سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

رؤیاپردازی با حمله به حسن روحانی /مذاکرات برجام کلید می خورد؟

کدخبر: ۵۳۲۰۳۲
اقتصادنیوز در گزارش زیر مروری بر مهم ترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر کرده است.
رؤیاپردازی با حمله به حسن روحانی /مذاکرات برجام کلید می خورد؟

به گزارش اقتصادنیوز، دنیای سیاست در 24 ساعت گذشته با خبرهای زیادی همراه بوده است؛ دانش آموزان در آستانه روز دانش آموز به دیدار رهبری رفتند، جلسه غیررسمی شورای امنیت علیه ایران برگزار شد و البته بازار تحریم ها بین ایران و غرب هم داغ بود.

از سوی دیگر رستم قاسمی برای اولین بار به انتشار عکس های خصوصی اش واکنش نشان داد و در سوی دیگر دنیای سیاست یکی از نزدیکان حسن روحانی ادعای تذکر گرفتن رئیس جمهور سابق را تکذیب کرد. اما برخی خبرها نیز حکایت از آن دارد که شاید مذاکرات احیای برجام دوباره احیا شود. 

در «بسته خبری اقتصادنیوز»، به مهمترین خبرهای اقتصادی طی 24 ساعت اخیر پرداخته ایم؛

اینها بچه های خودمان هستند...

در آستانه سالروز 13 آبان جمعی از دانش آموزان با رهبر انقلاب دیدار کردند. رهبر معظم انقلاب در این دیدار به وقایع و ناآرامی های اخیر در کشور پرداخته و خاطر نشان کردند : این‌ها بچه‌های خودمان هستند و ما با اینها بحثی نداریم چون به دلیل برخی هیجان‌ها و احساسات و برخی بی دقتی‌ها در مسائل وارد میدان شدند، اما مهم صحنه گردانان اصلی هستند که با نقشه و برنامه وارد شدند.

رویاپردازی با حمله به حسن روحانی

دو روز پیش روزنامه جوان مطلبی منتشر کرد و مدعی شد که رئیس جمهور سابق کشور از رهبر معظم انقلاب به دلیل تمسخر ایشان تذکر گرفته است. این روزنامه اصولگرا بدون اشاره به اصل ماجرا فقط به همین نکته اشاره کرده است. این ادعا اما با واکنش یک از نزدیکان روحانی مواجه شد.

منبع آگاه به دفتر روحانی با کنایه به اینکه چرا اصل قضیه را بیان نکرده است، آن را عمدی دانست و تاکید کرد که این خبر از اساس افترا و رؤیاپردازی بود. 

حسن روحانی و گشایش اقتصادی

ایران به عربستان حمله می کند؟

روز گذشته روزنامه وال استریت آمریکا مدعی شد که عربستان به اطلاعاتی دست یافته که نشان می دهد ایران درصدد آماده سازی برای حمله به اهدافی در داخل این کشور است. بنابر این ادعا، سعودی ها این اطلاعات را در اختیار آمریکا قرار داده اند در صورتیکه، ندپرایس،سخنگوی وزارت خارجه آمریما از آن ابراز بی اطلاعی کرده و با توجه به حوادث و تیرگی چند هفته اخیر روابط ریاض- واشنگتن بعید می نماید.

این ادعا با تکذیب رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی روبرو شد. نورنیوز در مطلبی نوشت؛« ادعای یک رسانه آمریکایی درباره قصد ایران برای حمله به اهدافی در عربستان که مستندی نیز برای تایید آن ارائه نشده در حالی مطرح شده که نقش تحریک کننده رسانه‌ها و عناصر مورد حمایت سعودی در تبدیل اعتراض به اغتشاش در ایران که با صدمات مادی و انسانی تاسف‌بار همراه بود، قابل کتمان نیست.»

حسین نوش آبادی، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز این ادعا را بی اساس خواند. پس لرزه های این ادعا به خارج از مرزهای ایران نیز رسید و روسیه نیز درباره این ادعا موضع گیری کرد. پسکوف گفت: ما اصلا چنین اطلاعاتی در اختیار نداریم و نمی‌دانیم این گمانه‌زنی‌ها از کجا می‌آیند.

شب گذشته ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه نیز با بی پایه خواندن چنین ادعایی عنوان کرد: اینگونه خبرسازی های مغرضانه از سوی برخی محافل غربی و صهیونیستی با هدف ایجاد فضای منفی علیه جمهوری اسلامی ایران و تخریب روندهای مثبت جاری با کشورهای منطقه صورت می گیرد.

جلسه غیررسمی علیه ایران

اما در ادامه اقدامات آمریکا علیه ایران، شب گذشته جلسه غیررسمی شورای امنیت درباره تحولات ایران برگزار شد. این جلسه، موسوم به «جلسه فرمول آریا درباره اعتراضات جاری در ایران» بود که به درخواست آمریکا و آلبانی برگزار شد.

نمایندگان روسیه و چین مخالفت خود با چنین نشستی را ابراز کردند و البته یورونیوز نیز نوشت: نماینده آمریکا در این نشست خواستار اخراج ایران از کمیسیون سازمان ملل برای جایگاه زن شد.

رستمِ دولت در آستانه حذف و برکناری؟

اگر چه رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی از ابتدای شروع کارش در دولت رئیسی با حواشی مختلفی رو به رو بوده است، در روزهای گذشته با انتشار تصاویر خصوصی‌اش در کنار یک خانم که همسر دوم او معرفی شده، به صدر خبرها باز گشته است. 

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در واکنش به انتشار این تصاویر گفت:« خود خداوند باید جوابگو باشد.» در این میان، گمانه زنی هایی درباره حذف او از کابینه مطرح می شود. 

برجام

آغاز دوباره مذاکرات برجام؟

درحالی که رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران مدعی شده بود که احیای توافق هسته ای در دستور کار نیست، روز گذشته، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت:« درباره شروع گفت‌وگوها و تقویت همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روزهای آینده هیاتی را از جمهوری اسلامی ایران به وین اعزام خواهیم کرد

علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه هم درباره مذاکرات احیای برجام گفت:« در روزهای گذشته ابتکاراتی را با هدف پیشبرد و جمع بندی مذاکرات وین به هماهنگ کننده مذاکرات ارسال کرده و امیدواریم این ابتکارات زمینه ساز تحرکی جدید در عرصه مذاکرات باشد.»

تحریم جواب تحریم!

طی هفته های اخیر کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا بارها ایران را به بهانه های مختلف تحریم کردند. یکبار به بهانه اعتراضات در ایران و بار دیگر به بهانه ارسال پهپاد به جنگ اوکراین. 

در این میان،  روز گذشته، سوئیس به تبعیت از اتحادیه اروپا در رابطه با تکرار ادعای ارسال پهپادهای ایران به روسیه، تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کرد.

همچنین روزگذشته، ایران نیز، با صدور یک بیانیه‌ از تحریم تعدادی از اشخاص و نهادهای کانادایی خبر داد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید