سرخط مهمترین خبرهای سیاسی 24 ساعت اخیر؛

جدال بر سر پهپادهای ایرانی/رئیسی سکوت کرد، عبدالملکی پُست گرفت

کدخبر: ۵۳۲۶۸۶
اقتصادنیوز: در دنیای سیاست طی 24 ساعت گذشته اظهارات امیرعبداللهیان درباره پهپادهای ایرانی جنجالی شد.
جدال بر سر پهپادهای ایرانی/رئیسی سکوت کرد، عبدالملکی پُست گرفت

به گزارش اقتصادنیوز،  پهپادهای ایرانی همچنان موضوع جدال های لفظی بین مقامات ایران، آمریکا، اوکراین و کشورهای اروپایی است. ایران چندین بار ارسال پهپاد به روسیه برای بهره برداری در جنگ اوکراین را تکذیب کرده است. امیرعبداللهیان نیز روز گذشته برای اولین بار ارسال پهپاد را تایید کرد اما گفت این پهپادها قبل از جنگ اوکراین به روسیه داده شده است.

سوی دیگر دنیای سیاست با خبر حکم جدید برای عبدالملکی وزیر مستعفی دولت رئیسی پرحاشیه شد. عبدالملکی بعد از چندماه دوری از دولت اینبار در قامت دبیر شورای عالی مناطق آزاد به دولت بازگشته است تا نفوذ پایداری ها در دولت رئیسی همچنان برقرار باشد.

حسین امیرعبداللهیان دیروز درباره ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه اظهاراتی به میان آورد که با واکنش هایی روبرو شد.

تایید مصوبه افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان توسط شورای نگهبان  و نیز افشای ابعاد جدید درباره ترور سردار سلیمانی از دیگر خبرهای مهم بود که در «بسته خبری اقتصادنیوز» به آن اشاره شده است.

امیرعبداللهیان راز پهپادها را فاش کرد!

دیروز نشست هماهنگ‌کنندگان ملی گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد برگزار شد. در حاشیه این نشست حسین امیرعبداللهیان، وزیرخارجه کشورمان درباره ارسال موشک و پهپاد به روسیه سخن گفت. او با رد ادعاهای موشکی غرب علیه ایران، فرستادن پهپاد به روسیه را تایید کرد و گفت: اظهارات آنها در مورد بخش موشکی کاملا غلط است و بخش پهپاد درست است. ما تعداد محدودی پهپاد ماه‌های قبل و پیش از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار دادیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد که اگر برای ما ثابت شود که روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده است ما نسبت به این مسئله بی تفاوت نخواهیم بود.

این اظهارات امیرعبداللهیان، واکنش رابرت مالی را درپی داشت. او با غیرواقعی دانستن این سخنان مدعی شد: ایران تعداد محدودی پهپاد پیش از جنگ، نداد. آنها دهها فروند را همین تابستان منتقل کردند و نیروهای نظامی ایرانی اکنون با حضور در مناطق اشغالی اوکراین به روسیه کمک می‌کنند که از آنها علیه غیرنظامیان اوکراینی استفاده کنند.

ولادیمیر زلنسکی نیز به سخنان وزیر خارجه واکنش نشان داد و مدعی شد که نیروهای اوکراینی روزانه حداقل 10 پهپاد ایرانی را سرنگون می‌کنند و تعداد پهپادهایی که تهران به روسیه ارسال کرده محدود نیستند.

وزیر جنجالی جانشین سعید محمد شد

نوزدهم مهر 1401 خبر برکناری سعید محمد از دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی اعلام شد. همان زمان نیز گمانه زنی ها بر سر جانشین سعید محمد کلید خورد و وزیر مستعفی دولت رئیسی از جمله این گزینه ها بود.

روز گذشته نورنیوز رسانه نزدیک به شورای امنیت نوشت که احسان خاندوزی با موافقت رئیس جمهور،طی حکمی حجت الله عبدالملکی، وزیر سابق کار دولت رئیسی را به سمت دبیری شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی منصوب کرده است تا اینبار هم وزیر مستعفی نزدیک به جبهه پایداری جایی دیگر در دولت برای خود دست و پا کند.

خبر مهم طحان نظیف برای نیروهای مسلح و بازنشستگان

هفته پیش لایحه دوفوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری در دستور کار مجلس قرار گرفت و مصوباتی به تصویب رسید و برای تایید به شورای نگهبان فرستاده شد.

روز گذشته هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری در شورای نگهبان تایید شده است.

بر اساس قانونی که مجلس تصویب و مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت، کارکنان در پایان ماه جاری نه تنها حقوق‌های جدیدی را دریافت خواهند کرد، بلکه معوقه مهرماه را نیز می‌گیرند.

اصول قانون اساسی آیه قرآن نیست، تغییرپذیر است!

بحث بر سر ریشه اعتراضات اخیر همچنان ادامه دارد. محمدرضا باهنر و مجید انصاری روز گذشته در نشست «ضرورت های گفت وگوی ملی» حضور پیدا کردند و هر کدام تحلیل های متفاوتی را شرایط حاضر داشتند. محمد رضا باهنر، فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به تغییر قانون اساسی گفت:« اصل ۱۷۷ گفته هر ۱۰ سال می تواند در قانون اساسی تجدید نظر شود و اصول قانون اساسی آیه قرآن نیست. حتما باید سه چهار حزب قوی و پاسخگو داشته باشیم تا مردمسالاری دینی معنا پیدا کند.»

مجید انصاری نیز با اشاره به اظهارات برخی مداحان گفت:«  من دست مداحان عزیز اهل بیت را می بوسم. ولی هر چیزی جای خودش را دارد. مداح عزیز ما می خواهد تحلیل سیاسی کند و به شخصیت های سیاسی فحش بدهد و بعد جوان مودب حرف بزند؟!»

رئیسی سکوت کرد

در این میان سکوت ابراهیم رئیسی در مسئله فیلترینگ و اظهارات یک نماینده پارلمان عراق درباره ابعاد جدید ترور سردار سلیمانی از دیگر خبرهای مهم 24 ساعت اخیر بودند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید