ناتو گزارش ادعایی اسکای نیوز درباره ایران را رد کرد

کدخبر: ۵۳۳۸۴۷
اقتصادنیوز: دبیرکل ناتو اعلام کرد که اتهامات ادعایی شبکه اسکای نیوز درباره پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را نمی تواند تائید کند.
ناتو گزارش ادعایی اسکای نیوز درباره ایران را رد کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان ‌پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز (پنج‌شنبه) در گفت‌گو با شبکه اسکای نیوز به سوالی پیرامون گزارش ادعایی این رسانه انگلیسی پاسخ داد که روز گذشته مدعی شده بود روسیه در ازای خرید پهپاد از ایران، تسلیحات ضبط شده انگلیسی و آمریکایی در جریان جنگ اوکراین را به همراه پول نقد به تهران تحویل داده است.

استولتنبرگ در پاسخ تاکید کرد که نمی‌تواند این اتهامات را تائید کند.

وی در عین حال مدعی شد: آنچه می‌توانم بگویم این است که شاهد حمایت ایران از روسیه هستیم. آن‌ها این پهپادها را تحویل داده‌اند و این در واقع حمایت ایران از جنگ غیرقانونی روسیه است، جنگی تجاوزکارانه علیه اوکراین.

یک منبع آگاه امنیتی با تکیه بر گزارش ادعایی اسکای نیوز به این شبکه گفت: این نگرانی وجود دارد که ایران به دنبال مهندسی معکوس تسلیحاتی غربی دریافتی از روسیه باشد.

دبیرکل ناتو در ادامه به گزارش اخیر اسکای نیوز اشاره کرد و با بیان اینکه «نمی‌تواند تایید کند که آیا این موضوع وجود دارد، یا خیر» به لفاظی علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخت و مدعی شد: به‌طور قطع وقتی می‌بینیم رژیم‌های تمامیت‌خواه همچون ایران که سرمایه‌گذاری سنگینی روی موشک‌های جدید می‌کند، برنامه هسته‌ای دارد و بیشتر و بیشتر همکاری نزدیک با روسیه دارد، نگران می‌شویم.

وی همچنین ادعا کرد که این، خطر این جنگ را برجسته می‌کند.

استولتنبرگ همچنین از تصمیم روسیه برای خروج نیروهایش از شهر خرسون واقع در جنوب اوکراین استقبال کرد و گفت: با این حال، هنوز زود است که درباره این اقدام و حوادث خرسون نتیجه‌گیری کرد.

دبیرکل ناتو تاکید کرد که باوجود این اقدام، نباید ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را دست کم گرفت.

به گزارش ایسنا، مقامات غربی و آمریکایی و به‌ویژه اوکراینی‌ها در هفته‌های اخیر با هدف تحت فشار قرار دادن ایران تلاش کرده‌اند پای ایران را به جنگ اوکراین بکشانند و به‌طور مکرر ادعا می‌کنند که روسیه از پهپادهای ساخت ایران در حملات خود علیه اوکراین استفاده می‌کند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان نیز در هفته جاری در خصوص ادعای ارسال پهپاد و موشک از سوی ایران به روسیه و اینکه ایران این ابزارها را در اختیار مسکو قرار داده تا علیه اوکراین استفاده کند، تصریح کرد: اظهارات آنها در مورد بخش موشکی کاملا غلط است و بخش پهپاد درست است اما ما تعداد معدودی پهپاد ماه‌های قبل و پیش از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار دادیم.

وی با اشاره به موضع ایران در ارتباط با جنگ روسیه و اوکراین و با تاکید بر اینکه ما یک طرف جنگ در اوکراین نیستیم و این موضوع را به مقامات اوکراین نیز اعلام کرده‌ایم، افزود: به مقامات اوکراین تاکید کرده‌ایم که اگر مستنداتی در مورد استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین توسط روسیه وجود دارد در اختیار ما قرار بدهند. در همین چارچوب دو هفته پیش هیات دفاعی ما برای بررسی این موضوع و برگزاری یک نشست مشترک با اوکراینی‌ها در این زمینه به یک کشور اروپایی رفت ولی در دقیقه ۹۰ طرف اوکراینی‌ها در جلسه حضور پیدا نکردند و علت آن نیز فشار آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی به خصوص آلمان بود. آنها به طرف اوکراینی گفته بودند که ما می‌خواهیم ایران را به خاطر موضوع پهپادها تحریم کنیم و حالا شما می خواهید در یک نشست مشترک با ایرانی‌ها حضور پیدا کنید و با آنها قهوه بخورید.

امیرعبداللهیان همچنین با بیان اینکه چند روز پیش نیز با وزیر خارجه اوکراین به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده است، اظهار داشت: بار دیگر در این گفت‌وگوی تلفنی تاکید کردیم که اگر طرف اوکراینی مستنداتی مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین توسط روسیه وجود دارد به ما ارائه کند و در این زمینه توافق کردیم که آنها مستنداتشان را در اختیار ما بگذارند و قرار است چنانچه طرف اوکراینی بر عهدش پایبند بماند طی روزهای آینده بتوانیم این موضوع را بررسی کنیم و مستندات آنها مورد توجه ماست.

این دیپلمات عالی رتبه ایرانی گفت: اگر برای ما ثابت شود که روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده است ما نسبت به این مسئله بی تفاوت نخواهیم بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید