انگلیس سفیر ایران را احضار کرد

کدخبر: ۵۳۳۹۹۳
اقتصادنیوز: وزارت خارجه انگلیس امروز سفیر ایران را با ادعای تهدیدات تهران علیه خبرنگارانی که در انگلیس فعالیت دارند، فراخواند.
انگلیس سفیر ایران را احضار کرد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «جیمز کلورلی» وزیر امور خارجه انگلیس روز جمعه اعلام کرد که وی سفیر ایران در لندن را فراخوانده است.

سفیر ایران احضار شد

وی گفت که این اقدام در پی تهدیدات جدی علیه روزنامه نگارانی که در انگلیس زندگی می‌کنند انجام شده است. 

 پس از آغاز اغتشاشات اخیر در ایران  علاوه بر آمریکا، مقامات تعدادی از کشورهای اروپایی و انگلیس ضمن اظهارات مداخله جویانه، از اغتشاشگران حمایت کرده و بر آتش اغتشاشات دمیدند. این کشورها به این روند غیرسازنده بسنده نکرده و تحریم‌هایی را نیز علیه تعدادی از مقامات و نهادهای ایرانی اعمال کردند. تحریم‌هایی که واکنش جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت و ایران نیز اقدام به تحریم تعدادی از اشخاص و نهادهای اروپایی و انگلیسی کرد.

از سوی دیگر، روز دوم مهرماه  «سایمون شرکلیف» سفیر انگلیس در تهران به وزارت خارجه ایران احضار شد. البته این احضار نه یک بار، بلکه دو بار دیگر نیز به دلایل مختلف صورت گرفت و در این مدت سه بار به وزارت خارجه ایران فراخوانده شد.

درخواست امیرعبداللهیان از دولت جدید سوئد

نخستین بار سفیر انگلیس در واکنش به فضاسازی‌های خصمانه رسانه‌های فارسی زبان لندن نشین علیه جمهوری اسلامی ایران، در دوم مهر ماه توسط مدیرکل غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد. در این دیدار مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به دولت انگلیس به خاطر میزبانی این کشور از رسانه‌هایی که تحریک و دعوت به اغتشاش و گسترش آشوب‌ها در جمهوری اسلامی ایران را در صدر برنامه‌های خود قرار داده‌اند، به سفیر این کشور در تهران ابلاغ و تأکید شد که این امر به منزله دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران و اقدام علیه حاکمیت ملی کشور تلقی می‌شود. سفیر انگلیس در پاسخ اعلام کرد که مراتب را بلافاصله به لندن گزارش می‌کند.

سایمون شرکلیف روز سه شنبه ۱۲ مهر ماه هم برای بار دوم توسط مدیرکل اروپای غربی به وزارت امور خارجه احضار شد. این بار به خاطر اظهارات مداخله جویانه مقامات این کشور درباره اوضاع داخلی ایران و از جمله اظهارات «جیمز کلورلی» وزیر خارجه این کشور که گفته بود: ما به همکاری با شرکایمان جهت پاسخگو کردن مقامات ایران به خاطر نقض فاحش حقوق بشر ادامه خواهیم داد. 

مدیرکل اروپای غربی وزارت امور خارجه در این دیدار خطاب به سفیر انگلیس گفت: جمهوری اسلامی ایران دخالت وزارت خارجه بریتانیا در امور داخلی ایران با توسل به تعابیر جعلی و تحریک آمیز را مردود دانسته و قویا محکوم می‌کند. متاسفانه طرف بریتانیایی با صدور بیانیه‌های یکجانبه و گزینشی نشان می‌دهد که عملا در سناریوسازی‌های معاندینی که در این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند، سهم دارد. 

این مقام وزارت خارجه همچنین گفت که جمهوری اسلامی ایران گزینه‌های ممکن را در واکنش متقابل به هرگونه اقدام نامتعارف طرف بریتانیایی مدنظر قرار خواهد داد. 

سفیر انگلیس در تهران ۱۸ مهر ماه و برای سومین بار و در پی اعمال تحریم‌های خودسرانه این کشور توسط مدیرکل غرب اروپا به وزارت خارجه احضار و به وی اعلام شد ایران حق خود را برای اقدام متقابل محفوظ می‌دارد. در این ملاقات مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به انگلیس به خاطر مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران به سفیر اعلام و اقدام مداخله جویانه این کشور قویا محکوم شد.مدیرکل غرب اروپای وزارت خارجه تأکید کرد: هم مبانی و هم اصل تحریم‌های خودسرانه اعلام شده توسط انگلیس، هر دو مخدوش و برای جمهوری اسلامی ایران فاقد ارزش است.

دولت انگلیس همان روز پلیس امنیت اخلاقی و چند مقام ارشد امنیتی و سیاسی ایران را در فهرست تحریم‌ها قرار داده بود.

گفتنی است، جمعی از کاربران فارس من هم در دو کمپین با اشاره به مداخله جویی‌های بریتانیا در امور داخلی ایران، خواستار اخراج سفیر انگلیس از جمهوری اسلامی و بستن سفارتخانه این کشور در تهران شدند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید