چراغ سبز اردوغان به پوتین

کدخبر: ۵۳۲۰۵۳
اردوغان می گوید ترکیه و روسیه به کار بر روی هاب گازی ادامه می دهند.
چراغ سبز اردوغان به پوتین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، به نقل از تاس، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه گفت که ترکیه و روسیه روی ایجاد یک هاب گازی که ممکن است در ترکیه ساخته شود، کار می‌کنند.

اردوغان در این ارتباط گفت: «پس از دیدار ما با آقای ولادیمیر پوتین، وزارت انرژی ما در حال حاضر در حال انجام تحقیقات جامع همراه با شرکای روسی در مورد هاب گازی است. بر اساس برآوردهای اولیه، ترکیه می‌تواند مکان مناسبی برای این طرح باشد.»

پیش از این، «دیمتری پسکوف»، سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرده بود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در دیدار با رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای خود پیشنهاد ایجاد هاب گازی برای توزیع گاز روسیه به دیگر کشورها را مطرح کرده است. سخنگوی کاخ کرملین درباره پیشنهاد پوتین به ایجاد هاب گازی در ترکیه گفت: «روسای جمهور روسیه و ترکیه خواستار بررسی سریع و جزئی این مسئله شدند.»

پسکوف ادامه داد: «واکنش طرف ترکی به این پیشنهاد مثبت بوده است.»

هفته گذشته هم «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه ابراز اطمینان کرد که پس از تکمیل طرح ساخت هاب گازی ترکیه، اروپا خریدار گاز روسیه خواهد بود. رئیس جمهور روسیه به خبرنگاران گفت: «هاب گاز در ترکیه یک پروژه کاملاً واقع بینانه است و ما می‌توانیم آن را نسبتاً سریع انجام دهیم و کسانی که بخواهند قرارداد ببندند به اندازه کافی وجود خواهد داشت. در این شکی نیست.»

رهبر روسیه ادامه داد: «من شک ندارم که بسیاری از خریداران گاز در اروپا خواهند بود. ما خواهیم دید که چه اتفاقی می‌افتد در این زمستان و زمستان آینده. من مطمئن هستم که قراردادها امضا خواهد شد.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی هفته گذشته خود در مجمع هفته انرژی روسیه پیشنهاد ایجاد بزرگترین هاب گاز اروپا در ترکیه را داده بود. به گفته پوتین وقتی که انتقال حجم گازی دیگر از طریق نورد استریم امکان‌پذیر نیست، خط لوله به هاب گازی در ترکیه می‌تواند یک جایگزین باشد. او گفت که این امر ممکن است مستلزم ساخت یک سیستم خط لوله گاز دیگر و ایجاد یک هاب در ترکیه باشد که از طریق آن گاز به کشورهای ثالث و در درجه اول به کشورهای اروپایی انتقال داده شود. این موضوع در مذاکرات رؤسای جمهور روسیه و ترکیه در ۱۳ اکتبر در آستانه نیز مورد بحث قرار گرفت.

رئیس جمهور روسیه همچنین به خبرنگاران گفت: «همیشه کسی برای خرید گاز طبیعی وجود دارد.» رئیس جمهور روسیه در پاسخ به این سوال که مذاکرات در مورد ایجاد هاب گاز در روسیه چگونه پیش رفته و آیا خریداران احتمالی علاقه خود را برای خرید گاز از طریق هاب نشان داده‌اند یا خیر، گفت: «همیشه کسی برای خرید گاز وجود دارد و تقاضای زیادی برای این محصول در سراسر جهان وجود دارد.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید