‌کنیم تا همه اقدامات را برای جلوگیری از سوء استفاده تروریست ها از هواپیماهای بدون سرنشین انجام می دهیم.

این درحالیست که اولا انگلیس با گذشت بیش از ۴۸ ساعت از حادثه تروریستی حرم شاهچراغ، نسبت به محکومیت این رویداد دلخراش بیانیه‌ای صادر نکرده و رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور به جای استفاده از فرصت نشست دهلی‌نو برای جبران این تاخیر، به تکرار اتهامات بی‌اساس و اظهارات توهین آمیز اهتمام ورزیده است.

در ثانی جمهوری اسلامی ایران بارها ادعای مطرح شده درباره ارسال پهپاد به روسیه را برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین رد کرده است. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه آماده بررسی ادعای فروش پهپاد در جلسه مشترک با اوکراین هستیم، گفته است: ما هیچ سلاح و پهپادی برای به کارگیری در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم داد.

وی با بیان اینکه سیاست تهران، متناقض نیست و قویا برای قراری صلح در منطقه از جمله اوکراین تلاش می کنیم، تصریح کرد: اکنون فضاسازی علیه ما وجود دارد و ایران را متهم می‌کنند که پهپاد از سوی ایران در اختیار مسکو قرار گرفته، اما مایلم بگویم که ایران و روسیه دارای همکاری های متنوع از جمله دفاعی هستند.

وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: درگذشته تسلیحاتی را از روسیه دریافت کرده ایم و همچنان دریافت می کنیم و امکاناتی را به روسیه می دهیم و در جنگ اوکراین با نگاه اصولی مخالف به جنگ، هم مخالف جنگ در روسیه و هم مخالف جنگ در اوکراین هستیم و هیچ سلاحی به روسیه برای جنگ به اوکراین ندادیم.

امیرعبداللهیان  در گفت‌وگو با همتای اوکراینی خود تاکید کرد: مراقب باشد که تحت تاثیر برخی سیاستمداران تندروی اروپا قرار نگیرد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید